כך אפשרה הפרקליטות לעד למסור גרסה למרות שידעה שהוא משקר

מדוע נאלמה הפרקליטות דום כשעד התביעה זוהר בוצ'ן העיד בביהמ"ש גרסה שהופרכה כבר בזמן חקירתו במח"ש? • בוצ'ן, שלפי האישום קיבל מידע משטרתי חסוי מרונאל פישר, אמר בעדותו כי הונחה ע"י רות דוד ורונאל פישר לצאת מהארץ בשל מעצרו הצפוי • אף שבפרקליטות ידעו שעדות זו סותרת את חומר הראיות, הם לא טרחו להעמיד את העד על טעותו • בצוות ההגנה של פישר זועמים

עו"ד רונאל פישר וזוהר בוצ'ן / צילום: רפי קוץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עו"ד רונאל פישר וזוהר בוצ'ן / צילום: רפי קוץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מבוכה לפרקליטות והתנהלות תמוהה מצידה בתיק רונאל פישר. זאת, בנוגע למהימנות עדותו של אחד מעדי התביעה המרכזיים. זוהר בוצ'ן, קבלן עבודות ביוב, קיבל, לפי כתב האישום בתיק, מידע משטרתי חסוי מעו"ד רונאל פישר, ולפיכך זומן על-ידי הפרקליטות להעיד במשפטם של פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד.

בוצ'ן מסר בעדותו הראשית בבית המשפט גרסה עובדתית, שיכולה לסייע בהוכחת התזה של הפרקליטות, אלא שהיא הופרכה כבר בזמן חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

נוכח עיקרון תום הלב וחובת ההגינות הכללית המוטלת על עורכי דין - לא כל שכן כאלה המייצגים את המדינה - ניתן היה לצפות כי הפרקליטות תבקש "לרענן את זכרונו" של העד ותזכיר לו כי בחקירתו במח"ש הוא כבר חזר בו מהדברים שעליהם העיד בשבועה. למרות זאת, צוות התביעה נאלם דום כשהעיד בוצ'ן מעל דוכן העדים על דברים שנסתרים על-ידי חומר הראיות, דבר שגרם לזעם רב בקרב צוותי ההגנה של פישר ושל דוד. בחקירתו הנגדית נאלץ בוצ'ן להודות כי לא מסר אמת בעדותו הראשית, והירבה לסתור את עצמו ואת הראיות.

חקירות סמויות

פישר מואשם שסחר ועשה שימוש במידע סודי מחקירות משטרתיות שהתקיימו ביחידת להב 433, עבור לקוחותיו. את המידע השיג פישר באמצעות רפ"ק ערן מלכה, מי שהיה קצין משטרה בלהב 433. מלכה הפך לעד מדינה בפרשה ונגזרו עליו, בהסדר טיעון, שבע שנות מאסר בגין המידע שהעביר לפישר תמורת שוחד, ובגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. דוד מואשמת בשלוש עבירות של שיבוש הליכי משפט.

בשנת 2013 ניהלה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה בעניינם של בוצ'ן ושל החברה שהקים אביו המנוח ובה הועסק, "בוצ'ן עבודות ביוב", שתי חקירות סמויות: האחת בנוגע לאי-סדרים לכאורה בעיריית חדרה; והשנייה בנוגע לחשדות למעשים הנוגעים בפלילים בתאגיד המים העירוני של תל-אביב "מי אביבים". בוצ'ן לא הועמד לדין בגינם, והחקירה נגדו בעניין עיריית חדרה נסגרה מחוסר ראיות.

לטענת בוצ'ן ולטענת דודו, ששון חי, מנכ"ל החברה, שתי החקירות שניהלה המשטרה בעניינם הגיחו לאוויר העולם רק בשל ניסיון של פישר לסחוט מהם כספים בתמורה לסגירת "החקירות"; ולא בשל חשדות ממשיים שהיו למשטרה. טענה דומה העלה גם אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שחשף את פרשת השחיתות לכאורה של פישר. גם חסן וגם בוצ'ן יוצגו על-ידי עו"ד בני כץ, שלגביו טוענים סנגוריו של פישר כי קשר קשר להפיל את עורך הדין המוכר.

