חשמלית ושמה תנופה: הטרנדים הלוהטים של תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי

תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי בחודש שעבר הייתה אחד האירועים החשובים ביותר בתעשיית הרכב העולמית • אילו מכוניות הוצגו שם, ומהן הבשורות החדשות שיצאו ממנה

AION S: חוסמים לטסלה את הדלת

חברת GAC ממחוז גואנגזו היא אחת הכוכבות העולות של תעשיית הרכב הסינית וללא ספק גם אחת הקולניות שבהן. היא נסחרת בבורסה בהונג קונג ובחמש השנים האחרונות מפגיזה את השוק עם מערך צפוף של דגמים חדשים ומתקדמים, שחלקם מעוצבים ועוברים פיתוח הנדסי בארצות הברית ובאירופה. החברה גם הקפידה להופיע בשנתיים האחרונות בתערוכות רכב בארצות הברית ובאירופה בליווי הצהרות על כוונות לייצא כלי רכב למערב החל מתחילת העשור. אף שעיקר מכירותיה מתמקדות כיום בדגמי SUV עם מנועי בנזין מקובלים, היא לא מחמיצה את ההזדמנות לרכוב על הטרנד החשמלי ואף הקימה לשם כך תת-מותג "חשמלי" צעיר וסמי-עצמאי בשם AION, שמטרתו להתחרות ישירות בטסלה.

הדגם הסדרתי הראשון של המותג, שיוצא לשוק הסיני בחודש מאי, הוא מכונית סדאן בשם AION S שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. יש לה עיצוב מערבי נאה ועדכני, ממדים נדיבים - אורך של 4.77 מ', בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - ותא נוסעים עם ערכה מקיפה של מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה.

במוקד העניין שלה נמצאת כמובן הנעה חשמלית ובמקרה דנן מדובר במנוע חשמלי בודד בהספק 180 כ"ס וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-59 קילוואט-שעה. לטענת החברה, משיגה המכונית טווח של עד 510 ק"מ בין טעינות, יותר מגרסת הבסיס של טסלה 3. עם זאת, צריך לזכור ששיטת המדידה הסינית שונה מזו המקובלת במערב, כך שמדובר ככל הנראה בטווח ריאלי של כ-360-340 ק"מ. גם המחיר מושך את השטיח מתחת לטסלה 3. גרסת הבסיס שלה יוצאת כיום לשוק הסיני במחיר של קצת פחות מ-21 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, כמעט 5,000 דולר פחות מהמתחרה האמריקאית. המכונית עשויה להגיע לכאן למבחן טרום-שוק כבר בשנה הבאה.

BAIC ARCFOX ECF: חצי מחיר מאאודי

המפתח לקפיצת הדרך שמבצעים כיום הסינים בתחום הרכב החשמלי הוא כסף. החברות הסיניות נהנות ממימון פרטי וממשלתי כמעט ללא תחתית וגורפות רווחי עתק מייצור מכוניות "מסורתיות" ומשיתופי פעולה עם יצרנים זרים. והכסף הזה מופנה בשנים האחרונות לרכישת המשאבים ההנדסיים המתקדמים ביותר שקיימים בתעשיית הרכב הגלובלית.

קחו למשל את רכב הפנאי הגדול "ECF" (שם זמני) מבית המותג "ARCFOX" של חברת BAIC, שהוצג השנה בתערוכה בתצורה כמעט מוכנה לייצור, כהקדמה לקראת השקתו המסחרית ותחילת ההזמנות בסוף השנה.

חברת BAIC הייתה עד לפני כמה שנים יצרנית אפרורית בבעלות ממשלתית, שעיקר הכנסותיה הגיעו משיווק כלי רכב חסרי ייחוד ומפעילות ייצור משותפת עם יונדאי. אבל כיום יש לחברה משאבי עתק וה-ECF משקף אותן היטב. על העיצוב חתום וולטר דה-סילבה, לשעבר מנהל מחלקת העיצוב של אלפא-רומיאו ופולקסווגן, והרכב מבוסס על פלטפורמה חשמלית מודולרית, שפיתחה עבור החברה קבלנית ההנדסה מאגנה, המספקת פלטפורמה דומה גם ליגואר.

הרכב, עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', מצויד בתא נוסעים עתיר אלקטרוניקה וביכולות אוטונומיות בדרגה 3 בחסות מובילאיי ויש לו סוללה מתקדמת מתוצרת סינית עם טווח מוצהר של עד 600 ק"מ - משהו כמו 400 ק"מ ריאליים. הרכב גם תומך בטעינה באמצעות עמדות הטענה מהירות של 280 קילוואט שפיתחה עבורה הספקית המערבית אינפינאון, שמבטיחות קצב טעינה מהיר כמעט פי 2 מרכבי טסלה וכמעט פי 3 מרוב המתחרות. המחיר עדיין לא פורסם, אולם אם לסמוך על התמחור הסיני, אפשר לצפות לכ-30% פחות מהמחיר של אאודי "ETRON", יגואר E-PACE ושות'.

