נסגר תיק החקירה נגד ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג

פיירברג הייתה חשודה בקבלת שוחד מקבלנים ובמרמה והפרת אמונים במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעיריית נתניה, אך כעת התיק נגדה נסגר מחוסר ראיות • עם זאת, בפרקליטות החליטו להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד סגן ראש העיר שמעון שר

ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג. תיק החקירה נגדה נסגר / צילום: שלומי יוסף
ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג. תיק החקירה נגדה נסגר / צילום: שלומי יוסף

התיק נגד ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג נסגר מחוסר ראיות - כך הודיעה היום (א') הפרקליטות. עם זאת, הפרקליטות הודיעה לסגן ראשת העירייה שמעון שר כי היא שוקלת להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

"לאחר סדרת דיונים בראיות ומשמעותן, שהתקיימה בהשתתפות גורמי פרקליטות ומשטרה, במסגרתה נבחנו ממצאי החקירה בעניינה של ראשת העירייה, החליט פרקליט המדינה לאמץ את עמדת המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) ועמדת המחלקה הכלכלית, לפיה הגם שראשת העירייה לא נהגה כמצופה מאדם במעמדה, התמונה הראייתית שהתגבשה אינה מספיקה להביא להגשת כתב אישום בחשדות שנבחנו", נכתב בהודעת הפרקליטות. 

פיירברג מסרה כי "לאחר כשלוש שנים בהם רבצה עננה כבדה על ראשי, אני מברכת על ההחלטה הראויה לסגור את התיק, שמחה שהאמת יצאה לאור ומודה על כך לפרקליטות. תודה ענקית לעו"ד נתי שמחוני והצוות המלווה על המקצוענות, המסירות האינסופית, הרגישות, האכפתיות והאמון המוחלט שנתנו בי. תודה למשפחתי האהובה על תעצומות הנפש שגילו והתמיכה בי לאורך השנים הקשות שחוויתי. תודה גם למשפחתי השנייה, עובדי עיריית נתניה ותושבי העיר, על החיבוק הענק שהעניקו לי ועל האמון המוחלט שלהם בי ובהתנהלות הישרה וההגונה שלי. אני שמחה להמשיך ולשרת את תושבי העיר נתניה ולתרום לפיתוחה ולשגשוגה של העיר".

חקירת פרשת השחיתות בעיריית נתניה הסתיימה לפני יותר משנתיים, במרץ 2017. לפי החשד אז, פיירברג, בעלה ובנה קיבלו מקבלנים ומיזמים זכות לרכוש חלק בפרויקטים שונים בשותפות, בעלויות פחותות משמעותית. זכות זו הניבה לימים לראשת את הזכות לדירה במחיר מופחת - היינו הטבה של מאות אלפי שקלים. המשטרה הודיעה אז כי לעמדתה התגבשה תשתית ראייתית נגד פיירברג לביצוע עבירות של שוחד ושל מרמה והפרת אמונים. אולם לאחר הליך השימוע, שבו יוצגה פיירברג על-ידי עו"ד נתי שמחוני, החלה התלבטות קשה בפרקליטות באשר לגורל התיק. זאת, לאור מה שראו בפרקליטות כקשיים ראייתיים משמעותיים להוכחת החשדות נגד ראשת העיר. כך, למשל, החקירה לא ביססה בראיות את החשד שלפיו פיירברג נהנתה מהטבות אסורות שקיבלה מיזמי נדל"ן, שהיא נכנסה לשותפויות עימם.

סגן ראשת העירייה שמעון שר נחקר בחשד לכך שביקש וקיבל טובות הנאה שונות כשוחד מבעלי עניין בתחום הנדל"ן בעיר, בהיותו יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה נתניה. בפרקליטות מציינים כי "על-פי כתב החשדות, ביקש וקיבל סגן ראשת העירייה תרומות למוסדות צאנז מבעלי עניין בנדל"ן בעיר נתניה, עת שכיהן שר כיושב-ראש וועדת המשנה לתכנון ובנייה בשנים 2016-1998. על-פי כתב החשדות פנה שר לבעלי העניין, בבקשות התרומה, ביודעו שהם הגישו או צפויים להגיש בעתיד בקשות לאישור תוכניות בנייה והיתרים לוועדת המשנה, ומשכך יתקשו לסרב לבקשותיו לתרומה. כפועל יוצא מבקשותיו של שר, העבירו בעלי העניין למוסדות צאנז למעלה מ-3 מיליון שקל".

בפרקליטות ציינו גם כי "בעניינם של חשודים נוספים שנחקרו במסגרת חקירה זו, תתקבל החלטה בהקדם".

עו"ד עמית חדד, המייצג את שמעון שר, מסר בתגובה: "לאחר 12 ימים במעצר, לאחר מאות שעות חקירה ולאחר שהופנו נגד הרב חשדות שונים ומשונים שאין ביניהם לבין המציאות דבר, נותר כתב חשדות שעוסק בפנייה של הרב שר לאנשי עסקים בבקשה שיתרמו לבית יתומות, לבית חולים ולמוסדות חסד אחרים, והכול מבלי שהוא קיבל עבור כך דבר. יש להצר על כך שאנו חיים בתקופה שבה בקשת צדקה לאחר היא עילה לחקירה פלילית. מכל מקום, אין לנו ספק כי בסופו של דבר ולאחר שנשמיע את טענותינו בשימוע, לא יישאר דבר מהמיוחס לרב שר".

עו"ד נתי שמחוני, המייצג את מרים פיירברג, מסר: "גברת פיירברג שמחה ומברכת על ההחלטה הראויה לסגור את התיק, ומודה על כך לפרקליטות. עמדתנו לאורך כל הדרך הייתה כי אין כל אמת בחשדות. משכך, סמוכים ובטוחים היינו כי לאחר שהפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם, היא תגיע למסקנה מושכלת כי לא דבק כל רבב בהתנהלותה של פיירברג. כמי שהקדישה את מרבית שנותיה לעשייה ציבורית ברוכה ומשרתת נאמנה וביושרה את העיר נתניה כראש עיר מזה למעלה משני עשורים, תמשיך פיירברג לעשות למען תושביה באהבה ובגאון".

*** חזקת החפות: שמעון שר לא הורשע בביצוע עבירה, הוא עומד בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותו חזקת החפות.