מנכ"ל אינטל העולמית השיק מרכז סטארט-אפים בת"א: "אין לי שום חרטה על רכישת מובילאיי"

בוב סוואן אמר את הדברים במסגרת אירוע להשקת מרכז סטארט-אפים של אינטל בת"א בשם Ignite שינהל צחי וייספלד, לשעבר מנהל תוכנית הסטארט-אפים הגלובלית של מיקרוסופט • עוד אמר סוואן: "השקענו בישראל 40 מיליארד דולר לאורך השנים – במחקר ופיתוח, במפעל, במובילאיי ובאינטל קפיטל, ונמשיך להשקיע"

מנכ"ל אינטל בוב סוואן / צילום: ליאת מנדל
מנכ"ל אינטל בוב סוואן / צילום: ליאת מנדל

"השקענו בישראל 40 מיליארד דולר לאורך השנים - במחקר ופיתוח, במפעל, במובילאיי ובאינטל קפיטל ונמשיך להשקיע" - כך אמר אתמול (א') אחר הצהריים בוב סוואן, מנכ"ל אינטל העולמית בביקורו הראשון בישראל מאז מונה למנכ"ל החברה באופן רשמי. סוואן הגיע לישראל לרגל השקת מרכז סטארט-אפים חדש של החברה בישראל שייקרא Ignite. למנהל התוכנית מונה צחי וייספלד, לשעבר מנהל תוכנית הסטארט-אפים הגלובלית של מיקרוסופט, שעזב לאחרונה את החברה. סוואן ערך מפגש עם עיתונאים בו ענה על שאלות באשר לדרכה של החברה, על המפעל בישראל, על מובילאיי, ועסקת מלאנוקס, שאינטל הייתה אחת המועמדות לרכוש אותה.

מה המשך התוכניות להשקעה בישראל?
"אנו פועלים בישראל 45 שנה והשקענו בתקופה זו 40 מיליארד דולר, כולל במחקר ופיתוח, ייצור, במובילאיי ובקרן אינטל קפיטל שלה כידוע יש יכולת השקעה משמעותית, היא חלק חשוב מהחברה והיא תמשיך להשקיע. אבל השאלה אני מניח נוגע לפעילות הייצור. הכרזנו בסוף השנה שעברה שקצב הגידול של החברה וההזדמנויות שאנו רואים - בשוק פוטנציאלי של 300 מיליארד דולר - היו גבוהים מהמצופה. אלו היו חדשות טובות. האתגר, שלא הייתה לנו את קיבולת הייצור המספיקה כדי לעמוד בביקוש הגובר למוצרים שלנו ברחבי העולם. אז אמרנו בזמנו, קודם כל שלעולם לא נעמיד את הלקוחות שלנו שסומכים עלינו במצב שבו אנחנו נגביל את הצמיחה שלהם כי לנו אין את קיבולת הייצור. זו הבטחה שנתתי ללקוחות ברחבי העולם. בהתאם לכך, מה שאנו עומדים לעשות זה להרחיב את מתקני הייצור בארה"ב, ישראל ובאירלנד. התקציב הגדול שלנו מחכה למפעלי ייצור ברחבי העולם. זו התוכנית שלנו, הגשנו את התוכנית העסקית בדצמבר או ינואר השנה. התוכנית שלנו היא להרחיב את קיבולת הייצור במפעלים שלנו בשלוש המדינות הללו לאורך הזמן כך שלא נצטרך להגביל את הצמיחה של הלקוחות שלנו".

תוכנית הסטארט-אפים החדשה תפעל "להאצת חברות סטארט-אפ ישראליות בשלבים מוקדמים. היא תתחיל לפעול בישראל ולאחר מכן תתרחב למדינות נוספות". על פי הודעת אינטל, התוכנית מיועדת עבור "סטארט-אפים ישראליים המתמקדים בהתפתחויות המשפיעות ביותר על התעשייה כיום, לרבות בינה מלאכותית (AI), מערכות אוטונומיות וטכנולוגיות ממוקדות נתונים ומודלים עסקיים אחרים. לאחר תהליך מיון קפדני של כמאתיים חברות, תארח החברה 15-10 חברות סטארט-אפ בשלב הפרה-סיד עד סיד בתוכנית של 20 שבועות, שבה יקבלו מנטורינג מעשי ממומחים של אינטל והתעשייה במגוון תחומי מוצרים, עסקים, ניהול וטכנולוגיה. המשתתפים יבחרו ממגוון מייסדים, בעלים ונציגים של התמהיל החברתי המגוון של ישראל".

