מי באמת מפריע לנתניהו לממן את הגנתו המשפטית?

ראש הממשלה פוגע בעצמו בעבודת ועדת ההיתרים כשאינו מעביר לה חומרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בימים האחרונים הודיע ראש הממשלה והחשוד בפלילים בנימין נתניהו, באמצעות עורך דינו עמית חדד, כי יתייצב במועד לשימוע שנקבע לו לראשית חודש אוקטובר.

אלא שגם במעמד הזה לא פספס נתניהו הזדמנות להשתלח עוד קצת ברשויות אכיפת החוק, כחלק ממסע הדמוניזציה הארוך - והמאוד מוצלח יש להודות - שמתנהל מאז שהחלו החקירות בעניינו. הפעם זכתה לכבוד, פעם נוספת, ועדת ההיתרים.

"בניגוד לכל איש ציבור אחר, ועדת ההיתרים מסרבת לתת לראש הממשלה אפשרות להסתייע בחברים למימון ההגנה המשפטית שלו", אמר עו"ד חדד, והוסיף: "זה אומר שרק אני נמצא כדי לייצג את ראש הממשלה".

ובמילים אחרות, שוב חוזרת הטענה שאנחנו שומעים בחודשים האחרונים, לפיה משום שוועדת ההיתרים מסרבת לאשר לנתניהו מימון חיצוני לייצוגו המשפטי - אין ביכולתו לשלם שכר-טרחה לעורכי דינו. ולכן, בהיעדר ייצוג, נתניהו אינו יכול להתכונן כראוי להליך השימוע - שצריך להידחות.

אלא שבחינה של הטענה הזו לעומק מציירת תמונה אחרת לחלוטין, והיא פשוטה מאוד - על אף הצהרותיו בכלי התקשורת השונים, נתניהו הוא זה שמונע בפועל מוועדת ההיתרים לקבל החלטה בעניינו. לאחר מכן הוא משתמש בכך על-מנת לצייר בפני הציבור מצג-שווא, לפיו הוועדה מתנכלת לו ורודפת אותו - והכול לשתי מטרות: צבירת נקודות זכות נוספות בדעת הקהל; וחשוב יותר - השגת יתרון נוסף במרוץ הזמנים לדחיית השימוע עד לאחר השלמת הליכי החקיקה שייתרו את ההליך המשפטי.

כבר במרץ 2018 פנה נתניהו לוועדת ההיתרים בבקשה לקבל סיוע במימון, בקשה שנדחתה בנובמבר 2018 - בין היתר משום שלא העביר מידע נחוץ לקבלת ההחלטה, כמו מצבו הכלכלי ויכולות המימון שלו. זאת, למרות שהוועדה פנתה אליו מספר פעמים בבקשה שיעשה כן.

בינואר 2019 הגיש נתניהו בקשה נוספת, שסורבה, ושבעקבותיה הגיש עתירה לבג"ץ. במסגרת הדיונים התחייב ראש הממשלה כי יעביר לוועדה את המידע המבוקש, על-מנת שזו תוכל לקבל החלטה - התחייבות שקיבלה תוקף של פסק דין, אולם לא כובדה עד היום.

בעוד שכל אזרח אחר היה מגולגל מכל המדרגות, ראש הממשלה קיבל מאז שתי ארכות להעביר את המידע - ועדיין לא עשה זאת. ובמילים אחרות, הוא מנע מוועדת ההיתרים לקבל החלטה בעניינו, על-ידי כך שלא העביר לה את המידע הנדרש לה.

וזה הסיפור, בפשטות, על איך ראש הממשלה ביד אחת מונע מוועדת ההיתרים לקבל החלטה - וביד השנייה משמיץ אותה ואת חבריה ועושה בהם שימוש ציני בכדי לנסות ולדחות את השימוע עוד ועוד, עד אשר יעלה בידו להעביר את מהלכי החקיקה בהם הוא מעוניין.

פה המקום לציין כי למרות טענותיו של ראש הממשלה, היעדר יכולת כלכלית לא מונע קיום הליכים משפטיים, וגם פה סביר להניח כי לו היה מדובר בכל אזרח אחר, אשר היה זוכה מלכתחילה לשימוע (זכות שלא ניתנת לכל אחד) - חוסר היכולת כביכול לשלם שכר-טרחה לא היה מעניין אף אחד בפרקליטות. מקסימום היו מפנים את האזרח לקבל סיוע מהסנגוריה הציבורית.

נתניהו נמצא במרוץ זמנים, ותקלת הבחירות כבר גבתה ממנו מחיר כבד של מושב קיץ שלם שירד לטמיון. ובכל זאת, גם בעולם של טריקים ותעלולים משפטיים, חלקם לגיטימיים, תום-הלב וניקיון-הכפיים הם שני ערכים שאסור לוותר עליהם. במיוחד כשמדובר בראש ממשלה מכהן, שמנצל את כוחו התקשורתי ואת הבורות ההמונית, כדי להשמיץ גופים ממלכתיים שבסך-הכול מנסים לעשות את עבודתם - עבודה שלא מתבצעת משום שאחד, בנימין נתניהו, מסרב להעביר את המסמכים הדרושים.

הכותב הוא ראש המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון

*** חזקת החפות: ההליכים הפליליים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עודם בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ושמורה לו חזקת החפות.