חברת הטכנולוגיה שאמורה ליהנות ממלחמת הסחר

סיסקו, המובילה העולמית של שוק ציוד תקשורת, נסחרת עדיין במכפילי רווח נמוכים יחסית, למרות שבשנים האחרונות היא מציגה האצה בצמיחה, בזכות הגדלת נתח שוק ודגש על חדשנות - המלווה בפעילות מיזוגים ורכישות • הטלת הסנקציות על Huawei הסינית עשויה לסייע לסיסקו לחזק את מעמדה התחרותי בשווקים הגלובליים

ציוד של סיסקו / צילום: shutterstock
ציוד של סיסקו / צילום: shutterstock

חברת סיסקו  (Cisco Systems -סימול: CSCO) היא המובילה העולמית של שוק ציוד תקשורת. החברה מספקת בעיקר נתבי ומתגי תקשורת עבור ארגונים וחברות שירותי טלקום ברחבי העולם, עם מחזור הכנסות שנתי של למעלה מ-50 מיליארד דולר.

תחומי פעילות החברה מתאפיינים מסורתית בתחרות רבה, ובתנודתיות הנובעת מתזמון מחזור השקעות קפיטליות בקרב לקוחותיה, אך לאורך זמן, ועל אף תחרות עזה, מצליחה סיסקו לשמור על מובילות שוק, עם נתח שוק כל כ-60%-70% בתחומי פעילות הליבה, במקביל לרווחיות גבוהה ותזרימי מזומנים חזקים.

סיסקו מציגה בשנים האחרונות האצה בצמיחה בזכות הגדלת נתח שוק ודגש על חדשנות המלווה בפעילות M&A (מיזוגים ורכישות). למרות ההאצה בקצב הצמיחה, שכבר באה לידי ביטוי בהתנהגות מניית CSCO בחודשים האחרונים, המניה נסחרת עדיין במכפילי רווח נמוכים יחסית, של 16 ו-14.8 לתחזיות הקונצנזוס לשנים 2019 ו-2020 הקלנדריות, ובמכפילי EV/EBITDA של 11 ו-10, בהתאמה.

מניית CSCO מדורגת בהמלצת Outperform (ביצועי יתר), עם מחיר יעד של 60 דולר, בהתבסס על מכפיל 16.5 לתחזית 2020 הפיסקאלית (שמסתיימת ביולי 2020) בתוספת מזומנים, דיסקאונט לתמחור ענפי, ובכך מהווה להערכתנו הזדמנות ערך אטרקטיבית גם לאחר העלייה האחרונה.

פעילות סיסקו נחלקת לתחומים המפורטים להלן: 

פלטפורמות תשתיות תקשורת (Infrastructure Platforms) - פעילות זו מהווה את עיקר הכנסות סיסקו (כ-58% מהכנסותיה) ומאחדת את תחומי הליבה של מתגים ונתבים של תקשורת, כולל הציוד למרכזי נתונים וציוד תקשורת אלחוטית.

תחומים אלה התאפיינו לאורך שנים בשיעורי צמיחה זעירים, ואף שליליים, אך לאחרונה ניתן לראות התאוששות בפעילות זו, אשר צמחה ברבעון האחרון בקצב שנתי של כ-5%, ובקצב גבוה עוד יותר במגזרים הארגוני והממשלתי.

אפליקציות (Applications) - פעילות זו מונה פתרונות תוכנה וחומרה שרצים על גבי רשתות תקשורת, כולל פתרונות לשיחות ועידה, פתרונות לביצוע שיחות ושיתוף פעולה ארגוני (Collaboration), שרתים ארגוניים (Unified Communication), פתרונות IoT, פתרונות לניטור ביצועי הרשת ואנליטיקה ועוד. חטיבה זו מהווה נתח של 11% מהכנסות סיסקו והיא הציגה ברבעון האחרון צמיחה של כ-9%.

אבטחת מידע (Security) - חטיבת אבטחת מידע וסייבר של סיסקו, המהווה נתח של כ-5% מסך הכנסותיה, היא אחת מהשחקניות המובילות בשוק אבטחת רשתות ארגוניות (Network Security), ומתחרה בחברות צ'קפוינט (CHKP) ופאלו אלטו (PANW) הישראליות.