מנהל התוכנית וייספלד ידווח למנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי ולצידו יפעל אבנר גורן, סגן נשיא בקבוצת הארכיטקטורה, הגרפיקה והתוכנה של אינטל, אשר יהיה אחראי לקשר בין התוכנית לקהילה הטכנית בתוך אינטל. על פי הודעת אינטל, החברה "אינה מתכוונת להיות בעלת אחזקות בחברות המשתתפות או בקניין הרוחני שהן מפתחות", ואולם במהלך מסיבת העיתונאים השיב מנכ"ל אינטל ישראל, יניב גרטי, כי "החברה עשויה בסופו של דבר גם להשקיע בחברות".

בעבר הפעילה אינטל תוכנית סטארט-אפים מקומית אשר נסגרה ב-2015. בניגוד לה, התוכנית הנוכחית היא עולמית, וכוללת מתחם פיזי בתל-אביב. לדברי אינטל, היא תיבדל מהתוכנית הקודמת שבכך שהפעם החיבור לתוך אינטל יהיה יותר משמעותי.

אינטל עמדה בפני אתגרים לא פשוטים בשנים האחרונות. החברה פספסה את מהפכת הסמארטפונים, ביצעה השקעות כושלות כמו רכישת חברת אבטחת המידע ומפתחת האנטי וירוס מקאפי, התמהמה שוב ושוב בהשקת השבבים בארכיטקטורת 10 ננומטר, ולאחרונה, לאחר שהפסידה את רכישת מלאנוקס לאנבידיה, גם הודיעה על נטישת סגמנט המודמים הסלולרים בדור החמישי. בנוסף, בעקבות הדוחות האחרונים בהם פספסה החברה את התחזיות, ירדה מניית החברה בחדות ומחקה את כל העליות שרשמה ב-2018. דבר מזה לא הפריע לסוואן לפתוח את דבריו במסיבת העיתונאים באמירה כי "בשנה שעברה חגגנו את שנת ה-50 והשנה ושעברה הייתה השנה הטובה ביותר ב-50 השנים, זו הייתה שנה נהדרת עבורנו".

בדיעבד, האם אינך חושב שייתכן ששילמתם יותר מדי עבור מובילאיי, ומה בכוונכם לעשות כדי לוודא שעסקה זו תהיה מוצלחת שלא כמו עסקות עבר כגון, מקאפי?
"אין לי לחלוטין שום חרטות על רכישת מובילאיי. בעוד חודשיים נחגוג שנתיים לעסקה ובזמן הזה החברה הכפילה את גודלה, היא השחקן המוביל בנהיגה אוטונומית בדרג 1 ו-2 (מתוך 5), והיא רק מתחילים לגרד את ההזדמנויות למנף את הדאטה שהטכנולוגיה שלהם מייצרת לאורך הדרך באופן שירחיב את התפקיד שמובילאיי משחקת בתעשייה. אתן כמה דוגמאות - אנו עוברים מנהיגה עם מערכות סיוע לנהיגה אוטונומית, ובכך שאנחנו עושים את זה אנחנו עושים התאמות להרבה דאטה. אנו יכולים להשתמש בדאטה הזה בדרכים שונות, בין אם זה להרחיב את התפקיד שאנו משחקים בתחום הנהיגה האוטונומית לדברים כמו מוביליות-כשרות, או להשתמש בדאטה שאנו אוספים כדי לסייע לחברות או לרשויות ברחבי העולם להשתמש בדאטה הזאת כדי לשפר את התשתיות.

"לדוגמה, לאחרונה הכרזנו על קשר עם חברה בבריטניה, שאחראית על התאמת הדרכים למהירויות, ובעזרת שימוש בטכנולוגיה של מובילאיי הרשויות שם יכלו לשפר את התשתיות. אז הסיבה שקנינו אותם הייתה בגלל היתרון החישובי, ובעתיד מכונית תהיה עוד סוג של מחשב. זו ההזדמנות שלנו - להטמיע את הטכנולוגיה של מובילאיי בשוק הגדול הזה. עכשיו אנו בשלבים הראשונים של החדירה לשוק ואז התפקיד שאנו יכולים למלא הוא מאוד משמעותי. אז לסיכום - אני מאוד מרוצה".

למה ויתרתם על רכישת מלאנוקס?
"אנחנו תמיד בוחנים טכנולוגיות שיכולים להעצים את התפקיד שאנחנו משחקים בהצלחה של הלקוחות שלנו, אותן ניתן לצמצם לששה דברים שמאוד חשובים לנו - ששת העמודים של הטכנולוגיה: אחד, הוא "תהליך האריזה" שזה בעצם חוק מור; השני, ארכיטקטורה - לא רק מעבדי CPU אלא גם גם מעבדים גרפיים GPU וכן מעבדי FPGA ושבבי בינה מלאכותית; שלישית, התפקיד שהזיכרון הולך לשחק כדי לאפשר את הכוח ההולך וגובר של המעבדים. הזיכרונות צריכים לעמוד בקצב, כי על מנת שהמידע שמעובד יהיה רלוונטי צריך שהגישה לדאטה תהיה מהירה. ככל שיש צורך ביותר דאטה, צריך להניע דאטה מהר יותר ברשת. לכן אנו בוחנים טכנולוגיות שונות לאור הדרך כדי לגלות מה הכי יתאים לאינטל. כך למשל, בשבוע שעבר הכרזנו על רכישה של חברה בתחום הקישוריות בשם Barefoot שמפתחת רכיב שאנו חושבים שהולך להיות חשוב מאוד כך שאנחנו תמיד שם בחוץ מחפשים טכנולוגיות".

