מתמודד דמוקרטי רומז: הסיוע לישראל יקוצץ אם תסופח הגדה

פיט בוטג'ג', אחד מהמובילים במרוץ למועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב: "אם נתניהו יממש את איומו לספח את ההתנחלויות בגדה המערבית, הנשיא בוטג'ג' ינקוט צעדים כדי שמשלם המסים האמריקאי לא יישא בעול" • "נתניהו מפנה עורף לשלום"

פיט בוטג'ג' / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס
פיט בוטג'ג' / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

פיט בוטג'ג', אחד מהמתמודדים המובילים במרוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הקצין אתמול (ג') את התבטאויותיו נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, ורמז כי הסיוע לישראל יקוצץ אם ממשלתה תספח את הגדה. "המצב הנוכחי אינו יכול להימשך", הוא הדגיש.

בוטג'ג' נמנה עם החמישייה המובילה, מתוך 24 מועמדים, בסקרים רבים. כך, למשל, בסקר של CNN ו-Des Moines Register, שנערך בקרב מצביעים דמוקרטים במדינת אייווה בין 3 ל-6 ביוני, זינק בוטג'ג' משיעור תמיכה של 1% במרץ ל-14% עתה, והוא מדורג במקום הרביעי, מתחת לג'ו ביידן (24%), ברני סנדרס (16%) ואליזבת וורן (15%).

כל הארבעה מתחו ביקורת על ישראל בזמן זה או אחר, אפילו ג'ו ביידן (ועל כך בהמשך), אך בוטג'ג' הוא הראשון מבין המתמודדים על הנשיאות שמאיים להפוך את הסיוע האמריקאי לישראל לאמצעי לחץ על ממשלתה. בכך הוא העמיק עוד יותר את הפער בין עמדות הדמוקרטים לעמדות הרפובליקאים בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנאום באוניברסיטת אינדיאנה, שבו חשף את מדיניות החוץ של ממשלו הפוטנציאלי, אמר בוטג'ג': "בדיוק כפי שפטריוט אמריקאי יכול להתנגד למדיניותו של נשיא אמריקאי, כך יכול תומך של ישראל להתנגד למדיניות של ממשלתה הימנית... במיוחד כאשר אנו רואים סימנים מטרידים שממשלת נתניהו מפנה עורף לשלום".

"ביטחונה ועצם קיומה של מדינת ישראל הדמוקרטית היו ומוסיפים להיות מעמודי התווך החיוניים של מדיניות החוץ האמריקאית", אמר המתמודד הדמוקרטי. "(אך) אם ראש הממשלה נתניהו יקיים את הבטחתו לספח את הגדה המערבית, הוא צריך לדעת שהנשיא בוטג'ג' ינקוט צעדים כדי להבטיח שמשלמי המסים בארה"ב לא יישאו בעול (מימון סיפוח ההתנחלויות)".

הוא הוסיף: "לסבל העם הפלסטיני, ובמיוחד לאסון ההומניטרי בעזה, יש אבות רבים - הקיצוניות של חמאס, אי-היעילות של הרשות הפלסטינית, אדישות הקהילייה הבינלאומית וגם המדיניות של הממשלה הנוכחית בישראל. ועתה נהפכה עזה לבית הגידול של קיצוניות מהסוג שרק מגביר את האיומים על ישראל ועל האזור".

"אזרחים ישראלים ופלסטינים צריכים ליהנות מהחירות לנהל את חיים היום-יום שלהם ללא פחד ולעבוד כדי להבטיח רווחה כלכלית למשפחותיהם", אמר בוטג'ג'. "כבעלת הברית החזקה והאמינה ביותר של ישראל, לארה"ב יש הזדמנות להתוות דרך קונסטרוקטיבית יותר באמצעות הנחיה הוגנת וקשוחה, כפי שמתחייב מכל ידידות".

"המצב הנוכחי אינו יכול להימשך", הכריז בוטג'ג'. "לחץ ההיסטוריה והחשבון הדמוגרפי מצביעים על כך שהרבה לפני 2054 תיתכן רק אחת משתי אפשרויות: שלום בין ישראל לפלסטינים - או קטסטרופה. פתרון של שתי מדינות, שיממש את השאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים ואת צורכי הביטחון של ישראל, מוסיף להיות הדרך היחידה להתקדמות. המדיניות שלנו תתמוך באופן פעיל בפתרון כזה".

המתמודד הדמוקרטי אמר עוד כי כנשיא הוא יורה לממשל להצטרף מחדש להסכם הגרעיני עם איראן, שטראמפ פרש ממנו אשתקד. 

"כפי שאפילו הממשל הזה אישר, פעם אחר פעם, ההסכם הגרעיני עם איראן מנע ממנה להניח יד על כלי נשק גרעיניים", הוסיף בוטג'ג'. "ההסכם הזה סייע לצמצם את האיום הצבאי שנשקף מאיראן לישראל ולאירופה בלי להוליך אותנו למלחמה נוספת במזרח התיכון. ההסכם הזה נוצר לא כדי לעשות טובות לאיראן, אלא מפני שהוא היה חיוני לאינטרס הלאומי שלנו".