המותג ARCFOX כבר הופיע בכמה תערוכות מערביות, האחרונה בהן הייתה תערוכת ז'נבה השנה, עם כוונות מוצהרות להיכנס לשוק הרכב האירופי בשנתיים הקרובות. לא היינו פוסלים את האפשרות שכלי הרכב ינחתו גם כאן בעתיד הנראה לעין.

HAVAL F7X: הרגלים ישנים

אף שהסינים רוכשים כיום את שירותיהם של בתי עיצוב הרכב הגדולים בעולם, כנראה שעדיין קשה להם להיפטר מהרגלים ישנים כמו למשל שכפול של עיצובים אייקוניים של רכבי יוקרה. הפעם הגיע תורם של אנשי ב.מ.וו לשרוף פיוז או שניים כאשר נתקלו בתערוכה בגרסה הסדרתית של הדגם HAVAL F7X מבית "גרייט-וול".

הרכב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X4, ואולי גם קצת מרצדס GLC קופה, מבוסס על ה-SUV החדש "H7", שהושק בשנה שעברה. הוא נמוך ממנו ב-3 ס"מ, שנמתחים לאורך 4.62 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. לא רק הפרופורציות הן "בהשראה גרמנית". גם תא הנוסעים מאמץ לא מעט אלמנטים משותפים, אם כי בינתיים לפחות ללא מערכות הבטיחות הסמי-אוטונומיות של הגרמניות.

הרכב מוצע בשלב הראשון עם שני מנועי טורבו בנזין: בנפח 1.5 ליטר עם 169 כ"ס ובנפח 2 ליטרים עם 197 כ"ס, כאשר שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הרכב יוצע עם הנעה כפולה או רגילה וכדרכה של גרייט-וול, יגיע די מהר לשוקי הייצוא, אם כי בינתיים ללא תקינה אירופית. זו תצטרך כנראה להמתין להופעת גרסה היברידית-נטענת, כנראה בשנה הבאה. המותג גרייט-וול כבר נכח בישראל עד לפני כשנתיים.

גילי "גיאומטרי": חוד חנית גלובלי

קבוצת GEELY הסינית היא חברה רבת פעלים, שניצבת בראש החץ של חדירת כלי הרכב הסיניים למערב. בין השאר, היא בעלת הבית של וולבו השוודית ושל לוטוס הבריטית, מקדמת במרץ מותג רכבי פנאי חדש שמיועד לאירופה ומחזיקה בחבילת מניות לא מבוטלת בדיימלר הגרמנית. כעת מציבה גילי את הכוונות גם על טסלה ובתערוכת שנחאי היא השיקה מותג חדש ומתוחכם של מכוניות חשמליות.

השם שנבחר למיזם, GEOMETRY, הוא קצת מוזר, כדרכם של הסינים, והוא מיועד כבר מבראשית להוות "מותג גלובלי" שישווק באירופה, אסיה וארצות הברית. הפרויקט עצמו מרשים ומושקע, כפי שניתן לצפות מחברה שהרוויחה כמעט 2 מיליארד דולר בשנה שעברה. המיזם יכלול 25 דגמים שיושקו בשש השנים הבאות והראשון הוא סדאן משפחתית, שמיועדת לתת מענה לטסלה 3.

המכונית, "גיאומטרי A", מציגה עיצוב שמרני באופן מפתיע כאשר רק הגריל החסום מלפנים מעיד כי זו חשמלית "נטו". היא משתרעת לאורך 4.73 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ויש לה מקדם גרר אווירודינמי נמוך מאוד, שמעיד על הנדסה קפדנית במנהרת רוח. מערכת ההנעה די שגרתית: מנוע חשמלי בהספק 163 כ"ס וסוללה מתוצרת סין שמוצעת בשתי דרגות קיבולת: לטווח של 410 ק"מ ולטווח של 500 ק"מ על-פי הסטנדרט הסיני. המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש וגילי טוענת לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות.

תא הנוסעים משכפל כמה מהפיצ'רים המוכרים של טסלה כולל מסך LCD "צף" בגודל 12.3 אינץ' שמשמש כלוח פיקוד ושלל מערכות הייטק. כל זה במחירים שנעים בין כ-31 ל-37 אלף דולר לפני סובסידיות, בהתאם לטווח ולאבזור. המכונית מיועדת להימכר גלובלית ולהגיע לאירופה בתוך כשנה, אבל בינתיים תצטרך החברה לעמוד בביקוש הפנימי למכונית בסין, שנכון לעכשיו, כמעט עולה על היקף הייצור.