על-אף שחקירת מח" בפרשה הסתיימה כבר לפני כחמש שנים, נחשפה בשלהי שנת 2018 טענה חדשה בנוגע לעניינו של בוצ'ן. האחרון טען כי פישר ודוד נפגשו עם אשתו, והפצירו בה לשכנעו לצאת מהארץ לאור מעצרו הצפוי. טענה זו הועלתה במספר הזדמנויות - הן בעדותו של דודו של בוצ'ן, ששון חי, בתביעה אזרחית שהגישו השניים נגד פישר על-סך 14 מיליון שקל, והן בראיון טלוויזיוני שהעניק בוצ'ן יחד עם אשתו, לימור, לעיתונאית איילה חסון. לדברי בוצ'ן, בעקבות האזהרות שהגיעו אליו מפישר ומדוד, ובעקבות ההנחיה שהעבירו לו באמצעות אשתו, רכש בוצ'ן כרטיס טיסה לצרפת, ונמלט מהארץ למספר ימים שאינו ידוע.

בחקירה הראשית שלו אמר בוצ'ן: "אשתי אמרה לי לפני הנסיעה שהיא הייתה בפגישה עם רונאל (פישר) ועם רות דוד, ושהם הנחו אותה איך לעשות ומה לעשות כדי שאני אצא מהארץ. אני לא עשיתי כלום, אבל רונאל אמר לי ‘לך לנוח'. עורך הדין שלי אמר לי לצאת מהארץ, הוא עורך הדין שלי, ואני עושה מה שהוא אומר".

כעת מתברר כי דברים אלה, שבוצ'ן מסר תחת שבועה בבית המשפט (ושעל בסיסם ביקשה התביעה גם לתקן את האישום נגד דוד, ראו מסגרת), אינם אמת. וכל זאת, בידיעה מלאה של צוות התביעה, שלא טרח לתקן אותו בזמן עדותו. בפועל נסיעתו של בוצ'ן לצרפת תוכננה זמן רב לפני הפגישה של אשתו עם דוד ועם פישר; כרטיס הטיסה, גילתה חקירת מח"ש, נקנה יום אחד לפני הפגישה שנערכה בין דוד, פישר ולימור בוצ'ן; ונסיעת בוצ'ן לחו"ל נבעה מנסיבות אישיות, ולא מהחקירות המתנהלות נגדו. 

כשנחקר על כך במח"ש, הודה בוצ'ן כי הנסיעה שאליה יצא הייתה בשל נסיבות אישיות - ותוכננה קודם לפגישה של הפרקליטים הבכירים עם אשתו. זאת, בניגוד לטענתו הראשונית שלפיה הנסיעה נערכה לאור הנחייתם של פישר ודוד שייצא מן הארץ בשל מעצרו הצפוי.

על אף שבפרקליטות ידעו כי חומר הראיות סותר את גרסתו של בוצ'ן, שלפיה הוא יצא מהארץ לאור הנחיית פישר ודוד, ועל אף שבידי הפרקליטות נמצא התמליל המלא של חקירת בוצ'ן במח"ש בנוגע לכך - כשעלה בוצ'ן על דוכן העדים וסיפר כי הונחה לצאת מהארץ על-ידי דוד ועל-ידי פישר, לא טרחה הפרקליטות להעמידו על טעותו.

בחקירתו הנגדית אמר בוצ'ן כי לא מסר אמת מכיוון שהחקירה התנהלה בדלתיים פתוחות. ראש צוות התביעה אף הודה בדיעבד כי ידע שיש בעיה עם העדות, אך אמר שבחר שלא להתערב כי תכנן לבקש שהחקירה הנגדית תתנהל בדלתיים סגורות, ושאז יוכל בוצ'ן להסביר את דבריו.

"חצי אמת"

בוצ'ן העיד בבית המשפט כי ב-12 בדצמבר 2013 בשעת ערב "לימור (רעייתו של בוצ'ן, מ' ב') סיפרה לי שבאותו יום אחר-הצהריים היא הייתה במשרד של רונאל פישר, ורות דוד נכנסה והנחתה אותה להוציא אותי מהארץ. בחרתי את פריז. אמרתי ללימור ‘ככה אני לא רוצה לטוס', אני לא רוצה לברוח, כי לא עשיתי כלום'".

