גד זאבי: נסיך הגאות והשפל מחיפה חוזר לבזק

לגד זאבי אכן היו הצלחות לרוב בשנים הרבות שחלפו מאז עזב את קיבוץ מסדה, ולצידן גם לא מעט כישלונות • איש העסקים החיפאי שמנסה לחזור להשקעה בחברת התקשורת בזק, בוודאי מקווה שהפעם הזאת תתפתח אחרת מבפעם הראשונה

גד זאבי / צילום: איל יצהר
גד זאבי / צילום: איל יצהר

"כשאני מסתכל אחורה, יש לי סיפוק רב מאוד. היו לי הרבה כישלונות בחיים, אבל המזל הוא שהמאזן נוטה לטובת ההצלחות. מעטים האנשים שהספיקו לעשות בחייהם מה שאני עשיתי, ויש לי הרבה גאווה. אני לא מצטער על אף רגע". גד זאבי, בראיון למוסף G של "גלובס", ינואר 2009.

לגד זאבי, אכן היו הצלחות לרוב בשנים הרבות שחלפו מאז עזב את קיבוץ מסדה, ולצידן גם לא מעט כישלונות. איש העסקים החיפאי שמנסה לחזור להשקעה בחברת התקשורת בזק, בוודאי מקווה שהפעם הזאת תתפתח אחרת מבפעם הראשונה. 

השוק מריע לניסיון הקאמבק של גד זאבי: עליות דו-ספרתיות במניות ובאג"ח של החברות בפירמידת בזק

זאבי נכנס להשקעה בבזק  בשנת 1999, לאחר שלווה מאות מיליוני דולרים משבעה בנקים למימון רכישת השליטה בה מידי החברה הבריטית כייבל אנד וויירלס. התוכנית של זאבי, כאז כן היום, הייתה להתמודד בהמשך במכרז לרכישת גרעין השליטה בבזק. זה לא קרה.

לשם קבלת המימון הבנקאי, זאבי נדרש להעביר לבנקים ערובה בגובה כרבע מסכום הרכישה, כדי להבטיח את החזר ההלוואה. את הסכום הנדרש, כ-125 מיליון דולר, קיבל כהלוואה מחברה בבעלות מיכאל צ'רנוי. ההלוואה כללה אופציה להמיר את החוב ל-50% מהמניות שרכש זאבי, זאת בתנאי שיתקבלו האישורים הרגולטוריים הנדרשים לכך.

אולם, שנתיים בלבד לאחר ביצוע ההשקעה זאבי לא עמד בתשלומי הריבית לבנקים ואלה עיקלו את המניות שרכש, ומינו כונס שהחזיק בהן לאורך שנים. במקביל, הוגש נגד זאבי ואחרים כתב אישום פלילי סביב ההתרחשויות באותה עסקה. המדינה האשימה את זאבי וצ'רנוי בעבירה של קבלת דבר במרמה, בכך שתכננו להסתיר את חלקו של צ'רנוי בעסקה.

לאחר שנים ארוכות בכל זאת ראה זאבי ברכה בעמלו. בשנת 2009 מכרו הבנקים את מניותיו בבזק ובעקבות החלטת בית המשפט העליון כי עליהם להחזיר לזאבי את ריבית פיגורים שנגבתה ממנו שלא כדין, קיבל זאבי על פי ההערכות סכום של כמה מאות מיליוני שקלים כהחזר מהבנקים. זאבי גם זוכה זיכוי מלא ב-2015 מהאישום הפלילי ובעקבות הזיכוי נקבע שהמדינה תפצה את זאבי וצ'רנוי בשל העוול שנגרם להם בעקבות ניהול ההליך נגדם.

האיש שהחזיק בחצי מקניה

זאבי, בוגר לימודי אווירונאוטיקה בטכניון, החל את דרכו העסקים בביצוע עבודות תשתית בסיני אחרי מלחמת ששת הימים. בשנות ה-70 הוא עבר לקניה, וקבע את מושבו בניירובי. שם, ככל הידוע, שגשגו עסקיו. הוא חזר לישראל בשלהי שנות ה-90, עטור בהילה של איש עסקים בינלאומי המחזיק "בחצי קניה" ובפעילות בינלאומית ענפה, בעיקר בתחומי האנרגיה. בשנים הבאות ניסה זאבי לרכוש כאן כמעט מכל הבא ליד, רכישות שנפלו לרוב עוד בשלב המשא ומתן (מה שהקנה לו כותרות בנוסח "זאבי זאבי").

חלק מהעסקים שזאבי כן הצליח לרכוש - חברת כלל סחר, מניות בזק, מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים או חברת תעופה בולגרית - הסבו לו שברון לב וכיס, והוא נאלץ לוותר עליהם בסופו של דבר. נכסים מרכזיים אחרים בהם החזיק - הגרנד קניון בחיפה, חברת הלוגיסטיקה אוברסיז קומרס, ויבואנית מכוניות סובארו, יפנאוטו - נמכרו אף הם, על פי ההערכות, בעיקר לצורך החזר חובות לבנקים. בשנת 2017 רשם זאבי עסקה מוצלחת כשמכר ב-180 מיליון שקל את פעילות בית החולים הפרטי אלישע בחיפה (לא כולל הנדל"ן) לידי איש העסקים צביקה בארינבוים.