ביהמ"ש קבע: מפלגת העבודה תערוך משאל אינטרנטי על ניהול הפריימריז

בית המשפט המחוזי בת"א התערב בהליך בחירת יו"ר מפלגת העבודה והרשימה לכנסת, כשקבע כי ייערך משאל אינטרנטי בקרב חברי המפלגה לגבי דרך הבחירה • חברי המפלגה יצביעו במשאל על אופן בחירת היו"ר וגם על הרשימה

פעילות מפלגת העבודה בפריימריז / צילום: שלומי יוסף
פעילות מפלגת העבודה בפריימריז / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב התערב בהליך בחירת יו"ר מפלגת העבודה והרשימה לכנסת, כשקבע כי ייערך משאל אינטרנטי בקרב חברי המפלגה לגבי דרך הבחירה.

ההחלטה קיבלה למעשה הצעת פשרה בעתירה של ח"כ עמיר פרץ ומזכ"ל העבודה ערן חרמוני נגד יו"ר המפלגה אבי גבאי ויו"ר ועדת הבחירות של המפלגה, שדרשו כי יתאפשר להם להעלות בוועידה את הצעתם כי היו"ר ייבחר בוועידה ולא בפריימריז. ועדת הבחירות של המפלגה החליטה בשבוע שעבר כי רק ההצעה לקיום פריימריז מתפקדים תעלה, ונגד החלטה זו עתרו פרץ וחרמוני. המתמודדים האחרים לתפקיד, סתיו שפיר ואיציק שמולי, תומכים בבחירה רחבה יותר בפריימריז, והם קיבלו לכך תמיכה גם מהיו"ר היוצא אבי גבאי.

לאחר דיונים ארוכים באולם המשפט ובמסדרונות התקבלה הצעת הפשרה, ולפיה כלל חברי המפלגה יצביעו במשאל על אופן בחירת היו"ר וגם על הרשימה, על בסיס עמדת המפלגה כי הכוח והסמכות ניתנים בידי כלל החברים הרשומים ולא הוועידה בלבד.

ברמה המעשית יתקיים משאל אינטרנטי בקרב כלל המתפקדים הן בשאלת אופן ההצבעה ליו"ר, כלומר האם הבחירות ייערכו בקרב כלל המתפקדים או בקרב חברי הועידה בלבד; והן על רשימת המפלגה. כאן יש שלוש אפשרויות - צילום מצב של הרשימה שנבחרה בפברואר בניקוי הפורשים גבאי ורוסו, בחירות חדשות בוועידה או פריימריז בקרב המתפקדים.

המשאל אמור להתקיים בימים הקרובים, ובשל כך נדחתה ישיבת הוועידה שהייתה אמורה להתקיים מחר (ד').

כצפוי, בעקבות ההחלטה כל הצדדים מכריזים על ניצחון. ח"כ עמיר פרץ הגדיר את ההחלטה הישג דמוקרטי חשוב ומסר: "עצם החלטה של השופטת לעלות את הסוגיה לכלל חברי המפלגה מצביעה על כך שההצעה חוקתית, ואנחנו מברכים על כך שהדמוקרטיה מתממשת במלואה". פרץ התחייב להוביל להסכמות ולהימנע ממאבקים מיותרים כדבריו.

ח"כ איציק שמולי מסר כי טוב עשה בית המשפט שסירב לאמץ היום את ההצעה לאפשר לוועידה להחליט בעצמה על זהות היו"ר הבא ולהדיר בכך את כלל חברי וחברות המפלגה. לדבריו, אי-אפשר להילחם על הדמוקרטיה בחוץ ולחנוק אותה בבית על-ידי ניסיון להשתיק את כלל חברי המפלגה ולגזול מהם את הזכות הבסיסית ביותר לבחור את הנהגתם. הוא הוסיף כי כעת יש לשים סוף לפרוצדורות ולהתארגן לקראת הבחירות הכלליות, כדי לשקם את מפלגת העבודה ולהחזיר את אמון המצביעים.