בוצ'ן הסביר כי חשב לטוס לצרפת עוד לפני כן, אבל הכחיש שהזמין את הכרטיס בטרם התנהלה השיחה בין אשתו לבין דוד ופישר. "לפני שקיבלתי את ההודעה הזאת רציתי לצאת לחו"ל; אמרתי את זה לרונאל (פישר) והוא אמר לי ‘אל תצא, אל תעצבן את השוטרים'", העיד בוצ'ן, "ואז פתאום אחרי השיחה עם אשתי הבנתי שזה בסדר לצאת מהארץ, והוא אפילו אמר לי ‘צא תנוח'. וכל זה אחרי השיחה שלי עם אשתי".

אלא שאמירה זו של בוצ'ן נסתרה על-ידי חומר הראיות, שעה שהוצגה לו בקשה שהגישה עורכת דין ממשרד פישר, שבוע לפני הנסיעה לצרפת, שבה התבקש בית המשפט לאשר את יציאת בוצ'ן מהארץ (שכבר נחקר באותה תקופה בפרשת עיריית חדרה), בדיוק באותו תאריך שאכן יצא מהארץ.

בוצ'ן המשיך לספר על האירוע, וטען כי אשתו הזמינה לו כרטיס טיסה בעקבות הנחיית דוד ופישר. אולם חומר החקירה הראה אחרת - הכרטיס נרכש ב-11 בדצמבר 2013 - יומיים לפני טיסת בוצ'ן לפריז, ויום לפני הפגישה של לימור בוצ'ן עם פישר ודוד, שנערכה ב-12 בדצמבר. יום למחרת, ב-13 בדצמבר בשעה 09:00, המריא בוצ'ן לפריז.

סנגוריו של פישר, עורכי הדין עמית בר ואלי פרי, ביקשו מבוצ'ן להסביר מדוע העיד דברים לא נכונים בבית המשפט. בתגובה, ביקשה הפרקליטות לקיים דיון בדלתיים סגורות, שבו, כך הבטיחו, יתבהרו הדברים.

בתום דיון ארוך שהתקיים בדלתיים סגורות, הותר לפרסם רק את הפרטים הבאים: בוצ'ן אישר שדבריו בחקירה במח"ש מדצמבר 2018, שלפיהם "לא התכוונתי מיוזמתי לנסוע לשום חופשה", לא היו אמת.

בוצ'ן אישר בנוסף כי האמור בתצהיר שהוגש מטעמו לבית המשפט המחוזי בתביעה האזרחית, שלפיו "בעקבות שיחה זו (בין לימור בוצ'ן לפישר ודוד, מ' ב') יצא זוהר לפריז" היו "חצי אמת". עוד הוא אישר כי בחקירתו הראשית בבית המשפט הוא "לא אמר את כל האמת". זאת לדבריו, מאחר שבאותו שלב לא התקיים הדיון בדלתיים סגורות. בוצ'ן אמר בנוסף כי חשב שהעניין בכל מקרה יעלה במהלך חקירתו הנגדית, ולכן הרשה לעצמו לומר את מה שאמר.

"אין לי תשובה"

כמו כן, צוות ההגנה של פישר הראה כי בוצ'ן הזמין מראש כרטיס בחזרה מברלין לתל-אביב, ולא מפריז, שאליה טס מלכתחילה. השופט משה סובל שאל את בוצ'ן מדוע לא סיפר מיוזמתו בחקירה הראשית, שהייתה לו תוכנית להמשיך מפריז לברלין, ומשם לחזור לארץ. בוצ'ן בתגובה אמר: "אין לי תשובה". בוצ'ן העלה אפשרות שסוכנת הנסיעות לא מצאה לו כרטיס חזרה מפריז, ולכן הכרטיס שלו היה לכיוון אחד בלבד. אך בחקירתו במח"ש אמר בוצ'ן במפורש כי תכנן מראש לנסוע לאירופה לעשרה ימים.

