משרד האוצר | בלעדי

מנכ"ל משרד התקשורת: מכרז הדור החמישי ייצא בקרוב

נתי כהן ציין כי המכרז לא יעוכב בגלל הבחירות • מפעילים: מכרז אפשר להוציא אבל לא בטוח שנוכל להתמודד. בכל מקרה אין כוונה להקים רשתות דור חמישי במצב הקיים והתדרים ישמשו לעיבוי הרשתות הקיימות

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר אתמול (ד') כי המכרז לדור החמישי בסלולר לא יעוכב בגלל הבחירות, וכי המכרז ייצא בקרוב. כהן אמר את הדברים במסגרת קבלת פנים שנערכה בשגרירות פינלנד ובהשתתפות בכירים מחברת נוקיה וחברות התקשורת בישראל. לדבריו, זהו העיסוק המרכזי של רוב אנשי המשרד בימים אלה, הפועלים לעמוד בלוחות הזמנים שהמשרד התחייב.

על פי לוחות הזמנים, מסמכי המכרז צפויים לצאת כבר בשבועות הקרובים לעיון ולהתייחסות החברות, ואילו ברבעון הרביעי של השנה תיערך ההתמחרות הסופית. בתחילת 2020 צפויה להתבצע הקצאת התדרים לחברות בפועל. בשנים 2022-2023 - יינתן התמרוץ לחברות על עמידה בתכולות ויעדי לוחות הזמנים.

נציין כי מבחינת המפעילים, שוררת אי ודאות גדולה ומשיחות עימם הם מדברים בפירוש על כך שהם אובדי עצות לגבי מקורות המימון והיכולת להרים את הפרויקט. די להסתכל על תוצאות החברות ועל המשך השחיקה במחירי מניות החברות בבורסה כדי להבין על מה הם מדברים. בקרב המפעילים יש מי שאומרים בפירוש שבמידה והמכרז ייצא והם ייאלצו להתמודד ולרכוש תדרים, הרי שהם מתכוונים לקנות תדרים בעיקר לצורך הרחבת הקיבולת ברשת הדור הרביעי, וכרגע אין לאף חברה את המשאבים להתחיל ולהקים אנטנות דור חמישי. בעיקר הם מדברים על רכישת תדרים "נמוכים" בתחום ה-700 וה-800 מגה הרץ, ובתחום ה-2.6 גיגה הרץ. תדרים בתחום ה-3.5 גיגה הרץ שמיועדים לדור החמישי אולי יירכשו כאמור אבל השימוש בהם יידחה בגלל העלות הגבוהה של הציוד.

כהן אמר עוד שהמשרד פועל לגיבוש סט של כללים לעזרה למפעילים בפריסה ובהשקעות הצפויות, אך כפי שכבר ציינו הסיכוי שהאוצר יסכים לוותר על הכנסות מאגרות תדרים שואף לאפס בעיקר על רקע גירעון הגבוה בתקציב המדינה והצורך לכסותו כמה שיותר מהר.

במשרד התקשורת לוחצים על האוצר ומנסים לגרום לו להבין שמצב התעשייה קשה, ושללא סיוע נוסף, יהיה למפעילים קשה מאד להקים כאן את הפרויקט. האוצר הסכים לקזז תשלומים של המפעילים במכרז כנגד ההשקעה שלהם בפריסה, אך הוא לא מוכן לצמצם את ההיקף הכולל של האגרות, שנאמדות ב-300 מיליון שקל בשנה. בין האוצר למשרד התקשורת יש פערים גדולים בעניין שמתחברים גם לדרישת משרד התקשורת לעזור בסבסוד כלשהו בחיבור הפריפריה בסיבים אופטיים, ששם ברור שבאזורים מסוימים בזק או כל מפעיל אחר לא יוכלו לפרוס סיבים בפריסה מלאה.