יו"רית "גלובס" אלונה בר און: "העיתון בא לסקר ולא נועד להיות כיכר העיר"

כנס "עושים שוק – אירועי שוק ההון של גלובס" נפתח היום בדבריה של אלונה בר און, יו"רית "גלובס", שניצלה את ההזדמנות להבהיר כי מילת המפתח אותה רואה העיתון לנגד עיניו בפרסומיו היא – "אמון" • לדבריה, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס הוגדרה מילה זו "כמטבע החדש"

"אני רוצה לדבר לרגע על המציאות החברתית והעסקית שאני רואה מסביב ושאיתה אנחנו מתמודדים גם כעיתון וגם כגוף עסקי. את המציאות הזו שרטטו בכנס דאבוס 2019, ומילת המפתח הייתה 'אמון', שרבים בעולם הכלכלי מתחילים להתייחס אליו בתור 'המטבע החדש', תוך הדגשת הקשר בינו לבין צמיחה כלכלית, או יותר נכון הקשר בין פגיעה בו לקיפאון ואפילו לנסיגה כלכלית", כך אמרה היום יו"ר גלובס, אלונה בר און, בכנס "עושים שוק" של "גלובס".

"גם לארי פינק, נשיא בלאקרוק, גוף ההשקעות הגדול בעולם, דיבר על אמון במכתב השנתי שהוא נוהג לשלוח לחברות שבהן הוא משקיע", אמרה בר און והוסיפה כי לדבריו, "שינויי העומק הגלובליים שכולנו רואים מסביב הביאו וממשיכים להביא לכך שדמוקרטיות מובילות בעולם נחלשו עד כדי אי-תפקוד פוליטי. לאור היחלשות האמון במוסדות ובמדינות, הציבור פונה למגזר העסקי ומבקש מענה לבעיות החברתיות והכלכליות הבוערות. חברות שפועלות מתוך אחריות חברתית ומתחשבות במחזיקי העניין, יתוגמלו בטווח הארוך, בעוד חברות שלא יפעלו כך - תיכשלנה".

"נדמה לי שהדברים האלה רלוונטיים מאוד לנו וגם לכם, המסוקרים שלנו, המנויים שלנו והמפרסמים שלנו, שנמצאים איתנו היום", אמרה בר און. "בכנס שוק ההון הקודם דיברתי על הדרך שאנחנו עושים ב'גלובס' לפיתוח והחלת כלי ביקורת עצמית עלינו. אמרתי שבין יתר הסיבות לעשות את זה, ישנו הפער הגדול מדי בינינו לבינכם - המסוקרים שלנו משוק ההון - שמופצצים ברגולציה מאינספור כיוונים, בשקיפות, בדוחות ובשלושה עיתונים כלכליים שמחפשים אתכם. לתפיסתנו, גם זמננו הגיע. באותם ימים, לפני שנה בדיוק בחודש יוני, הוצאנו את דוח האמון הראשון של 'גלובס', שהוא מעין דוח אחריות תאגידית של חברות ציבוריות.

"אני שמחה לספר הבוקר שבימים הקרובים נוציא דוח אמון שני, ובו נתאר את התפתחויות שקרו השנה בעבודה שלנו לפיתוח סטנדרט וכלי בקרה. אחת ההתפתחויות החשובות היא שפרסמנו קוד אתי. הקוד הזה מדבר בין היתר על דיוק עובדתי, הפרדת דעות ועובדות, שמירה על שם טוב וכבוד המסוקרים שלנו וכן התייחסות לפעילות ברשתות חברתיות פרטיות של עיתונאי 'גלובס'.

"בקוד יש גם התייחסות ספציפית לשימוש בנתונים מספריים כלכליים ובגרפים, ולכך שעלינו להשתדל לבנות אותם נגישים ולעשות מאמץ אמיתי להימנע ממגמתיות בהצגה שלהם. אנחנו נפרסם את הקוד האתי במלואו במסגרת דוח האמון השני של 'גלובס' שיישלח לכל המנויים שלנו במהלך השבועיים הקרובים.

"ברשותכם, זו הזדמנות עבורי לצטט את אחד הנאומים המכוננים בעיניי שנישאו במדינת ישראל ושמהווה קריאת השכמה לכולנו, כולל המגזר העסקי ושוק ההון. הנאום שנשא הנשיא רובי ריבלין ביוני 2015 בתום שנה לכהונתו, שנקרא 'נאום השבטים'. גם נאום זה מדבר על אמון, על האופן שבו הוא נחלש, ועל מה שעלינו לעשות כמגזר עסקי וכעיתון שמייצג אותו. ' הליכים דמוגרפיים ותרבותיים', אמר אז ריבלין, 'מעצבים מחדש את פניה של החברה הישראלית בעשורים האחרונים. מחברה המורכבת מרוב ומיעוט ברורים, לחברה המורכבת מארבעה מגזרים או 'שבטים' מרכזיים שמתקרבים זה אל זה בגודלם: חילונים, דתיים-לאומיים, חרדים וערבים... נדרש מעבר מהתפיסה המקובלת של 'רוב ומיעוט' לתפיסה חדשה של שותפות. שותפות בין המגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית'.

"בנאום המשך שנשא שנה לאחר מכן, בתום שנתיים לכהונתו, הוא אמר: 'דבריי נועדו לשמש קריאת השכמה לפער ולאי-ההלימה שבין המציאות החברתית הישראלית לבין המערכת המוסדית הישראלית. החברה הישראלית אולי משנה את פניה - אבל לא את התודעה שלה. אני חושש שהמערכות היסודיות המארגנות את חיינו (הפוליטיקה, התקשורת, האקדמיה, המשק, החינוך) טרם הפנימו את השינויים האלה לעומקם, טרם התאימו את עצמם למציאות החברתית המתהווה'".

לסיכום, אמרה אלונה בר און: "אנחנו ב'גלובס' מאמינים שאת קפיצת הדרך הזו שעליה דיבר הנשיא בקריאת ההשכמה, אנחנו, כל המגזרים - עסקי, ציבורי, שלישי ותקשורת - חייבים ויכולים לעשות יחד".