שוות מיליונים: כמה מרוויחות 10 המנהלות בעלות השכר הגבוה בישראל

דירוג שיאניות השכר של "ליידי גלובס" מציף את הדיסוננס בין השאיפה לשוויון מגדרי לביקורת על שכר הבכירים הגבוה • בפועל, המנהלות עדיין מתוגמלות פחות מגברים במשרות מקבילות • בפסגת הדירוג ניצבת השנה אסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל הפורשת - מי אחריה?

אסתר אלדן / איור: ג'יל ג'יבלי
אסתר אלדן / איור: ג'יל ג'יבלי

התמונה שעולה מהדוחות הכספיים השנתיים של החברות הבורסאיות מציגה למשקיעים מי מהמנהלות מהבכירות במשק נותרה רלוונטית, ומי כבר לא. ההצטרפות לרשימה האקסקלוסיבית של דרג הניהול הבכיר אינה טריוויאלית. בחינת מאגר המנהלות חושפת כי אמנם קיים קושי להגיע לרשימה, אולם מרגע שמנהלת כלשהי מצליחה להצטרף אליה, לרוב יעברו שנים עד שתיפלט ממנה - מה שמעיד על דפוס של התמדה, יציבות והפגנת ביצועים בקרב המנהלות הבכירות בישראל.

כמגמה, ניתן לזהות בסיכום השנתי נסיגה מסוימת (7%-15%) בעלות השכר של השיאניות בהשוואה לשנה הקודמת - הן בראש הדירוג, הן בסיכום התגמולים המצרפי של העשירייה הראשונה, והן בסכום הכולל של כל 30 השיאניות.

השנה, יצוין, מעל 60 מנהלות בחברות ציבוריות רשמו עלות שכר של למעלה ממיליון שקל. מדובר בקפיצה משמעותית בנתונים בהשוואה ללפני עשור: לא היו אז אפילו 20 מנהלות במועדון המיליון.

את המקום הראשון מאיישת אסתר אלדן, מנכ"לית קבוצת דלק ומהמנהלות המנוסות בתעשייה הישראלית, עם עלות שכר של כ-5.5 מיליון שקל. לאורך הקריירה שלה היא כיהנה, בין היתר, כמנכ"לית חיפה כימיקלים, עמדה בראש I3, מחברות ההשקעות הפרטיות הגדולות במשק דאז, וכן ניהלה את חברת צינורות המזרח התיכון. היא התמודדה עם אתגרי ניהול קשים והפסדים - כשעמדה בראש כיתן. כשניהלה את גדות נאלצה לנהל מאבק מול העובדים, בעקבות תוכנית צמצומים כבדה.

אלדן מתברגת בין 100 שיאני השכר בבורסה, יחד עם שלוש נשים נוספות: עופרה שטראוס ודנה עזריאלי, היו"ריות של החברות שבשליטתן, וכן אורית לרר מבנק הפועלים, שאינה כפופה לחוק שכר הבכירים (בגלל שהיא מנהלת בשווייץ), מה שאיפשר לה להפוך לשיאנית השכר במגזר הפיננסי.

אגב, אלדן ולרר, שנכללות ברשימת השיאניות כבר שנים ארוכות, הודיעו השנה על פרישה. שיאנית נוספת מהעשירייה הראשונה שפורשת מתפקידה היא סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין.

מתוגמלות פחות מהגברים

רמות השכר של השיאניות עשויות להיתפס כמוגזמות וכ’חזיריות’, אולם ביחס לשיאני השכר הגברים הן מתומחרות בחסר - גם במקרים שמדובר בתפקיד משמעותי ובעל חשיבות דומה, או לחלופין, גדולה יותר.

כמנהלות של חברות בולטות במשק, שחלקן מעסיקות אלפי עובדים ומשפיעות ישירות על כולנו, האחריות המוטלת על כתפיהן היא עצומה. ביחס לרמות הלחצים והמתחים שאיתן הן מתמודדות, תגמול חודשי המסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים עשוי להיראות כסביר בהחלט. כך גם מענקים ובונוסים שנתיים על צמיחה בפעילות, העשויים להצטבר לכמה מאות אלפי שקלים ואף יותר מכך. מנגד, אם מנטרלים את האפליה המגדרית, התגמולים שמקבלות המנהלות הבכירות עדיין גבוהים משמעותית משל רוב העובדים בחברות שהן מנהלות, ובמשק בכלל.