התבטאויות קודמות של בוטג'ג' על הסכסוך הישראלי-פלסטיני היו פחות קיצוניות. בראיון פומבי באירוע של "וושינגטון פוסט" ב-25 במאי, הוא נשאל: למה צריך ראש הממשלה נתניהו לצפות אם תיבחר לנשיא? האם הוא צריך לצפות לאותה רמה של תמיכה שהוא מקבל מהנשיא טראמפ?". 

"הוא צריך לצפות לכך שאמריקה תהיה ידידה ובעלת ברית של ישראל", השיב בוטג'ג'.

"ולמה הוא צריך לצפות אישית? איזה יחס ייתן לו ממשלך?", נשאל המתמודד.

"יחס שמקיים בנאמנות את סעיפי הברית בין שתי המדינות, אבל לא יחס שמגלה נאמנות לו או למישהו אחר", השיב בוטג'ג'. "אפשר להיות תומך ישראל (בלי לתמוך בנתניהו), בדיוק כפי שעמדה פטריוטית פרו-אמריקאית אין פרושה תמיכה בדונלד טראמפ. תמיכה בישראל אינה חייבת להצביע על תמיכה באג'נדה של הימין בישראל. אני לא (תומך באג'נדה הזו)".

"אני חושב (שהאג'נדה של) הסתלקות משלום תפגע באינטרסים של ישראל וכמובן תוסיף לתרום להתרוששות העם הפלסטיני, והיא גם אינה טובה לאינטרסים האמריקאים", הוסיף בוטג'ג'. "ישראל יכולה אפוא לצפות מארה"ב מה שאפשר לצפות מכל חבר ישר: כאשר אתה עומד לנקוט צעד מזיק, אותו חבר יחבק אותך וינסה להנחות אותך לנקוט צעד אחר".

למעט ההתייחסות לסיוע, דברי בוטג'ג' משקפים תפיסה של פוליטיקאים דמוקרטים רבים, החל בברק אובמה וכלה בבציר הנוכחי של המתמודדים על הנשיאות. במסע הבחירות שלו לנשיאות ב-2008, קבל אובמה: "יש זרם בקהילייה הפרו-ישראלית שגורס שאם אינך מאמץ גישה של תמיכה ללא סייג בישראל נוסח הליכוד, אתה חייב להיות אנטי-ישראלי".

בקמפיין הנוכחי לנשיאות אמר באחרונה הסנאטור ברני סנדרס כי התנגדות לנתניהו אין פירושה שהמתנגד הוא אנטי-ישראלי. "אני חושב שבנימין נתניהו הוא מנהיג ימני קיצוני. אינני תומך בקווי המדיניות שלו, ואינני סבור שהתבטאות נגד נתניהו היא סימן לאנטי-ישראליות. למעשה, אני מאמין שאנו זקוקים לפתרון של שתי מדינות במשבר המתמשך במזרח התיכון ושארה"ב חייבת לקיים מדיניות ללא משוא-פנים".

הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת' וורן תקפה את נתניהו מזווית אחרת - ההאשמות שהוא מעורב במעשי שחיתות. היא צייצה במרץ כי "ההאשמות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חמורות וחותרות תחת אושיות דמוקרטיה מתפקדת". היא האשימה את נתניהו ב"מניפולציה של העיתונות החופשית בישראל, בקבלת שוחד ובניצול מעמדו לקבלת טובות הנאה".

ובטו אורורק, כוכב עולה בשמי המפלגה הדמוקרטית ואף הוא מתמודד על הנשיאות, אמר באפריל השנה כי "נתניהו חובר למפלגות של הימין הקיצוני, מפלגות גזעניות מיסודן, הן בהתבטאויותיהן והן בדרך שבה הן רוצות להתייחס לבני אדם אחרים במזרח התיכון".

אפילו ג'ו ביידן, לשעבר סגנו של ברק אובמה, שמגדיר את עצמו ידיד נאמן של ישראל, אותת שהוא אינו ראה עין בעין עם ממשלת נתניהו. הוא הדגיש את שיתוף-הפעולה של ממשל אובמה עם ישראל, לרבות חתימה על הסכם הסיוע הצבאי הגדול ביותר בתולדות היחסים בין שתי המדינות. "ישראל צריכה להיות מסוגלת להגן על עצמה", הוא אמר, "אך אנו גם צריכים לומר זה לזה את האמת, לרבות השמעת ביקורת על מדיניות שאינה מקדמת את השלום".

לפני כמה שבועות כתבנו כי הצהרות כאלה, יחד עם התבטאויות אנטישמיות מובהקות שהשמיעו שתי הצירות המוסלמיות הראשונות בקונגרס, אילחאן עומאר וראשידה טלאיב, ממצבות את המפלגה הדמוקרטית במישור שונה לחלוטין מזה של המפלגה הרפובליקאית. ליהודי ארה"ב נתונה עתה הזדמנות להחליט איזה חזון מזרח-תיכוני הם רוצים לקדם - את זה של אובמה או את זה טראמפ. עד עתה אין סימנים לנהירה המונית של היהודים למפלגה הרפובליקאית. המפלגה הדמוקרטית היא ביתם הפוליטי של כשני שלישים מיהודי ארה"ב, ונראה כי רובם יבחרו להישאר בבית. המשפטים האלה תקפים גם עתה.