סנאטור סנדרס יוזם: חוק למחויבות ארה"ב לפתרון שתי המדינות

בנוסח הצעת החוק, שיוזמים שישה סנאטורים דמוקרטים, ובהם שני מתמודדים על הנשיאות, סנדרס ואליזבת וורן, נאמר: "סיפוח שטחים בגדה המערבית ע"י ישראל יהיה חתירה תחת השלום"

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס
ברני סנדרס/ צילום: רויטרס

שישה סנאטורים דמוקרטים, ובהם שני מתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות, ברני סנדרס ואליזבת וורן, יזמו הצעת חוק שמכריזה על מחויבות ארה"ב לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ושיוצאת נגד מאמץ ישראלי פוטנציאלי לסיפוח שטחים בגדה המערבית.

מדובר בחוק דקלרטיבי, ללא שיני כפיה, אך הוא מצביע על הלוך הרוח בקרב הפלח השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. יתר על כן, הוא עלול לאלץ מחוקקים רפובליקאים לנקוט עמדה ברורה בסוגיית פתרון של שתי מדינות. רפובליקאים רבים הולכים בעקבות דונלד טראמפ ונמנעים מלהביע דעה מפורשת בסוגיה זו.

לבד מוורן וסנדרס, חתומים על יזמת החוק הסנאטורים דיק דרבין וטאמי דאקוורת (אילינוי), ג'ף מרקלי (אורגון), ודאיין פיינסטין (קליפורניה).

"סיפוח חד-צדדי של שטחים מהגדה המערבית יפגע בסיכויים לפתרון של שתי מדינות, יפגע ביחסי ישראל עם שכנותיה הערביות, יאיים על אופייה היהודי וזהותה הדמוקרטית של ישראל ויחתור לחת ביטחונה של ישראל", נאמר בנוסח הצעת החוק.

"מדיניותה של ארה"ב צריכה לשמר את התנאים שיאפשרו יצירת פתרון באמצעות מו"מ", נאמר עוד בטקסט. "... פתרון של שתי מדינות הוא התקווה הטובה ביותר לשימור אופיה היהודי של ישראל וזהותה הדמוקרטית, ולהגשמת זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר בו זה מכבר מתמיכה מפורשת ברעיון שתי מדינות, והוא מעדיף להפגין עמימות בסוגיה זו. דונלד טראמפ הולך בעקבותיו. ג'ארד קושנר, החתן הנשיאותי ויועץ בכיר לנשיא, רמז כי תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, בת טיפוחיו, לא תכלול קריאה לשתי מדינות.

הצעת חוק דומה הונחה על שולחן בית-הנבחרים בתחילת מאי ועד עתה הצטרפו אליה כ-100 צירים, רובם ככולם דמוקרטים.

ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה פרו-ישראלית ופרו שלום, הכריזה אמש שהיא תומכת ביזמת החקיקה החדשה. "הצעת ההחלטה הזו הוא אזהרה חשובה לממשל טראמפ מפני כל מאמץ לעודד סיפוח או לחתור תתחת הסיוכיים לפתרון של שתי מדינות, נאמר בהצהרה של נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי.