הדאגות בסין וההכרזות בניו יורק הוסיפו לשער הביטקוין עוד 2,000 דולר בתוך שבוע

הזינוק של 35% בתוך שבוע בערכו של המטבע הדיגיטלי המוביל, ששערו טיפס הבוקר מעל 8,260 דולר, מוסבר, בין השאר, בהתעוררות השוק על רקע שבוע הבלוקצ'יין בניו יורק, שמביא עמו הכרזות מעניינות, ובקשיים שמלחמת הסחר מערימה בפני משקיעים מסין • עם זאת, מומחים בשוק סבורים כי התנודתיות הגבוהה של הביטקוין מצביעה על כך שהוא עוד לא בשל לאימוץ נרחב

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחיר הביטקוין המשיך לטפס היום (ג'), ובשעות הבוקר זינק שער ה-BTC  מעל לרמה של 8,260 דולר - שיא של יותר מ-9 חודשים. בשעה האחרונה ירד שער הביטקוין לאזור של 8,050 דולר, כשהוא משלים עלייה של כ-6% ביממה האחרונה ושל כ-35% בשבוע האחרון.

הזינוק במחירי המטבעות הדיגיטליים מוסבר, בין השאר, בהתעוררות המשקיעים בשוק על רקע אירועי שבוע הבלוקצ'יין וכנס Consensus הנערך בניו יורק, וכן בלחץ המורגש בקרב משקיעים סיניים על רקע החרפת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. ההערכות בשוק הן שהסינים מתקשים ברכישת מטבע זר, על רקע מגבלות שהטילו הבנקים הסיניים, ולכן מפנים את השקעותיהם יותר ויותר לזירות המסחר של המטבעות הדיגיטליים. מתחילת 2019 טיפס שער הביטקוין ביותר מ-110%, לאחר שבשנה שעברה צנח מחירו ב-73%.

עם הנציגים הישראלים בכנס בניו יורק השבוע נמנית חברת ההשקעות eToro של האחים יוני ורונן אסיא, שבחודש שעבר השיקה את בורסת הקריפטו הבינלאומית eToroX, כפי שדיווחנו ב"גלובס". השבוע הכריזה eToro על הוספת שני מטבעות דיגיטליים צמודי-סחורות לזירת המסחר שלה - eToro Gold הצמוד לזהב ו-eToro Silver הצמוד לכסף. שני המטבעות החדשים מצטרפים ליותר מ-20 צמדי מטבעות קריפטו-פיאט (מטבעות קריפטו ששערם צמוד למטבעות ריבוניים, כמו דולר, יואן, ין יפני ועוד) הנסחרים ב-eToroX.

מתי גרינשפן, אנליסט השווקים של eToro, כתב אתמול בסקירתו היומית כי "אחד הזרזים העיקריים לזינוק האחרון של הביטקוין היה החדשות שחברת ההשקעות Fidelity, מנהלת קרנות הנאמנות הגדולה בארה"ב, מתכוננת לפתוח בקרוב את מוצרי הביטקוין שלה עבור לקוחותיה. החברה מנהלת כיום נכסים פיננסיים בשווי 2.46 טריליון דולר. אם רק 1% מכל זה יופנו לגידור על הביטקוין, זה יוביל לזרימה של כ-25 מיליארד דולר לשוק".

עם זאת, לא כל המומחים בשוק בטוחים שהתחזקות הביטקוין תימשך לאורך זמן, אם לשפוט על פי תנועת הפרבולה של מחירו. כמה מהם סבורים כי התנודתיות הגבוהה של הביטקוין מצביעה על כך שהמטבע הדיגיטלי עדיין אינו בשל לאימוץ נרחב.

קרייג ארלם, אנליסט שוק בכיר בחברת Oanda, צוטט היום באתר מרקטווץ' כשאמר כי "הדבר היחיד שברור הוא שמטבעות הקריפטו אולי מתבגרים בהרבה דרכים, אבל פעולת המחיר לא השתנתה. עד שזו לא תשתנה, אני מתקשה לראות משקיעים מוסדיים שירצו להיות מעורבים משמעותית בשוק". לדבריו, "השנה שעברה הראתה לנו איך נראה הצד השני של המטבע, והוא היה מכוער".

HTC ומיקרוסופט בונות על הביטקוין

כנס Consensus בניו יורק מושך אליו רבים מהשחקנים הבולטים בזירת הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים, וכמה מהחברות הגדולות בתעשייה מנצלות אותו להכרזות על מוצרים ועל שיתופי פעולה חדשים. אתמול הכריזו התאומים קמרון וטיילר וינקלווס, מייסדי בורסת הקריפטו האמריקאית Gemini Trust, על שיתוף פעולה חדש עם Flexa, רשת תשלומים בינלאומית, שיאפשר למשתמשים לשלם באמצעות מטבעות דיגיטליים, ובהם המטבע הדיגיטלי ג'ימיני-דולר (Gemini dollar), שמחירו צמוד לדולר האמריקאי ביחס של 1 ל-1, בכמה רשתות קמעונאיות, ובהן אמזון, Whole Foods ו-Nortstrom.

עוד הכרזה מעניינת בשבוע הבלוקצ'יין הגיע מצד מנכ"ל חברת הבלוקצ'יין Bakkt, קלי לופלר, שהודיע על הסכם חדש עם CFTC, הרשות המפקחת בארה"ב על מסחר בחוזים עתידיים, הכפופה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). לדברי לופלר, בהתאם להסכם עם הרשות, Bakkt תוכל להתחיל פעילות של מסחר והחזקות קריפטו ביולי הקרוב.

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט הכריזה על השקת פרויקט קוד פתוח חדש שיתבסס על ביטקוין. לפי הודעת החברה, הפרויקט ישתמש בבלוקצ'יין של ביטקוין כדי לאמת זהות של משתמשים במטבע הדיגיטלי. פרויקט כזה עשוי להרחיב את האימוץ של הביטקוין ואולי אף למלא תפקיד חשוב ככלי אבטחה למשתמשים.

דיווח נוסף שעורר עניין בשוק השבוע היה שחברת HTC צפויה להשיק ברבעון השלישי השנה דגם חדש של סמארטפון שישמש "צומת מלא" ברשת הביטקוין. המכשיר החדש ייקרא Exodus 1S. צומת ביטקוין הוא מחשב המחובר לאינטרנט ומתקשר בפרוטוקול הביטקוין. צמתים מלאים (full node) מתחזקים עותק שלם של הבלוקצ'יין, ובכך מסייעים בביזור רשת הביטקוין ובשמירה על אמינותה.