ליברמן: "מוכנים ללכת לבחירות חדשות אם לא יאושר חוק גיוס"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אומר כי הוא מוכן ללכת לאופוזיציה או לבחירות חדשות רק כדי לא לוותר על חוק הגיוס • אמר כי ימליץ על נתניהו לראשות הממשלה

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע הערב כי מפלגתו תמליץ לנשיא על בנימין נתניהו לראשות הממשלה, אבל הכניסה לקואליציה מותנית ללא פשרה בהעברת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית ללא שום שינוי בנוסחו. לדברי ליברמן, מדובר בתנאי בל יעבור ואם לא תתקבל דרישה זו יהיה מוכן להישאר באופוזיציה או אפילו להביא לבחירות חדשות. ליברמן הציב תנאים נוספים אך נראה כי סוגיית חוק הגיוס תהיה התנאי שעימו ילך עד הסוף ולא יוותר בו. בעניינים האחרים יהיה ניתן כנראה להגיע עימו לפשרות.

ליברמן אמר כי ייפגש עם נתניהו מחר או מחרתיים, ויעלה בפניו את דרישותיו הקואליציוניות. לדבריו "אני יזמתי את החוק, ומי שניסח אותה זו מערכת הביטחון בהתאם לצרכיה, חוק ממלכתי ומאוזן. החוק עבר קריאה ראשונה ביולי 2018 ולכן חל עליו דין רציפות, ואפשר להמשיך בהצבעות הבאות בכנסת הבאה. החרדים לא פרשו מהקואליציה בגללו, הם מחו על פניו אבל החוק עבר. אנחנו לא מכניסים עיזים למו"מ הקואליציוני, זה לא חדש, לא נסכים לדרישות החרדים לרוקן את החוק מתוכן, לא נוותר לא על פסיק ולא על נקודה, נדרוש שהחוק יעבור באותו הנוסח בלי שום שינוי. יש לחרדים שכרון כוח וחטא היוהרה שבגינו הם מייצרים כעת משבר". לא נאפשר לחרדים המגובים בחרדלים לעשות כאן מדינת הלכה, אמר ליברמן.

לדבריו "הבוחר אמר את דברו, התוצאות ברורות, הימין ניצח 65-55 אבל לצערי הפלג החרדי והחרד"לי בימין גדל ל 21 מנדטים - זה איום לכל הערכים של התנועה הרויזיוניסטית ותורת ז'בוטינסקי. אנחנו נמליץ על נתניהו כמועמד לראשות הממשלה", אמר ליברמן, ופסל את האפשרות לממשלת אחדות באמרו כי "כל מי שתקף אותנו בתקשורת קודם - פתאום קורא לממשלת אחדות. לגבי אחדות זה אפשר להקים סביב נושא מסוים, כלכלי או בטחוני. סתם להקים ממשלת אחדות זו תהיה ממשלת שיתוק ואנחנו לא רוצים ממשלת שיתוק". הוא גיחך על הפרסומים אודות פגישה לכאורה עם יאיר לפיד בווינה. "לפיד בדרך לפאריס צנח בווינה, לא ידעתי שכל כך הבה עיתונאים הצביעו לפייגלין וזהות".

ליברמן הוסיף כי יאבק גם בהיבטים אחרים של כפיה דתית. "אנחנו מכבדים את הערכים היהודיים אבל מתנגדים לכפיה הדתית. וכך מתווה הכותל התקבל כבר בינואר 2016 ביוזמת מי שהיה מזכיר הממשלה מנדלבליט. ביטולו מהווה פגיעה נוראית בקשר בין מדינת ישראל לעם היהודי בתפוצות. זו לא מלחמה שלי ולא המצאה שלי. אלחם גם ביתר דרישות חרדיות, ביטול עבודות חיוניות בשבת ברכבת והתחבורה ככלל. אני בעד קדושת השבת אבל קדושת החיים חשובה לא פחות".

ליברמן הביע התנגדות לדרישה החרדית לחוקק חוק יסוד לומדי התורה, ואמר: "העסקנים החרדים עוסקים בעבודה זרה ולא להיפך. מי קבע שאסור לחרדי לומד תורה לעבוד. הרמב"ם למשל היה למדן תורה גדול ועבד במשרה מלאה. והצבא. דוד המלך לא היה לוחם, ויהושוע בין נון לא היה לוחם? מי שיתעקש על כך אחראי לזה שהממשלה לא תקום. אנחנו מוכנים ללכת לבחירות חדשות אם לא יאושר חוק גיוס בני הישיבות. אנחנו בעד פסקת ההתגברות אבל רק אחרי חקיקת חוק גיוס בני הישיבות. גם החתימה על ההסכם הקואליציוני לפני שאראה את ההסכם עם המפלגות החרדיות", הדגיש ליברמן.

