החוק שנועד לעודד הצבעה מקשה על בעלי מוגבלות וקשישים

אנשים עם מוגבלות וקשישים לא יוצאים להצביע, כי אין להם יכולת לממן את השכר הכפול של העובדים הזרים, ואין מי שייקח אותם לקלפיות • חלם, כבר אמרנו? • דעה

קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף
קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף

אין דבר עצוב יותר מחוקים שמייצרים תופעה הפוכה ממטרתם. כאשר חוק שנועד לחזק את הדמוקרטיה ולעודד את הזכות הבסיסית, להצביע בבחירות, עושה את הפעולה ההפוכה - זה כבר מקומם.

חוק הבחירות לכנסת וחוק הרשויות המקומיות, קובע שיום הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות יהיה יום שבתון. אין בימי הבחירות חובה לעבוד ולא מנוכה יום חופש לעובדים.

המטרה של החוק היא לעודד, לתמרץ ולדרבן את אזרחי ישראל הזכאים לממש את זכותם האזרחית ולהצביע, וכך גם להגדיל את אחוזי ההצבעה - ולהסיר חסמים שמונעים מהאזרחים לצאת ולהצביע.

באופן אבסורדי ומקומם - דווקא החוק הזה גורם לכך שאנשים עם מוגבלות וקשישים רבים לא יוצאים להצביע בבחירות! ולמה? החוק לא מבדיל בין אזרחי ישראל, בעלי זכות הצבעה, לבין עובדים זרים שאינם אזרחי ישראל, אין להם זכות הצבעה ואין להם כל קשר לבחירות. כך, נוצר מצב שהזכות לשבתון ותשלום עבור יום ההיעדרות בשל השבתון והבחירות ניתנת לכל עובד, גם אם אין לו זכות לבחור.

כן, כן. במדינת חלם שלנו גם עובדים זרים שאין להם אזרחות ולא זכות הצבעה - מקבלים יום חופש ביום הבחירות, או תשלום כפול עבור עבודה ביום זה.

הקשישים והאנשים עם מוגבלות, בהם העובדים הללו מטפלים, יכולים כמובן להעסיק אותם ביום הבחירות, אבל מי שמעסיקים בשבתון את העובדים הזרים נאלצים לשלם להם, גם אם אינם אזרחי ישראל, תשלום שכר יומי כפול.

מכיוון שהממון אינו מצוי בכיסן של אנשים עם מוגבלות או קשישים (למי שלא יודע, הם אוכלוסיות מוחלשות כלכלית) - ברוב המקרים הם משחררים את העובדים הזרים ליום חופש בבחירות. למי יש כסף לשלם לעובד זר כפול?

וכאן יש אבסורד נוסף, ענק: אנשים עם מוגבלות וקשישים - לא יוצאים להצביע, כי אין להם את היכולת לממן את השכר הכפול של העובדים הזרים, ואין מי שייקח אותם לקלפיות. חלם, כבר אמרנו?

אגב, בישראל חיים לפי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יותר ממיליון אנשים עם מוגבלות תפקודית חמורה (815,000 מעל גיל 20 ו-235,000 ילדים בחינוך המיוחד). בנוסף, 52% מהאזרחים והאזרחיות בני 75 ומעלה הם והן עם מוגבלות חמורה. כלומר, מדובר בכמות גדולה מאוד של אזרחים ואזרחיות.

אחרי שהעלינו את הנושא, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הגיש תיקון לחוק, לפיו עובד שאינו אזרח ישראל לא יהיה זכאי לתשלום בעד יום השבתון, שמטרתו מימוש זכות אזרחית. סוף סוף קצת היגיון.

אבל הכנסת התפזרה - ואנחנו עומדים לפני בחירות נוספות ושוב - הקשישים והאנשים עם מוגבלות יישארו בבית ולא יצביעו. מי ירים את הכפפה - וימנע מצב שבו החלשים ביותר בחברה שלנו לא יזכו לממש את זכות ההצבעה שלהם ושלהן בגלל חוק רשלני? 

אורן הלמן הוא סמנכ"ל בחברת החשמל, מייסד קהילות לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה ואבא לילדה עם צרכים מיוחדים