ירוחם | בלעדי

עובדי מפעל פריגו בירוחם נערכים למכירתו: דורשים מענק של מיליון שקל ורשת ביטחון תעסוקתית

פריגו מעסיקה בירוחם כ-600 עובדים הבוחנים אפשרות לפתוח בסכסוך עבודה אם לא ייענו דרישותיהם • בתגובה משכה הנהלת פריגו את הצעתה הקודמת והביעה אכזבה מהדרישות המופרכות כהגדרתה, "במענה להצעה הנדיבה של החברה" • "לא מובן לי מדוע הסחבת במו"מ, שהרי דרישות נציגות העובדים לגיטימיות ומציאותיות לחלוטין", כתב יו"ר הוועד להנהלה

המפעל החדש של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז
המפעל החדש של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז

בזמן שחברת התרופות פריגו  מקיימת מגעים מתקדמים למכירת פעילות תרופות המרשם שלה - עסקה שעשויה להסתכם ביותר מ-2.5 מיליארד דולר, לפי דיווח ב"בלומברג" מלפני כשבועיים - עובדי מפעל פריגו בירוחם חוששים לעתידם, ובוחנים אפשרות לפתוח בסכסוך עבודה.

פריגו היא חברת תרופות העוסקת בעיקר בתחום התרופות ללא מרשם (OTC) במותג הפרטי, ולאורך השנים ייצרה גם תרופות מרשם גנריות (Rx), עד שבשנה שעברה הודיעה על כוונתה לצאת מהתחום באמצעות מכירת הפעילות או פיצולה. בחברה ציינו אז שהמהלך יציף ערך לבעלי המניות ויאפשר לחברה להתמקד בעסקיה שפונים לשוק הצרכני.

באחרונה דווח כי שתי קרנות פרייבט אקוויטי מארה"ב נמצאות במגעים מתקדמים לרכישת הפעילות: Apollo Global Management ו-CVC Capital Partners. בפריגו העריכו בעבר כי היציאה מהתחום תושלם במהלך המחצית השנייה של 2019.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, המהלך המתוכנן של פריגו מעלה שאלות בנוגע לעתידו של מפעל החברה בירוחם, שפועל בחלקו בתחום ה-Rx וחלקו בתחום ה-OTC. מדובר במפעל חדש שנחנך ב-2016 בהשקעה של 180 מיליון שקל, ומעסיק כ-600 עובדים; עוד לפני חנוכת המפעל פעלה פריגו בירוחם, מאז שרכשה בשנת 2004 את חברת התרופות אגיס שפעלה שם.

הוועד בבקשה לצו מניעה למכירה

ל"גלובס" נודע כי בין ועד עובדי פריגו בירוחם, בראשותו של חיים בן אבו, ובין הנהלת פריגו התנהל מו"מ, במסגרתו העלו העובדים מספר דרישות שנוגעות לביטחונם התעסוקתי לאחר המכירה הצפויה. דרישות העובדים כללו הסכם לשנתיים החל מסיום ההסכם המקורי בשנת 2020, שיכלול גם סעיף בונוס שנתי; התחייבות ל"רשת ביטחון" תעסוקתית לתקופה של 5 שנים שבה יישאר המפעל בירוחם; חלוקת מענק מכירה לכלל עובדי המפעל בגובה 3,500 שקל לכל שנת עבודה ומענק חד-פעמי בגובה מיליון שקל שיינתן לעובדים.

"לא מובן לי מדוע הסחבת במו"מ, שהרי דרישות נציגות העובדים לגיטימיות ומציאותיות לחלוטין", כתב יו"ר הוועד להנהלה, והדגיש כי אם בוועד ירגישו שקיימת סכנה, הם יפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם.

הנהלת פריגו, מצידה, דחתה את דרישות העובדים וסמנכ"ל משאבי האנוש, יוסי גל, כתב במכתב ליו"ר הוועד כי ההנהלה מושכת את הצעותיה הקודמות וכי היא מאוכזבת מהדרישות המופרכות כהגדרתה, "במענה להצעה הנדיבה של החברה, שניתנה מתוך מחווה של רצון טוב".

לאור תגובת ההנהלה קרא ועד העובדים לעובדי ירוחם להחרים את הרמת הכוסית המתוכננת לקראת חג הפסח, וכבר פנה להסתדרות לקראת הכרזת סכסוך עבודה ואף בקשה לצו מניעה למכירה. "אנחנו רוצים להגיע לפשרה ולהבטיח שיהיה לנו ביטחון כלכלי לטווח ארוך של כמה שנים, זה מה שחשוב לנו", אמר היום בן אבו בשיחה עם "גלובס".

מפריגו נמסר היום כי "מרגע קבלת ההחלטה האסטרטגית של חברת פריגו לבחון פיצול או מכירה של עסקי ה-RX, הכוללת את כל הפעילות בישראל ומרכזים נוספים בארה"ב, קיימה הנהלת החברה בישראל תהליך היוועצות מוקפד ובשקיפות מלאה עם ועד העובדים במפעל בירוחם, ובליווי ההסתדרות, במסגרתו הם עודכנו בפרטי התהליך באופן שוטף.

ההנהלה הציעה: הארכת ההסכם קיבוצי ומענק

"בנוסף, התנהל משא ומתן במסגרתו הסכימה החברה להאריך את ההסכם הקיבוצי הקיים לתקופה משמעותית נוספת וכן לשלם מענק מכירה מיוחד לכלל עובדי פריגו ישראל - כל זאת גם עוד לפני שגובשה עסקה מחייבת. אנו נמשיך לנהוג בהוגנות כלפי העובדים ובשקיפות מלאה גם בהמשך. נדגיש כי הפעילות המדוברת היא פעילות צומחת ורווחית שפריגו השקיעה בה עשרות מיליוני דולרים ולראיה, המפעל ומרכז המו"פ בירוחם ממשיך לגייס עשרות עובדים בשנה".

פריגו מעסיקה כמה מאות עובדים בישראל ונמנית עם המעסיקות הגדולות ביותר בנגב. לפני כשנה וחצי השלימה פריגו מכירה של מפעל אחר שלה בנגב - כימאגיס, חטיבת ייצור חומרי הגלם מרמת חובב - לקרן ההשקעות SK Capital מארה"ב תמורת 110 מיליון דולר. לפני כחודשיים, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה במפעל (שנקרא כיום Wavelength Pharma) בשל טענות העובדים על פגיעה בביטחונם התעסוקתי וניסיון ההנהלה להחליש את העבודה המאורגנת על-ידי פיטורים.

נזכיר כי לאחרונה מכרה חברת תרופות גדולה אחרת, טבע, מפעל בפריפריה - מיגדה בקריית שמונה -  ולקראת המכירה חתמה על הסכם קיבוצי עם העובדים שהסדיר את תנאי ההעסקה לאחר המכירה. את המפעל בקריית שמונה רכשה קרן פימי ב-47.5 מיליון דולר.

פריגו, המנוהלת כיום על-ידי מורי קסלר, נסחרת במקביל בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 74% מהשיא אליו טיפסה המניה לפני בדיוק לפני 4 שנים, ועלייה של 31% מתחילת השנה.