״גם השונאים שלכם מעריצים את ישראל״: דיפלומט סעודי בראיון נדיר על תכנית המאה של טראמפ

לקראת הוועידה הכלכלית בבחריין בשבוע הבא, דיפלומט סעודי חושף בראיון מיוחד ל”גלובס” את הרוחות המנשבות בריאד ובעולם הערבי כלפי ישראל: "גם אלה ששונאים אתכם, מביטים על ישראל בהערצה. עידן הלוחמה הסתיים"

הנסיך מוחד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך מוחד בן סלמאן / צילום: רויטרס

השיחה עם הדיפלומט הסעודי אב"ע, שאורגנה בתיווך עיתונאי שהוא מכר משותף, נדחתה כבר כמה וכמה פעמים, ולכן הייתי משוכנע שלאחר הפרסום שחוקר של האו"ם ממליץ להמשיך בחקירה נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפרשת רצח העיתונאי ג’מאל חשוקג’י, השיחה תידחה שוב, אבל התבדיתי. הדיפלומט התקשר בזמן המיועד, היה נינוח לחלוטין, וענה בכנות ככל שניתן היה להבחין לכל השאלות. הוא גם ביקש להוסיף דברים לאחר שסיימתי לשאות את השאלות שהכנתי. דיברנו על הוועידה הכלכלית הצפויה בבחריין בשבוע הבא ועל יחסי מדינתו והעולם הערבי עם ישראל. הוא הבהיר כי הוא מדבר אמנם בשם עצמו, אך לדבריו עמדותיו זהות לרוח הנושבת במסדרונות השלטון בריאד, בירת ערב הסעודית.

כמתבקש, פרשת חשוקג’י הייתה הראשונה שעל הפרק. דוח החוקר של האו"ם שהתפרסם אתמול קבע כי יש ראיות שיורש העצר הסעודי ובכירים סעודים אחרים אחראים לרצח חשוקג’י באוקטובר שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, שאליה הגיע כדי לאסוף מסמכים הנוגעים לנישואיו עם ארוסתו. העיתונאי הסעודי הגולה מתח ביקורת בטוריו ב"וושינגטון פוסט" על בית המלוכה הסעודי. לפי הדוח הוא נפל קורבן ל"הוצאה להורג מכוונת ומתוכננת מראש".

עאדל ג’ביר, שר במשרד החוץ הסעודי, צייץ בעקבות הדוח כי מדובר בחזרה מיותרת על מה שפורסם בכלי התקשורת וכי הדוח רווי סתירות וטענות חסרות בסיס שפוגעות באמינותו. ערב הסעודית פתחה בהליכי חקירה שהובילו למעצר של כמה אנשים הנאשמים בפרשה והחקירות וההליכים המשפטיים נמשכים בעניינם. לדבריו, רק לגורמי החקירה והמשפט הסעודיים יש אחריות לסוגיה והם פועלים בעצמאות הנדרשת.

גם הדיפלומט הסעודי מסרב להתרגש: "יש מסע מתוזמר נגד ערב הסעודית ובעיקר נגד יורש העצר, שמאחוריו עומדים גורמים יריבים לערב הסעודית ובראשם איראן ובנות בריתה - הם מינפו את פרשת חשוקג’י והוציאו אותה מכל פרופורציה, כדי לנגח את יורש העצר ולפגוע במדיניות שהוא מוביל".

מי בדיוק פועל כך?
"כל הדרכים מובילות לטהרן, אבל הן מורכבות בהרבה. גם במערב יש לטהרן בנות ברית, בעיקר באירופה, אבל גם גורמים מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב שנחושים להוכיח שטראמפ טועה בגישתו החיובית כלפינו - וגם אתם קשורים. בעולם הערבי ובאירופה יש הרבה שרואים בעין רעה את האינטרסים המשותפים שלנו עם ישראל, ומבקשים לפגוע בנו בשל כך".

אומרים ששירותי הביטחון הסעודיים השתמשו בידע ובתוכנות ריגול ישראליות באירוע הזה ובכלל.
"הטכנולוגיה הישראלית מתקדמת, והעולם הערבי, גם אלה ששונאים אתכם, מביט על ישראל בהערצה בשל ההצלחה הזו ושואף לחקות אותה", אומר הדיפלומט הסעודי. "שירותי הביטחון הסעודיים משתמשים בכלים הטובים ביותר שניתן להשיג, גם אצלנו הביטחון הלאומי הוא ראשון במעלה".

