כחול לבן פנו ליועץ המשפטי לממשלה: עצור מינויים פוליטיים של שגרירים

לדברי מפלגת כחול לבן, לאור ריבוי הפרסומים בכלי התקשורת על כוונת נתניהו למנות שרי ליכוד לתפקידי שגרירים, ובכך לפנות לו תיקי ממשלה לשם חלוקת תפקידים פוליטיים - על היועץ המשפטי להתערב ולעצור את המהלכים הללו

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שריה דיאמנט
בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שריה דיאמנט

סיעת כחול לבן פנתה היום (ד') ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיבלום את הליכי מינוי השגרירים על ידי ראש הממשלה נתניהו. לדבריהם, לאור ריבוי הפרסומים בכלי התקשורת על כוונת נתניהו למנות שרי ליכוד לתפקידי שגרירים, ובכך לפנות לו תיקי ממשלה לשם חלוקת תפקידים פוליטיים - על היועץ המשפטי להתערב ולעצור את המהלכים הללו.

"בימים האחרונים פורסמו פרסומים רבים על כוונת ראש הממשלה מר בנימין נתניהו למנות את השר גלעד ארדן לשגריר ישראל לאו"ם ואת השר איוב קרא לתפקיד שגריר ישראל במצרים, זאת חרף העובדה כי עסקינן בממשלה מעבר ערב בחירות. דומה כי אין חולק כי עסקינן במינויים מהחשובים ביותר במשרד החוץ, שיש בהם השפעה רבה על מדיניות החוץ של מדינת ישראל . בהיותם של המינויים אלו לשנים, הרי שהמינויים ישרתו גם תחת הממשלה הבאה שתבחר".

עוד הם מציינים, שלא מדובר במינויים מקצועיים, אלא אישים פוליטיים תוך ערבוב הצרכים הפוליטיים הפנימיים של ממשלת מעבר, ערב בחירות. "ממשלה ושרים בממשלת מעבר ערב בחירות חייבים לנהוג באיפוק בהפעלת סמכויותיהם לגבי עניינים שאין כורח ודחיפות לפעול בהם בתקופת מעבר…. במקרים בהם מתפנה משרה בכירה כאמור יש לבחון, עובר למינוי, את כל האפשרויות הקיימות לרבות הארכת כהונתו של בעל התפקיד המכהן, או איוש התפקיד בידי ממלא מקום מתוך שירות המדינה".

במכתב מובאות דוגמא למינוי סמנכ"ל הטקס של משרד החוץ ראובן מירון לתפקיד ממלא מקום שגריר ישראל באו"ם בשנת 2010 תחת תקופת נתניהו עד למארס 2011. בנוסף הם מתייחסים למינוי שגריר למצרים, כאשר כבר מונתה, אשת משרד החוץ הותיקה, אמירה אורון לשגרירה. "ועדת המינויים של משרד החוץ כבר אישרה את הגב' אמירה אורון, דיפלומטית מקצועית לתפקיד השגרירה, אולם ראש הממשלה לא ראה עד ליום מכתבנו זה כל בהילות להביא את אישור המינוי בפני הממשלה. במידה וראש הממשלה, שעיכב כאמור את המינוי עד ליום זה, סבור כי הנסיבות מחייבות מינוי מיידי של שגריר קבע יתכבד ויביא את המינוי המקצועי של הגב' אורון לאישור הממשלה. המסקנה היחידה העולה מהדחיפות לכאורה שנוצרה במינויים אלו, מעלה חשד כבד כי עסקינן במינויים פוליטיים שנועדו לפתור לראש הממשלה בעיות פנימיות".