גוגל | פודקאסט

"עשיתי כמעט כל טעות אפשרית, אני מלאה צלקות אינידאניות"

אין אדם בתעשיית ההיי-טק שלא מכיר את הילה אוביל-ברנר, מהדמויות המובילות באקו-סיסטם הישראלית ליזמות • מהקמת שתי חברות, דרך היוזמות החברתיות שייסדה ועד תפקידה כמנהלת הפעילות של תוכנית ההאצה TechStars בישראל - בכולם עשתה הרבה טעויות, שבעיקר חישלו אותה • מה אפשר ללמוד ב-20 שנות יזמות? • האזינו

אין כמעט מי שלא מכיר את הילה אוביל-ברנר בתעשית הסטארט-אפים. אוביל-ברנר הקימה שתי חברות סטארט-אפ, Keydownload/Keypoint Media וכן WhiteSmoke הבורסאית, וכן פורומים קהילתיים דוגמת "פורום יזמיות" (בו חברות מעל ל-4,000 נשים יזמות) ו-Google Campus for Moms (תוכנית בינ"ל של גוגל לקידום יזמות בקרב אימהות בחופשת לידה). בנוסף, היא כיום מנהלת הפעילות המקומית של תוכנית ההאצה TechStars בשיתוף עם בנק Barclays - המקדמת סטארט-אפים בתחום ה- Fintech ומשיקיו בישראל.

"כיום לא מספיק להיות בפרופיל ה'שגרתי' של יזם - צעיר משוחרר מ-8200. יש כיום רעב בתעשייה ליזמים מסוג 'אחר', יזמים מבוגרים יותר, כאלו שלא שירתו בהכרח ביחידות טכנולוגיות ומביאים עמם ניסיון שונה, וכיום רצון בגיוון מגדרי, אתנו-לאומי וכיוצ"ב. אני חושבת שזה מבורך".

"אני ממשיכה ללמוד ולטעות"

מה לומדים משני עשורים של עבודה באקו-סיסטם הישראלי ועל תפקידן של תוכניות האצה וקהילות יזמות בקידום יזמים? לא מעט, והדרך לפסגה ארוכה ומפותלת. "עשיתי כמעט כל טעות אפשרית, אפשר לומר שאני מלאה צלקות אינידאניות", נזכרת אוביל-ברנר בתקופת היזמות שלה. "גייסתי הרבה כסף מאנשים וארגונים שונים, גידלתי שתי חברות שעדיין מביאות ערך ללקוחות שלהן, אך בסופו של דבר לאורך כל המסע הזה שלי אני ממשיכה ללמוד ולטעות".

כיום היא מנהלת בישראל את הפעילות של TechStars, מותג תוכניות האצה מהמובילים בעולם, אשר פועל בשיתוף פעולה עם חברות כמו אמזון, דיסני, SAP ו-Metro בכדי לסייע להם לעודד חדשנות ולעבוד בצורה טובה יותר עם חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים אחרים. טקסטארס מפעילה כ-50 תוכניות האצה שונות בכל העולם, וזו המקומית בישראל פועלת בשיתוף עם בנק Barclays - ולפיכך, אוביל-ברנר והצוות מחפשים בעיקר "טכנולוגיות שהבנק, או השותפים של הבנק, יוכלו להשתמש בהן כדי להפוך את החיים של העובדים או הלקוחות שלהם לקלים יותר".

עד כה סייעו אוביל-ברנר והצוות לכ-30 סטארט-אפים תחת כנפיה של הפעילות בישראל, בעוד כ-60 חברות סטארט-אפ ישראליות אחרות עברו תחת תוכניות אחרות של טקסטארס ברחבי העולם.

"כל יזם שאנחנו עובדים מולו מקבל לא רק השקעה, אלא גם את רשת הקשרים העניפה של התוכנית שלנו הארגונים שאנו עובדים איתם בשיתוף פעולה", מסבירה אוביל-ברנר". "אנו עובדים עם מעל ל-1,500 סטארט-אפים, ונחשבים למשקיע הכי גדול ופעיל בארה"ב - משקיעים בלא פחות משני סטארט-אפים מדי יותר ברחבי העולם. זו רשת שכדאי מאד להיות חלק ממנה".

"בסופו של דבר, אנו עוזרים לגשר על פערי השפה והתרבות בין יזמים לארגונים גדולים מולם הם עובדים", מסכמת אוביל-ברנר.בנוסף לפעילותה כיזמת וכמנהלת תוכנית האצה, הקימה אוביל-ברנר במרוצת שנותיה שני פורומים משמעותיים בסצינה. "פורום יזמיות", אשר לדבריה היא "פורום מקצועי ליזמות המשתמשות בנשיות שלהן כמכנה משותף". אוביל-ברנר מבקשת לחדד במהלך הריאיון כי "אנחנו בונים בפורום קבוצה חזקה, כמו קבוצות של בוגרי 8200 או חיל האוויר, ולא מתעסקים בחוסר הייצוג של נשים בתעשייה - הדגש הוא עם ידע ומידע, מפגשים מקצועיים ואירועים".

כמו כן, יוזמה-בת של הפורום אותה דחפה אוביל-ברנר היא Google Campus for Moms. "התחלנו את היוזמה הזו בתוך הפורום, כי הבנו שנשים בחופשת לידה היו רוצות לנצל את הזמן הזה כדי לחשוב על דבר הבא, וחלקן עשויות להמשיך ולבחור ביזמות", היא אומרת. "החבר'ה בגוגל התאהבו בקונספט ואימצו אותו. כיום יש תוכניות כאלו בישראל ובעוד ערים בעולם כמו לונדון וברלין".

האזינו לפרק השמיני של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 6)

■■

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד קהילת סופרטולז , וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).