מתי ייצא לאור הקשר עם ישראל? מתי יתקיים ביקור של נציג ישראלי כפי שקרה באיחוד האמירויות, עומאן בחריין והאחרות?
"זה רק עניין של תיזמון נכון. אתם חייבים להבין שלערב הסעודית מחויבות עמוקה ואחריות כלפי הפלסטינים, שהתבטאה בחידוש הבטחתו של המלך ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם האחרונה, כי לא יאפשר קידום מהלכים מדיניים שיפגעו בהנהגה הפלסטינית. ועם זאת, המלך וגם יורש העצר מנסים לשכנע את הפלסטינים לבחון ברצינות את ההתפתחויות המדיניות והכלכליות".

כלומר תוכנית המאה?
"גם, לא רק. לתוכנית המאה יש יתרון אחד גדול: היא מביאה מסגרת כלכלית לפיתוח האזור כולו ובעיקר לפלסטינים. אנחנו ומדינות אחרות מוכנים להשקיע הון עתק בכך, סכומים שהפלסטינים לא חלמו לקבל, ואם המסגרת הזו תתחיל לרוץ, הם ייצאו לעצמאות אמיתית, חינוך טוב, תעסוקה, כלכלה בריאה ולא תלויה בחסדים". כאן הוא עוצר, מהסס ואז אומר: "יכול להיות שקשה להם לצאת מדמות הקורבן הנצחי והם לא מאמינים שיוכלו להסתדר בלי זה".

לגבי הסוגיה המדינית, הדיפלומט הסעודי מפתיע. לפי הפרסומים יועציו הבכירים של הנשיא דונלד טראמפ, ג’ארד קושנר וג’ייסון גרינבלט, מדברים על מדינה בסמכויות מופחתות, אבל הוא אומר שדווקא התוכנית צפויה להביא למדינה של ממש עבור הפלסטינים.

"ככל שאנחנו יודעים, בתוכנית יש מסלול ברור המוביל לעצמאות פלסטינית מלאה בסוף התהליך. וגם לנו יש השגות על ההצעות האמריקאיות בכמה נושאים ובעיקר בעניין ירושלים וחראם א-שריף (הר הבית), אבל אנחנו משוכנעים שגם בשאלות הסבוכות ביותר אפשר למצוא פתרונות כשהבטן מלאה והחיים רגועים, כלומר כשהמצב הכלכלי משתפר, אין אלימות ויש אופק אמיתי. ואת זה הפלסטינים עדיין לא מקבלים".

פרסמנו ב"גלובס" באוקטובר שהוצעו להם מיליארדים כדי שייכנסו למו"מ על בסיס תוכנית המאה.
"אכן, הפרסום הגיע אלינו בעיקר אחרי שבמשרד החוץ בוושינגטון ניסו להכחיש, ואחר כך הפלסטינים עצמם הודו שזה נכון. התוכנית עברה גלגולים, ואם בתחילה דובר על 10 מיליארד דולר השקעה בשטחי פלסטין, היום היא מקיפה סכום גדול פי שישה ויותר ובעיקר כוללת עוד מדינות שבראשן ירדן וגם מצרים. צריך להיות חסר אחריות מנהיגותית כדי לא לשקול מהלך כזה".

מה חושבים בריאד על המנהיגות הישראלית, על נתניהו?
"נדמה לי שאפילו יריביו הפוליטיים הגדולים של ראש הממשלה שלכם מודעים ליכולות הבינלאומיות הגבוהות שלו, ואנחנו מכירים בקשר המצוין שלו עם טראמפ וגם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אבל ברור לנו שבמבנה הפוליטי הישראלי יהיה לו קשה להעביר תוכנית מדינית עם הפלסטינים, וזו אחת מהסיבות להתעקשות הפלסטינית. הם אומרים נשב ונחכה למישהו יותר טוב עבורנו. אצלנו מאמינים שכשתגיע שעת ההכרעה, כל מנהיג ישראלי וגם נתניהו יאמצו את דרך השלום, כי זה מה שרוב העם שלכם רוצה".

איך מקבלים אצלכם את השותפות עם ישראל בעניין איראן?
"ישראל היא זו שהראתה לעולם את הסכנה האיראנית, שהמשטר שלה מעוות את האסלאם ופועל בדרכי טרור נגד מדינות האזור. מה שלא מבינים באירופה זה שכל חוזה מסחרי עם טהרן מפריש כספים לטרור, שמגיע בסוף גם לאזרחים שלהן".