בעדותו בבית המשפט הסביר בוצ'ן כי ייתכן שטעה וכוונתו הייתה לנסוע לברלין אחרי שיחזור מפריז.
עוד טענו סנגורי פישר במהלך החקירה הנגדית כי אין לקבל את טענת בוצ'ן, שלפיה "הסתובבתי בפריז וחיכיתי לטלפון שיגידו לי לחזור לארץ". זאת, לאור כך שלימור בוצ'ן אמרה לחוקרים כבר בדצמבר 2013 כי בעלה ישוב לארץ בתוך כחודש, וכתוצאה מכך החוקרים הותירו בידיה הזמנה עבורו לחקירה ב-31 בדצמבר. ואכן, בוצ'ן שב ארצה ב-30 בדצמבר. כלומר, לטענת סנגורי פישר, בוצ'ן ידע מראש כי הוא עתיד להיחקר עם חזרתו ארצה.

ההזמנה לחקירה הוצגה לבוצ'ן במהלך חקירתו הנגדית, והוא אמר כי אינו יודע מדוע אשתו נקבה בתאריך זה, וכי הוא רואה כעת לראשונה את ההזמנה, ולא ידע עליה עד כה. גם תרשומת פנימית שערכה מתמחה במשרד פישר מיד עם סיום חקירתה של לימור בוצ'ן, העלתה כי לימור בוצ'ן ציינה בחקירתה שבעלה אמור לחזור ארצה ב-30 בדצמבר 2013.

"מנועים מלהתייחס"

מטעם הפרקליטות נמסר בתגובה: "בכל הנוגע לתוכן עדותו של העד זוהר בוצ'ן - הרי שמדובר בעד אשר טרם ירד מדוכן העדים, ואמור להמשיך את עדותו בתיק. לפיכך, מנועים אנו מלהתייחס בדרך כלשהי לעדותו בבית המשפט. בנוגע לבקשה לתיקון כתב האישום - הרי שבקשה כאמור הוגשה. צפוי להתקיים דיון בנוגע לכך, ובסיומו תינתן החלטת בית המשפט".

באי-כוח של זוהר ולימור בוצ'ן, עורכי הדין אורי קינן ושיר צ'צ'יק, מסרו בתגובה: "הואיל והתיק מתנהל בבית המשפט ובוצ'ן מעיד, לא נוכל להתייחס לפרטים מתוך עדותו, וזאת מתוך רצון שלא לגרום לפגיעה בהליך. בתום המשפט נוכל להתייחס בפירוט". 

***חזקת החפות: עורכי הדין רונאל פישר ורות דוד לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

הפרקליטות מתעקשת על הגרסה של בוצ'ן

לאור המידע שמסר ששון חי, דודו של זוהר בוצ'ן, בחקירתו בפרשת רונאל פישר, והדברים שעליהם הצהיר בתביעה אזרחית שהגיש נגד עו"ד פישר - ביצעה המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) השלמת חקירה לבוצ'ן ולרעייתו לימור לפני כחצי שנה. גם עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, נקראה להשלמת חקירה, ואף עומתה עם לימור בוצ'ן. האחרונה סיפרה על הפגישה עם דוד, שבה לפי טענתה הנחתה אותה פרקליטת המחוז יחד עם פישר להוציא מהארץ את בעלה. זאת, כדי שיימלט ממעצרו הצפוי בגין החשדות נגדו בפרשת "מי אביבים", אחת משתי הפרשות שנחקרו בעניינו.

בעקבות השלמות החקירה, הגישה הפרקליטות בקשה לתקן את כתב האישום נגד דוד על-ידי הוספת אישום נוסף נגדה בגין שיבוש הליכי משפט. זאת, בנוסף לשלושה אישומים המיוחסים לה בכתב האישום המקורי, בדבר שיבוש מהלכי משפט. הפרקליטות טענה כי דוד שיבשה הליכי משפט בכך שהזהירה את בוצ'ן על מעצרו הקרב והנחתה אותו יחד עם פישר (באמצעות רעייתו) להימלט לחו"ל כדי שלא ייעצר.