למתחרה AMD יש כבר מעבדי 7 ננומטר בעוד אתם עדיין חווים קשיים עם שבבים ב-10 ננומטר. מתי נראה אותם?
"מעבדי אינטל ב-10 ננומטר ומעבדי 7 ננומטר של TSMC (יצרנית המעבדים הטיוואנית) הם די אותו דבר אבל הם השיקו את שבבי ה-7 ננומטר לפני שאנו השקנו את ה-10 . התוכניות שלנו להשיק את שבבי ה-10 ננומטר התעכבו כמה פעמים. מה שהכרזנו באפריל בשנה שעברה, זה שנשיק מוצרי 10 ננומטר ללקוחות פרטיים עד עונת החגים של 2019, ואז נמנף את הטכנולוגיה לעסקי השרתים שלנו במחצית הראשונה של 2020. מאז אנחנו מעדכנים את התחזית הזאת ומאשרים שאנחנו עדיין במסלול. זה בעצם פונקציה של שני דברים, של ביסוס של הארכיטקטורה והביצועים - שזה בעצם חלק ממטרת הביקור שלי - העובדה שבדיוק ביססנו לפני כמה שבועות את הארכיטקטורה של מעבדי הדור העשירי פה במרכז הפיתוח בישראל. שנית, התפוקות של מפעל בקרית גת היכן שמיוצרים שבבי ה-10 ננומטר ממשיכים להשתפר".

מדוע יצאתם מעסקי המודמים לדור החמישי?
"מה שהצהרנו עליו לפני כמה שבועות היה על הכוונה שלנו לצאת לא מהמודמים לדור החמישי, אלא מהמודמים של הדור החמישי לסמארטפונים. המודמים לדור החמישי יהיו רלוונטיים במגוון של אפקליציות, ובמיוחד למחשב האישי (PC). האם נייצר אותם בעצמנו או נקנה אותם - זה עוד צריך להיקבע, ואנו נבצע הערכה של התקדמות האימוץ של המודמים של דור 5 מחוץ לעולם הסמארטפונים לאורך זמן.

"הסיבה שיצאנו מהתחום נובעת משלושה קריטריונים. כשאנו מבצעים את ההשקעות הללו בטכנולוגיה, אחד - שזו טכנולוגיה מובילה ושאנחנו בחזית שלה. פה אני מסמן וי. אני מרגיש טוב לגבי ההשקעות שעשינו והיה לנו נתח שוק משמעותי בדור הרביעי והשקענו משמעותית גם בדור החמישי, אז אנו מרגישים טוב לגביי הטכנולוגיה. הקריטריון השני הוא האם הטכנולוגיה תאפשר לנו לשחק תפקיד גדול יותר בהצלחה של הלקוחות שלנו, ובמקרה הספציפי הזה היה לנו רק לקוח אחד. אז אתה יודע, אנחנו רוצים למצוא טכנולוגיות ומוצרים שיש להם בסיס יישומים רחב ובסיס אימוץ רחב. בתחום הסמארטפונים, לרוב השחקנים יש טכנולוגיה משל עצמם. אז היה לנו לקוח, גדול וחשוב, אבל לא היה בסיס יישומים רחב למודמים האלה שפיתחנו. הקריטריון השלישי הוא שיש טכנולוגיה, בסיס לקוחות רחב שאפשר לעשות מהם כסף. הגענו למסקנה שיש לנו לקוח אחד ואנו לא רואים נתיב לרווחיות. לכן החלטנו לצאת מהתחום".

מה תעשו עם הטכנולוגיה שפיתחתם?
"יש לנו סט פטנטים עשיר, וקניין רוחני שפיתחנו במשך הזמן, ואנו מבצעים הערכה אסטרטגית של מה הדרך היעילה ביותר למוניטיזציה של הטכנולוגיה הזאת, ולראות את רמת העניין של שחקנים בתעשייה - באשר לאפשרות שהם ירצו לרכוש אותה או לרכוש רישיונות שימוש בה באיזושהי דרך. בכל מקרה אנחנו רק בשלב הראשוני של תהליך ההערכה הזה".