האם ערב הסעודית תלך רחוק יותר ותשתף פעולה עם ישראל במהלך צבאי נגד איראן?
"האירועים האחרונים במפרץ הראו שהאמריקאים, בניגוד לאירופים, מבינים היטב מה מטרת טהרן. יש לנו ולאמריקאים הוכחות מובהקות שאירועי הטרור נגד המכליות הם מתוצרת משמרות המהפכה. הנחישות שמראה וושינגטון מעידה שאין צורך בהתערבות ישראלית, ואפילו מוטב שכך. אני מעריך שלא נידרדר להתרחשות צבאית ממשית, כי לאיראן יש יותר מדי מה להפסיד מכך".

בתום השיחה מבקש הדיפלומט להעביר מסר לישראלים: "סכסוך הדמים נמשך זמן רב מדי. לנו הסעודים, וכך גם לכל מדינות המפרץ ולמצרים וירדן, ברור שעידן הלוחמה עם ישראל הסתיים והיתרונות של המעבר ליחסים נורמליים גדולים מאוד. כל העולם הערבי יכול להרוויח מכך, לא רק הפלסטינים, וכמובן גם אתם. ההיסטוריה ואללה הביאו הזדמנות אמיתית לממש את זה, אני מקווה שתדעו לנצל אותה". 

האם ה"סדנה הכלכלית" בבחריין תיצור מומנטום לתוכנית המאה?

תוכנית המאה - אותה תוכנית שלום אזורית למזרח התיכון שמרכזה הסכסוך הישראלי-פלסטיני - נולדה בבית הלבן. הנשיא דונלד טראמפ, איש עסקים הרבה יותר מפוליטיקאי, החליט לשנות את כיוון המדיניות האמריקאית כלפי הסכסוך. הנשיא ניסה בעיקר להראות יוזמה אחרת, מחוץ לקופסה הדיפלומטית העבשה והמוכרת, שלא הביאה מזור לסכסוך הישראלי־פלסטיני.

טראמפ הטיל את הכנת התוכנית על חתנו ג’ארד קושנר ועל ג’ייסון גרינבלט, עורך דין ויועצו לענייני ישראל, ומי שלמד בישיבת הר עציון. הפלסטינים היו חשדנים מהרגע הראשון כלפי השניים, ואט אט החלו לנתק את הקשר עמם. לאחר ההכרזה על העברת השגרירות לירושלים הקשר ניתק לחלוטין.

כשהחלו לדלוף פרטים מהתוכנית, הפלסטינים השתמשו בהם לתקוף אותה: כשפורסמו ב"גלובס" סכומי העתק שהאמריקאים מציעים לכלכלה הפלסטינית, התגאו דוברי הרשות שהם סירבו ל"שוחד" של מיליארדי דולרים בעוד חמאס מסתפק ב-15 מיליון דולר קטאריים. גם הפרסומים ולפיהם בתוכנית לא מוזכרת מדינה פלסטינית עצמאית לא סייעו כמובן.

שני סיבובי הבחירות בישראל דחו את פרסום התוכנית והאמריקאים החליטו לייצר מומנטום ראשוני באמצעות הוועידה הכלכלית בבחריין, שתתקיים ביום שני בשבוע הבא. הפלסטינים יצאו לקמפיין נרחב נגדה, שהסתיים בהצלחה חלקית בלבד. רוב המדינות הערביות שהוזמנו, לרבות ירדן, ישתתפו בה, אבל היא שונמכה לדרגת "סדנה כלכלית". יש מי שטוען וכנראה באופן מבוסס כי כמה ממדינות ערב דרשו שישראל לא תיוצג בדרג מיניסטריאלי או רשמי. לפי דיווחים ערביים, אף שאבו מאזן מחרים את האירוע, הוא דרש דרש כי ישראל לא תשתתף בה, וכך בסדנה שתתקיים בשבוע הבא לא יהיה נציג של ממשלת ישראל.

מי כן יילך? אנשי עסקים ישראלים ובהם מי שהיה מתאם הפעולות בשטחים האלוף במיל’ יואב (פולי) מרדכי. מרדכי הוא אישיות מוכרת היטב במדינות ערב, גם בשל הופעותיו התכופות בערבית קולחת בכלי תקשורת מובילים של העולם הערבי, וגם בשל המגעים החשאיים שהיה מעורב בהם, בשליחות הממשלה, עם נציגים ערביים. כיום הוא איש עסקים המקדם קשרי מסחר עם מדינות ערב.

אבל מרדכי הוא גם סוג של איש קשר לממשל הישראלי, ובפועל מי שייצג את ירושלים המדינית־כלכלית במנאמה בירת בחריין. בסך הכול יגיעו לבחריין כעשרה אנשי עסקים ישראלים, רובם בעלי קשר כלשהו למערכת הביטחון או לגורמים מדיניים בירושלים.