"אם נצליח באירוויזיון, תל-אביב תוכל להיכנס לליגה של הערים הגדולות בתחום הכנסים"

לדברי איתן שוורץ, מנהל "עיר עולם ותיירות תל-אביב" המובילה את ההיערכות לאירוויזיון מצד עיריית תל-אביב, העירייה ניסתה לכוון את השקעותיה בתחרות כך שימשיכו לשאת פירות גם אחריו

איתן שוורץ, מנהל "עיר עולם ותיירות תל-אביב" / צילום: כפיר סיוון
איתן שוורץ, מנהל "עיר עולם ותיירות תל-אביב" / צילום: כפיר סיוון

תאגיד השידור "כאן" העריך כי עלות אירוח האירוויזיון בישראל תעמוד על בין 150 מיליון שקל (כפי שהעריך בפני הממשלה) לבין 110 מיליון שקל (כפי שהעריך בסוף השבוע מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ). בנוסף, מספר משרדי מממשלה יתרמו תקציב נוסף, בין השאר לאבטחה הדרושה הנאמדת ב-10 מיליון שקל. עיריית תל-אביב, מצדה, תוציא מכיסה 10 מיליון שקל נוספים על אירוח התחרות, שמתווספים ל-10 מיליון שקל באובדן הכנסות אלטרנטיביות ממתחם האירועים בפארק הירקון ("אקספו"). מה שמביא את עלות התחרות בישראל לבין 140 ל-180 מיליון שקל (בין 38 ל-50 מיליון דולר).

לדברי איתן שוורץ, מנהל "עיר עולם ותיירות תל-אביב" המובילה את ההיערכות לאירוויזיון מצד עיריית תל-אביב, העירייה ניסתה לכוון את השקעותיה בתחרות כך שימשיכו לשאת פירות גם אחריו. "אנחנו עושים הכול כדי שמה שאנחנו מוציאים עליו כסף כיום ישמש אותנו גם בעתיד", אמר שוורץ ל"גלובס". "כך למשל, ניצלנו את ההזדמנות כדי להרים בפעם הראשונה אתר אינטרנט תיירותי לתל-אביב, הוצאנו פנקס כיס לתייר האירוויזיון שישמש תיירים גם אחריו ויצרנו מערך של מתנדבים שישמש בעתיד".

שוורץ מספר כי במאמץ ללמוד מתחרויות אירוויזיון קודמות יצאה משלחת מטעם עיריית תל-אביב לשטוקהולם בירת שבדיה. "השבדים הם אלופי העולם באירוויזיונים ואלופים ביעילות ובעבודה נכונה. למדנו מהם שהדבר החשוב ביותר הוא להבין שהסיפור האמיתי מתרחש על המסך ובמדיה - ופחות ברחובות. שהאתגר הגדול הוא להשפיע על איך 1,500 העיתונאים שבאים לסקר את התחרות חווים את העיר, ואת ההבנה שצריך להתמקד בהם. בין השאר, בגלל זה יזמנו בעבורם הזדמנויות סיקור רבות ואנחנו מוציאים 60 סיורים לעיתונאים.

"בנוסף הבנו מהמארגנים בשטוקהולם שלתחרות יש קהל משלה וחוקים משלה. הם ניסו למנף את אירוח האירוויזיון להצגת העיר כחלוצת טכנולוגיה, אבל הבינו בסופו של דבר שהאירוויזיון הוא הדבר המרכזי. את הלקח הזה הם העבירו לנו".

לדברי שוורץ, אחת המטרות הגדולות באירוח האירוויזיון בתל-אביב היא להכניס את העיר לרשימה המצומצמת של ערים היכולות לקיים אירועים המוניים. "תל-אביב נהנית מצמיחה מטורפת של תיירים, אבל אנחנו בתת-ביצוע של כנסים בינלאומיים גדולים. בשנה האחרונה התחלנו לשווק את עצמנו גם בתחום זה, ואם נצליח באירוויזיון - תל-אביב תוכל להיכנס לליגה של הערים הגדולות בתחום זה".