התפיסה שמדובר בתגמולי יתר הובילה בסוף 2016 לשינוי במגזר הפיננסי, עם כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים, המציב רף נורמטיבי עליון של 2.5 מיליון שקל, שמעליו התשלומים לשכר לא מוכרים לצורכי מס, כלומר, השכר המשולם למנהל 'יקר יותר' עבור החברה. בנוסף קבע החוק הגבלת שכר של עד פי 35 מעלות השכר הנמוכה ביותר בחברה. כך שלמעשה, המגבלה האפקטיבית עומדת כיום על כ-3-3.5 מיליון שקל.

ענף הפיננסים נהנה מדומיננטיות של נשים מנהלות, מה שגרם לכך שרבות מהן 'הידרדרו' בדירוג שיאניות השכר. לילך אשר טופילסקי בדיסקונט, סמדר ברבר צדיק בבינלאומי ורקפת רוסק עמינח בלאומי, אמנם התברגו לעשיריית שיאניות השכר, אולם נפלטו מרשימת 100 שיאני השכר הכללית.

על כל פנים, למעט מקרים יוצאי דופן, הירידה בת עשרות האחוזים בהיקפי התגמולים השנתיים לא גרמה לאף אחת מהן לעזוב את התפקיד - מה שעשוי להעיד על כך שהן מרגישות שהשכר שהן מקבלות מתגמל מספיק.

אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי
 אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי

1

5.5 מיליון שקל

אסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל וגדות ביוכימיה לשעבר

לראש רשימת שיאניות השכר הגיעה השנה אסתר אלדן, 62, בין היתר בזכות החלטתה לסיים את תפקידיה בקבוצת דלק, שממנה נפרדה בסוף 2018. אלדן, מנהלת ותיקה עם ניסיון בתחום התעשייה, הצטרפה לקבוצה שבשליטת יצחק תשובה ב-2014. אחרי כשלוש שנים שבהן ניהלה את גדות ביוכימיה בקבוצת דלק, המייצרת ומשווקת חומצות לימון וחומרי גלם לתעשיית המזון, קיבלה לידיה את ניהול רשת תחנות הדלק 'דלק ישראל'.

"בעבר לא הייתי חשופה באופן ישיר לעבודה עם בעלי מניות", סיפרה אלדן ל'ליידי גלובס'. "עם זאת, את דרך הניהול שלי זה לא שינה, כי הראייה שלי תמיד הייתה יותר רחבה מהתפקיד. גיליתי גם שרמת הקשיים נשארה אותו דבר. להיות בראש הפירמידה זה כיף גדול מהרבה בחינות, אם יש לך עצמאות מצד בעלי המניות. לי מאוד חשובה העצמאות, ואכן יש לי אותה".

לדברי אלדן, החוכמה בבחירת מסלול קריירה היא להגדיר לעצמך מה אתה רוצה לעשות, ובכך להימנע מתסכולים. "צריך תשוקה, ובהתאם לבחור מסלול - ואז צריך סבלנות. לא פשוט למצוא מקום, אבל כשמחליטים, צריך להתעקש", הסבירה.

"כשסיימתי לימודי ראיית חשבון והחלטתי ללכת לתחום הניהולי, הייתי חסרת ניסיון. בחברה שאליה פניתי, חיפה כימיקלים, חיפשו פנסיונר. כתבתי להם שאעשה כל מה שפנסיונר עושה. הם רצו משרה חלקית, ואחרי חודש ימים בתפקיד, זה הפך למשרה וחצי, ובהמשך הגעתי לתפקיד המנכ"לית. בקיצור: צריך סבלנות ועבודה קשה. לא זבנג וגמרנו".