ליברמן מינה צוות משא ומתן בראשות חבר הכנסת עודד פורר לדיונים מול הצוות של הליכוד, אם כי את המשא ומתן על הסוגיות העיקריות ינהל ליברמן עצמו מול נתניהו ואיש אמונו מנכ"ל משרד ראה"מ יואב הורוביץ.

הנאום הדגיש כי המכשול העיקרי העומד בפני הקמת הקואליציה הוא חילוקי הדעות בין ליברמן וישראל ביתנו, לבין המפלגות החרדיות שיזכו לשת"פ גם מהחרד"לים באיחוד מפלגות הימין, בסוגיות דת ומדינה. בראש חוק הגיוס לצה"ל בגיבוי ליברמן כשר בטחון הכינו, ועבר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת. יעקב ליצמן מאגודת ישראל התנגד לכולו, משה גפני מדגל התורה ואריה דרעי מש"ס קיבלו את רובו, אבל במהלך מערכת הבחירות גם הם הקצינו קמעה, וכעת בגיבוי העלייה במספר המנדטים החרדיים המשותפים מ-13 ל-16 (לא סופי) צפוי שלא יסכימו לקבל את החוק כלשונו ובמקומו ידרשו את פסקת ההתגברות שתמנע את התערבות בג"צ. ליברמן הודיע שתנאי לקואליציה הוא קבלת חוק הגיוס כלשונו. ואין זו המחלוקת היחידה, חוק הגיור שדורשים החרדים, חוק המרכולים שליברמן מבקש לעקר, ועוד ועוד. ועם זה אם מישהו יכול לרבע את המעגל הזה הרי הוא הפוליטיקאי נתניהו. אבל גם אם אכן יצליח, הקואליציה הזו תעבור לא מעט משברים בימי כהונתה.

בנאומו מתח ליברמן ביקורת קשה על הניסיונות לחסל את מפלגתו בכלים לא כשרים, כדבריו: "קואליציה מקיר אל קיר ניסתה לחסל אותנו במרחב הדיגיטלי באמצעות פייק סקרים, באמצעות בוטים לא נתקלתי מעולם בכזו עוצמה נגדנו. חוק הכנסת חוקק ב-1958 ואינו מתאים למרחב המקוון ואחת ממטרותינו בכנסת הקרובה נחוקק חוק כנסת חדש שיבטיח שקיפות מוחלטת במרחב המקוון וכולל מי עומד מאחורי מימון של חברות הסקרים. בתאגיד השידור "כאן" ששידר במשך חודש שלם כי אנחנו מקבלים 0 מנדטים. זה פגע בנו בבוחרים שלנו. התאגיד שמתלונן תמיד על התנכלויות פוליטיקאים חתם חוזה עם חברת דיירקט פולז (חוזה שנחשף על ידי טל שניידר ב"גלובס"). מה שלא כתוב בחוזה לדיירקט פולז הוא שיש להם גם חוזה עם הימין החדש שכנראה שילמו לו הרבה מאוד כסף והוא השתמש בפלטפורמה של התאגיד לשדר את הנתון המדהים שאנחנו לא עוברים את אחוז החסימה. זו הטעיה מכוונת של הציבור ודעת הקהל. וכך בסקרים רבים אחרים לא הופיעה כלל ישראל ביתנו ברשימת המפלגות. מי מסתתר אחרי אותם סקרי אנונימים? מרצ ומפלגת העבודה, ה"תמימים". הגשנו תלונה למבקר המדינה עם שאלות בעניין ומקווה שנקבל תשובה. והיו גם כתבי חצר שהשתלחו והשמיצו את ישראל ביתנו מזכיר את מתי טוכפלד מישראל היום ושמעון ריקלין. ואיך פייגלין קיבל כל כך הרבה בסקרים והימין החדש ועוד. זה אומר שימוש לרעה בתקשורת בסקרים ובדעת הקהל".

בענייני הביטחון אמר כי הוא חלוק עם ראש הממשלה ההולך בגישת ההסדרה עם חמאס אשר הופך לחיזבאללה מדרום. כל תוספת חשמל לרצועה הולכת לדברי ליברמן קודם כל למחרטות ליצור רקטות, והחומרים הדו שימושיים שישראל מתעתדת להסכים להכנסתם לרצועה, הולכים ליצור רקטות היכולות להגיע עד חדרה. מאות רקטות בשנה. ליברמן אמר כאן כי הוא מקווה שגם בנושא מדיניות הביטחון יגיע להסכמות עם ראש הממשלה.

ליברמן הקדיש תודות בין השאר לשרה היוצאת סופה לנדבר ולחבר הכנסת רוברט אילטוב שלפי החלטת ליברמן לא יכהנו בכנסת הבאה. וגם לחמד עמאר מספר 6 שהשיג תוצאות יפות במגזר הדרוזי למרות חוק הלאום.