המסלול למדינת הייטק עובר דרך חינוך, תחבורה וגם שלום

ישראל מחפשת את דרכה - המדינה שמייצאת הייטק לעולם, לא הופכת בעצמה למדינה מתקדמת

הייטק / צילום: Shutterstock
הייטק / צילום: Shutterstock

ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד ומחפשת את דרכה. מצד אחד קהילת הייטק, חדשנות ויצירתיות ומצד שני מלכות דוד ושלמה האגדית. החלוקה אינה חדה וברורה. האדם בסופו של דבר הוא ייצור מורכב המסוגל לחיות במספר רב של עולמות סותרים, אבל כשמחברים את כל המספרים ביחד ומנסים לצפות את עתידה של מדינת ישראל מתקבלת תמונה מדאיגה שאמורה להדיר שינה לפחות מחלקנו.

ישראל אוהבת להתהדר בתעשיית ההייטק, בטכנולוגיה, בפרסי הנובל, ביזמים ובסטארט-אפיסטים שלה, ואכן ייצאנו לא מעט מהסחורה הזאת לעולם. אבל, האמת העצובה היא שישראל עצמה לא הפכה למדינת הייטק חדשנית ומתקדמת. בתחומים רבים אנחנו מפגרים הרבה אחרי המדינות המתוקנות שאליהן היינו רוצים להשוות את עצמנו.

לפני 10 שנים אספתי את המפיץ הפולני שלי משדה התעופה ויחד נסענו למשרד בתל-אביב. בדרך ראיתי מבט משתומם על פניו. "חשבתי שאתם מדינה מתקדמת", אמר לי בזמן שהרכב קיפץ מעל בורות בכביש. "כן. כן" אמרתי לו והאטתי את מהירות הנסיעה. אחר כך לחצתי על דוושת הגז וניסיתי להביא אותו אל תוך המשרד כמה שיותר מהר.

אם ברצוננו להפוך למדינה חדשנית, יצירתית ומתקדמת עלינו לשים זאת כיעד ברור ולשנות את סדרי העדיפויות שלנו. בהיותנו מדינה קטנה יהיה לנו קל יחסית ליישם חדשנות וקדמה. בינתיים נראה, שבמאזן ההגירה - החדשנות והקדמה מיוצאים מפה החוצה, בזמן שאנחנו נשארים להתמודד עם מדינה, שמתקשה ליישם את החדשנות שהיא מייצרת ומתגאה בה כל כך.

איך להפוך את ישראל למדינת הייטק ב-6 שלבים פשוטים:


1. אנרגיה מתחדשת

ישראל מרעילה את עצמה בפחם יקר. יעדי הממשלה לשימוש באנרגיות מתחדשות, לא רק שהם נמוכים להחריד - רק 17% בשנת 2030, אלא שאנחנו גם לא עומדים ביעדים עד כה. ישראל עתירת השמש יכלה להוביל את המעבר מפחם לאנרגיות מתחדשות, אך במקום זאת היא נשרכת במקום האחרון בקרב מדינות ה-OECD. השימוש באנרגיה של המאה ה-17 כיום בישראל עולה לנו בבריאות ובכלכלה. עלינו להסיט משאבים לשימוש באנרגיה מתחדשת ולשכלל את יכולות האגירה והאחסון. אין סיבה אמיתית לפיגור למעט שמרנות, חוסר אכפתיות, אינטרסים של קבוצות וזלזול. מדוע שלא נשאף ונגיע ל100% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בתוך עשור.

2. תחבורה

ישראל טובעת במכוניות שלה. ישראל היא אלופת ה-OECD בפער עצום בצפיפות בכבישים. זה לא שיש לנו הרבה מכוניות דווקא לא. פשוט יש לנו מדינה קטנה עם מעט כבישים. קרוב ל-3 וחצי מיליון כלי רכב עם פחות מ-20 אלף ק"מ כביש. פרויקט הרכבת הקלה של תל-אביב התחיל באיחור של 70 שנה וכיום עדיף היה לא להתחיל אותו. העולם מתקדם לקראת תחבורה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ותלת-ממדית. בעולם בו בקרוב ניתן יהיה להזמין בערים מתקדמות מונית מעופפת אוטונומית, חפירת מנהרות היא פעולה ארכאית שלא מביאה בחשבון את האפשרויות הנוכחיות.

תל-אביב יכולה הייתה להפוך לעיר הראשונה בעולם בו תיאסר נהיגת אנשים והתחבורה כולה תהיה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ואולי אפילו תלת-ממדית. בעוד 10 שנים (אל תגידו שאני לא אופטימי) כשנחנוך את הרכבת הקלה בתל-אביב נרים את הראש ונראה את סינגפור ואבו דאבי הרחק בעתיד.

3. אינטרנט מהיר

האינטרנט בישראל מפגר. איטי ולא זמין. סינגפור או קוריאה במקום הראשון בעולם ומיד אחריהן ארצות סקנדינביה. תימן במקום האחרון בעולם. ישראל באמצע - מקום 70 בערך תלוי ביום ובסקר. ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד. מקום טוב באמצע והיא צריכה לקבל החלטה. אינטרנט מהיר פירושו כלכלה מהירה, ערים חכמות והשכלה מהירה. יותר חיבוריות ופחות פריפריה. אנשים בעולם זזים ממדינות בעלות חיבור אינטרנט איטי למדינות מהירות.

ההייטק הישראלי מהגר למקומות מהירים יותר.