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום
 עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

2

5 מיליון שקל

עופרה שטראוס, יו"ר קונצרן שטראוס

שלא בטובתה, בשנה החולפת נאלצה עופרה שטראוס, 59, להתמודד עם חילופי מנכ"לים בחברת המזון והמשקאות שבשליטת משפחתה, וזאת בשל סיום תפקידו של גדי לסין על רקע נסיבות בריאותיות, ומינויו של גיורא ברדעה לתפקיד במקומו. אולם גם את האתגר הניהולי הזה נראה ששטראוס צלחה ללא קושי מיוחד, ולפחות בכל הנוגע לתוצאות הכספיות של החברה, סיכמה שנת פעילות חיובית. הכיוון החיובי בא לידי ביטוי גם בביצועי המניה, הנסחרת ברמות שיא.

שכרה של שטראוס כיו"ר החברה הוא ‘הכסף הקטן’ שקיבלה ב-2018, וזאת אחרי שבמהלך השנה מכרה משפחת שטראוס נתחים ממניותיה בחברה, בתמורה כוללת שמסתכמת בקרוב ל-240 מיליון שקל.

אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי
 אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי

3

4.8 מיליון שקל

אורית לרר, מנכ"לית הפועלים שווייץ הפורשת

אורית לרר, 64, מהמנהלות הוותיקות והבכירות בניהול פעילות של בנקים ישראליים מעבר לים, סיימה בסוף 2018 את תפקידה בעקבות החלטת הפועלים לסגור את הפעילות בשווייץ, ונפרדה מהבנק אחרי 40 שנה.
בדומה לשנים קודמות, גם בשנה החולפת נהנתה לרר מהחרגתה מחוק שכר הבכירים, שאיפשר לה לקבל שכר גבוה יותר משל מנכ"ל הפועלים, אריק פינטו, ומשל יתר חברי ההנהלה הבכירה, והייתה שיאנית השכר של הבנק. התגמולים שקיבלה הפכו אותה לאחת מתשעה מנהלים בלבד מענף הפיננסים המקומי שהצליחו להתברג לרשימת 100 שיאני השכר של הבורסה, ולאישה היחידה ביניהם.

דנה עזריאלי / צילום רמי זרנגר
 דנה עזריאלי / צילום רמי זרנגר

4

4.4 מיליון שקל

דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי

האתגרים הניצבים לפתחם של קניוני עזריאלי, עם מה שנראה כשינויים מהותיים בהעדפות הצרכנים, לא הפריעו לדנה עזריאלי, 52, להמשיך להציג תוצאות כספיות משופרות של הקבוצה שבשליטתה. הרווחים השנתיים הצטברו למאות מיליוני שקלים, ונתמכו גם בפעילות השוטפת וגם בשווי המאמיר של נכסי הקבוצה.

בנוסף לפעילות הקניונים, עזריאלי גם מובילה פיתוח מרשים של פעילות בתחום המשרדים, הרושם ביקושים גבוהים למדי בשלב הנוכחי, וזאת כשאת החברה הוביל לצדה של עזריאלי מתחילתה של 2018 המנכ"ל אייל חנקין, שהחליף את יובל ברונשטיין בתפקיד.

עתליה שמלצר / צילום: שי שבירו
 עתליה שמלצר / צילום: שי שבירו

5

4 מיליון שקל

עתליה שמלצר, נשיאת שלמה החזקות

לפני קרוב לחמש שנים קיבלה לידיה עתליה שמלצר, 72, את מניות השליטה ב’שלמה החזקות’, עם מותו המפתיע של מייסד הקבוצה, בעלה שלמה שמלצר. מאז היא מנווטת בהצלחה את החברה, העוסקת בעיקר בליסינג, וכן בהשכרת רכב וביטוח, יחד עם יתר בני משפחתה - בעיקר הבנים אסי וטובי, וישראל רייף, הנשוי לבתה עפרה.

לצד הצמיחה בפעילותה של שלמה החזקות, 2018 הייתה שנה אינטנסיבית גם לחברת הפרויקטים אפקון החזקות של משפחת שמלצר, עם רצף של זכיות בפרויקטים רחבי היקף בתחומי התשתיות והטכנולוגיה.