בשנים האחרונות מציגה פעילות זו מומנטום חיובי בעסקי סיסקו, עקב השקת מוצרים חדשים ובמקביל למסע רכישות שביצעה במגוון תחומי הסייבר. הפעילות הציגה ברבעון האחרון צמיחה שנתית של כ-20%, אמנם לא כולה אורגנית, אך גבוהה גם על בסיס אורגני מהממוצע הענפי, סימן להגדלת נתח שוק של סיסקו בתחום זה.

הכנסות חטיבת הסייבר של סיסקו ברבעון האחרון הסתכמו בלמעלה מ-700 מיליון דולר, רמת הכנסות גבוהה בכ-50% ממכירות צ'קפוינט באותו הרבעון, וקרובה להכנסות של פאלו אלטו.

שירותים - פעילות השירותים אחראית על כ-25% מסך הכנסות סיסקו ומהווה עוגן של הכנסות חוזרות בעלות נראות גבוהה, במקביל מניבה הפעילות שיעורי רווחיות גולמית גבוהים מאשר בתחום המוצרים (רווח גולמי של כ-66% בשירותים לעומת כ-62% במכירות מוצרים).

חברת סיסקו מציגה התעוררות מרשימה בקצב הצמיחה האורגנית, תוך סגירה או מכירה של פעילויות בעלות רווחיות נמוכה (לדוגמה, פעילות NDS הישראלית) ודגש על המגזר הארגוני, במיוחד על תחומי התוכנה והענן.

החברה האיצה את המעבר למודל הכנסות חוזרות, לשם שיפור נראותה העסקית, וסעיף הכנסות נדחות הגיע ברבעון האחרון לרמה של כ-17.5 מיליארד דולר, במקביל לגידול בנתח המנויים לכ-65% מסך הכנסות סיסקו מתחום התוכנה.

סיסקו פעילה בתחום ה-M&A, ורוכשת בעקביות חברות צמיחה מובילות בתחומן, ובכך שומרת על מעמדה המוביל בשוק ציוד תקשורת, עם גידול גם בתחומי הענן.

במקביל להאצה בקצב הצמיחה, ממשיכה סיסקו ליהנות מאיתנות פיננסית חזקה, עם קופת מזומנים של כ-35 מיליארד דולר (כנגד חוב של כ-24 מיליארד דולר, רובו לטווח ארוך), שומרת על רווחיות גבוהה ומייצרת תזרים מזומנים חופשי (Free Cash Flow) של כ-15 מיליארד דולר בשנה, שבו היא משתמשת לצורך רכישות וחלוקת מזומנים לבעלי מניות.

לא מאבדת את ההובלה

בניגוד לחששות המשקיעים, החברה אינה מאבדת את מובילותה לשחקניות צעירות יותר, או לחברות הענק הסיניות והאירופיות, אלא אף מאיצה את הצמיחה.

סבב ההסלמה האחרון במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שכולל הטלת סנקציות על ענקית ציוד התקשורת הסינית Huawei, עשוי אף לסייע לסיסקו לחזק את מעמדה התחרותי בשווקים הגלובליים. השוק האמריקאי נסגר בפני התחרות מצד חברות סיניות עוד משנת 2012, על רקע החשש הביטחוני, אךHuawei עדיין משמשת בתור ספק ציוד מוביל באירופה. בכך, הטלת סנקציות על המתחרה הסינית, במיוחד בשלב הקריטי של פריסת תשתית הדור החמישי 5G בשווקים האירופיים, אמורה להוות זרז צמיחה משמעותי עבור סיסקו, שעדיין אינו מגולם בתחזיות שוק.

לסיסקו נתח מכירות זעום בסין, ובכך פעילותה אינה צפויה להיפגע מהסנקציות החוזרות של סין נגד היצרנים האמריקאיים. החסינות היחסית של מניית CSCO לנושא מלחמות הסחר באה לידי ביטוי כבר בסבב הקודם של ההסלמה, בסוף 2018, כאשר המניה כמעט לא נפגעה ממהלך המפולת בשווקים בתקופה ההיא, וגם לאחרונה היא מציגה ביצועי יתר הן לעומת סקטור הטכנולוגיה והן לעומת מדד S&P 500 הרחב. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.