מה מונע אינטרנט מהיר ונגיש בישראל - זלזול? חוסר אכפתיות? קבוצות אינטרסים? מדוע שישראל לא תהפוך להיות המדינה המהירה ביותר בעולם בתוך 10 שנים?

4. רפואה

קשה להתווכח עם התוצאות. תוחלת החיים בישראל גבוהה. שיעור המוות של תינוקות בלידה נמוך. יחד עם זאת שיעור ההוצאה הציבורית לבריאות נמוך. אנחנו מוציאים מעט וחיים הרבה. מספר הרופאים והאחיות נמוך מממוצע ה-OECD. מספר המיטות בבתי החולים נמוך באופן קיצוני וכך גם מספר מכשירי ה-MRI, אך עם כל זאת אנחנו חיים יותר, מעשנים יותר, שותים פחות ומתאבדים פחות. אולי חלק מההסבר לאנומליה הזאת מצוי בעובדה שאנחנו מוציאים יותר מהממוצע ב-OECD על רפואה פרטית.

הטכנולוגיה והמדע משנים היום את עולם הרפואה בקצב מסחרר. הרפואה הופכת לאישית ומותאמת יותר לחולה הפרטי. בנוסף הדגש עובר יותר ויותר לרפואה מונעת. אם נדע לרתום את החדשנות העולמית והישראלית לטובת הרפואה בישראל נוכל לייצר כאן פלא גדול עוד יותר. ניתן לשאוף ליישום בדיקת DNA מקיפה לכל אזרח, והתאמת הטיפול הרפואי לכל חולה ראוי שתעשה פרוצדורה סטנדרטית. רובוטים דוברי שפות יכולים לשפר את החוויה והטיפול.

עם זאת, עוד לפני הטמעת הטכנולוגיה - צריך היה להנגיש את הרפואה בישראל לפריפריה ולדוברי הרוסית, הערבית והאמהרית. ישראל הופכת להיות מעצמה בתחום הטכנולוגיה הרפואית אך אם אתה מתגורר באשקלון תוחלת החיים שלך עדיין נמוכה ב-3 שנים לעומת רמת גן, וזה אולי האתגר המשמעותי ביותר שלנו - לצמצם את הפערים של השירות הרפואי הניתן לאוכלוסיות שונות במדינה. מה מונע מאיתנו להתקדם?

5. השכלה

זוכים בפרסי נובל אבל נכשלים בפיז"ה. אבסורד שקשה לנו להתמודד אתו. אז מוציאים את החרדים ממבחני פיז"ה ומנסים להוציא גם את הערבים. מתקנים את המבחנים. מרמים במבחנים ועדיין - נכשלים בפיז"ה וזוכים בפרסי נובל. יש לי חשש שהולך ומתגבר - מערכת החינוך הישראלית הנוכחית תצמיח פחות פרסי נובל בעתיד הקרוב. נצטרך לשלוח את מיטב מוחותינו ללמוד מעבר לים. אולי אפילו בקרוב נרשום את ילדינו לבית ספר תיכון בסינגפור, באבו-דאבי או בדנמרק. בין כך ובין כך בית הספר יהיה בענן.

יש במערכת החינוך מורים ואנשים נפלאים אבל את המדע, ההייטק והחדשנות לא הצלחנו ליישם במערכת החינוך שלנו. יש מורים נהדרים בכל העולם. הם מדברים אנגלית. מה מונע מאיתנו ללמוד מכול העולם? מה מונע מאיתנו לפתוח את מערכת החינוך שלנו למורים ולרעיונות? מה מונע מאיתנו להביא יותר הודים, אמריקאים, סינים ואוסטרלים ללמוד אצלנו? ללמד אצלנו?

6. שלום

ישראל נמצאת בקונפליקט מתמשך עם שכניה כבר למעלה מ-70 שנה. הקונפליקט הזה גובה מחירים בלתי נתפסים בחיים, באיכות החיים ובכלכלה. ההייטק הישראלי ממציא לנו מערכות מודיעיניות מתקדמות, כלי נשק מתוחכמים ומערכות קבלת החלטות וניהול משברים. מומחים ישראלים מייעצים לכול העולם. אולי הגיע הזמן להפנות חלק מהיכולות המדהימות שלנו למשימה הכל כך חשובה של הבאת שלום? אולי צריך להסיט 5% מתקציב הביטחון שלנו לתקציב הבאת השלום? מה מונע מאיתנו את ההצלחה? כן, כן. זה גם תלוי בשכנינו. בדיוק כמו הביטחון.

ואולי אנחנו חזקים בלהמציא וחלשים בליישם? האם נגזר עלינו להסתפק בתרבות הסטארט-אפ ולא להיות מסוגלים לבנות מערכות וחברות גדולות עם שיטה חזקה שפועלת לאורך זמן? אני מאמין שזאת שאלה של מנהיגות. אנו זקוקים למנהיגות שלא תפחד להציב יעדים משמעותיים לעשור הקרוב. אנחנו צריכים את הג'ון קנדי הישראלי שיתווה את היעדים הנכונים ותוך עשור נוכל גם להגיע למאדים, לעשות שלום עם השכנים שלנו, ואפילו לגלוש באינטרנט או להגיע לפגישה בתל-אביב.

ישראל היא נס. תוך 71 שנה בנינו מעצמת הייטק גלובלית. אנחנו מייצאים טכנולוגיה, מדע ומוחות לכל העולם. מדענים ויזמים ישראלים כובשים את העולם ומייצאים את ההצלחה הזאת לניו יורק, ברלין ושננגחי. האם נוכל להפוך גם את ישראל למדינת הייטק?

הכותב הוא יזם חברתי ומשקיע היי-טק