סגי איתן / צילום יונתן בלום
 סגי איתן / צילום יונתן בלום

6

3.9 מיליון שקל

סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין הפורשת

אחת מהמנהלות הוותיקות והמוערכות בשוק ההון ובתחום הנדל"ן המניב, החליטה לאחרונה לפרוש מתפקידה, בתום כהונה של יותר מ-14 שנים. בסיכום תמציתי של תקופה זו, סגי איתן, 65, פיתחה בצורה ניכרת את הפעילות הבינלאומית של נכסים ובנין, וכן את פעילותה בישראל. לא בכדי נחשבה ‘נכסים ובנין’ לאחת הזרועות הישראליות היציבות בעסקיו של איש העסקים הדרום אמריקאי, אדוארדו אלשטיין.

לילך אשר טופילסקי / צילום: רמי זרנגר
 לילך אשר טופילסקי / צילום: רמי זרנגר

7

3.6 מיליון שקל

לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית דיסקונט

לילך אשר טופילסקי, 49, הובילה את דיסקונט לשנת פעילות חיובית, עם המשך מגמת צמיחה וריסון בהוצאות. התוצאות הללו הגיעו זמן קצר לאחר שהשיגה שקט תפעולי בדיסקונט לשלוש השנים הקרובות, עם חתימה על הסכם שכר חדש לעובדי הבנק, המסייע לה לקדם את תוכנית ההתייעלות שבנתה.

לאחרונה עלה שמה של אשר טופילסקי כאחת המועמדות להחליף בתפקיד את אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, שהחליט במפתיע לסיים את תפקידו.

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר
 סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

8

3.4 מיליון שקל

סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבינלאומי

המנכ"לית הוותיקה ביותר במערכת הבנקאית המקומית מנווטת בשקט את דרכו של הבנק הבינלאומי, ומסכמת שנת פעילות נוספת במגמת צמיחה. בשנה החולפת הובילה סמדר ברבר צדיק, 56, מהלך של מיזוג עם בנק אוצר החייל, ולדבריה, את תוצאות המיזוג יהיה אפשר לראות כבר בשנה הנוכחית, שתושפע לחיוב גם בזכות יישום תוכנית פרישה מוקדמת של עובדים, וירידה בהיקף כוח האדם בבינלאומי.

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
 ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

9

3.4 מיליון שקל

ליאורה עופר, יו"ר מליסרון

אחרי פיתוח וצמיחה משמעותיים שרשמה בשנים האחרונות, בשנה החולפת החליטה ליאורה עופר, 66, כצפוי, להשאיר את חברת הקניונים מליסרון תחת שליטתה הבלעדית, ולהיפרד מאחזקותיה בבנק מזרחי-טפחות. זאת כחלק מהמתווה שגיבשה משפחת עופר בהתאם לדרישות חוק הריכוזיות, שהותיר את האחזקה בבנק בידי בן דודה אייל עופר.

בדומה למתחרה הגדולה עזריאלי, גם מליסרון מצליחה להתמודד עם אתגרי השוק ושינויי העדפות הצרכנים, ולסכם שנת פעילות חיובית. לאחרונה ניצלה עופר גל עליות שרשמה מניית מליסרון ומכרה נתח של כ-2% ממניות החברה, תמורת כ-150 מיליון שקל.

רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי
 רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי

10

3.1 מיליון שקל

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי

לצד תוצאות כספיות חיוביות שהציגה מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, 53, בשנה החולפת, היה אירוע שהעיב עליה במישור האישי. במסגרת התמודדותה מול חברי קבוצת 'באים לבנקאים' בראשות עו"ד ברק כהן, העידה רוסק עמינח בבית המשפט וחשפה את הקשיים והמתחים שעברו עליה במסגרת מאבק הקבוצה נגד ראשי הבנקים. לפי עדותה, המאבק עבר כל גבול שהיא כאם יכולה לשאת, אחרי שבנותיה היו חשופות להטרדות, איומים והתנהלות מטרידה.