בית המשפט דחה את בקשת הפרקליטות להוסיף אישום נגד דוד. השופט משה סובל נימק זאת בכך, שמדובר בבקשה המשקפת חוסר עקביות של המדינה. כעת, משנחשף כי גם במח"ש סברו שגרסתו של בוצ'ן - שלפיה הוא הזמין את כרטיס הטיסה אך ורק בגלל הנחייתם של פישר ושל דוד - סובלת מקשיים, עולה השאלה - מדוע בחרו בפרקליטות בכל זאת לבכר את עדות בוצ'ן ולנסות לתקן את כתב האישום נגד דוד.

ובכך לא תם העניין. לאחרונה, הגישה הפרקליטות בקשה נוספת, שנייה במספר, לתיקון כתב האישום ולהוספת הגרסה החדשה שמסרו בוצ'ן, אשתו ודודו - אך הפעם בלי להוסיף אישום נגד דוד. גורל בקשה זו צפוי להיות מוכרע בקרוב על-ידי השופט סובל, וסנגורי פישר ודוד צפויים להתנגד לה. 

פישר אינו מואשם כי הנחה את בוצ'ן להימלט לצרפת, לאחר שאישום זה נגדו נמחק לפני כשנה וחצי, אך כן נותר על כנו האישום שלפיו מסר לבוצ'ן מידע משטרתי מודיעיני בקשר לפרשות שנחקרו בעניינו. 

כעומק המבוכה של הפרקליטות בסיפור - כך עומק הראיות בתיק / פרשנות

כתב האישום נגד עו"ד רונאל פישר ונגד עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, כולל 15 אישומים שונים: דוד חשודה בשיבוש מהלכי משפט בשלושה מקרים, ופישר חשוד ב-12 מקרים המעלים חשד לפלילים: קבלת שוחד, שיבוש מהלכי משפט, הלבנת הון ועוד.

כפי שדווח ב"גלובס" לא פעם, מאז נפתח משפטם של השניים ידעו המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ופרקליטות מחוז ירושלים המנהלת את התיק תקלות רבות - החל משלושה אישומים שאותם הורה בית המשפט למחוק מכתב האישום; דרך חומרי חקירה רבים שלא נמסרו במועד לבאי-כוחם של החשודים; וכלה בעדותו שאינה חפה מספקות של עד המדינה בפרשה, רפ"ק ערן מלכה, שמרצה מאסר בגין חלקו בפרשה; ובעדויות שהתגלו כפריכות ובעייתיות במיוחד.

אולם יהיו חמורות ככל שיהיו התקלות שמלוות את התיק, אסור לשכוח שבידי הפרקליטות יש גם ראיות משמעותיות ביותר המצביעות על ביצוע מעשים חמורים מצדם של פישר דוד ויתר הנאשמים - עד כי עולה השאלה מדוע מתעקשת הפרקליטות על העדת אדם כזוהר בוצ'ן, שכבר מסר גרסה שקרית בחקירתו במח"ש.

כך, למשל, בידי הפרקליטות נמצאות "ראיות הזהב" שסיפק להן אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, שתיעד את פגישותיו את פישר, ובהן נשמע פישר כמי שלוקח חלק בעסקת שוחד להעברת מידע משטרתי תמורת מאות אלפי דולרים. בנוסף, בידי הפרקליטות גם הוכחה מצולמת לנטילת מזוודה שבה חשב פישר שנמצאים 150 אלף דולר, שאותם קיבל מחסן שניות לפני מעצרו. בנוסף לכל אלה, בידי הפרקליטות נמצאים גם הקלטות, מסרונים והוכחות כתובות נוספות הקושרות את פישר ודוד למרבית האישומים הנטענים נגדם.

לא ניתן לטמון את הראש בחול, וברור כי תיק פישר רחוק מלהתנהל באופן משביע רצון מבחינתה של הפרקליטות, שממשיכה מצדה למעוד בו מפעם לפעם. סביר להניח כי לאור "הנפילות" שחווה הפרקליטות, יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי מבחינתה להוכיח באופן מלא את כל האישומים שלגביהם טענה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מיתר הראיות בתיק המתייחסות לאישומים המרכזיים, כמו למשל זה הנוגע לפרשת אלון חסן ולעבירות הלבנת ההון. תיק פישר-דוד לא קורס, וגם לא בדרך לשם.