הצ'כים נגד רה"מ בהפגנה הגדולה ביותר במדינה מאז נפילת הקומוניזם

כ-200 אלף איש התאספו כדי למחות על מה שהם תופסים כסחף גובר לכיוון שלטון סמכותני • המחאה נבעה מחקירת רה"מ אנדרי באביס ע"י המשטרה באשמות הונאה ומרמה • דוברת הממשלה: "זה נהדר שאנשים יכולים להפגין את דעתם בצורה חופשית"

הפגנת הענק בצ'כיה נגד ראש הממשלה אנדרי באביס / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס
הפגנת הענק בצ'כיה נגד ראש הממשלה אנדרי באביס / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס

הצ'כים קיימו אתמול (א') את אחד מאירועי המחאה הגדולים ביותר שלהם מאז נפילת הקומוניזם: מאות אלפים נאספו על גבעה שמשקיפה על פראג כדי למנוע מן המדינה להצטרף למה שמארגני המחאה רואים כסחף גובר במזרח אירופה לכיוון שלטון סמכותני.

המפגינים, כ-200,000 לפי אומדן המשטרה, התאספו כדי למחות נגד ראש הממשלה אנדרי באביס, איש עסקים מיליארדר שרכב על מצע פופוליסטי לניצחון בבחירות ב-2017. המפגינים מילאו את הגבעה מכוסת העשב שהיא חלק מההיסטוריה של צ'כיה המודרנית: לפני 30 שנה, מהפכת הקטיפה שסייעה לסיים את הקומוניזם באירופה פרצה כאן, וחילצה את צ'כיה מהשלטון הקומוניסטי.

המחאה, שהייתה ההפגנה המשמעותית השנייה שהתרחשה החודש, נבעה מחקירת באביס על ידי המשטרה. באפריל המליצה משטרת צ'כיה שהתובעים יגישו גיליון אישום נגד ראש הממשלה באשמות הונאה ומרמה, שנושאות עונש של עד עשר שנות מאסר. למחרת התפטר שר המשפטים מהממשלה.

באביס מינה בינתיים שר משפטים חדש, שהמפגינים חוששים שהוא יקבור את התיק נגד באביס. ראש הממשלה מואשם בהטיית מענקים אירופיים בסך 2 מיליארד אירו - שנועדו לסיוע לעסקים קטנים - לתשלובת המזון, הלוגיסטיקה והתקשורת הענקית שלו. הוא דוחה את ההאשמה.

אבל העניין הפוליטי הרחב יותר בהרבה הוא מצבה של מרכז-מזרח אירופה, כלומר כמה כוח צריך להיות בידי מנהיגים שנבחרו בבחירות חופשיות להחליש את המוסדות העצמאיים שמרסנים אותם.

בפולין ובהונגריה, מפלגות לאומניות-שמרניות הצטרפו לבאביס בעשיית שימוש ברוב הפרלמנטרי שלהן כד לבצר את שליטתן בבתי משפט מקומיים ובמוסדות עצמאיים יותר לשעבר, כמו גופי פיקוח פיננסי ותקשורתי.

מה שמתרחש בפראג מזכיר במיוחד את הונגריה, שמאבקיה בשחיתות ועל מערכת המשפט הם מרים במיוחד. התביעה בהונגריה לא צייתה להמלצות האחוד האירופי לנהל הליכים נגד ממשלת של ויקטור אורבן בחשדות שהיא היטתה כספים של האיחוד האירופי לחברות שבבעלות משפחתו של אורבן. אורבן דוחה כל טענה שמשפחתו פעלה שלא כשורה.

באביס מבטל את חשיבות ההפגנות, ומייחס אותן לכמה שבועות של מזג אוויר נעים בפראג. לשכתו מסרה שהמוסדות הדמוקרטיים במדינה חזקים ומשגשגים. באביס עצמו נוהג לטעון שהאשמות ההונאה הן ניסיון של האופוזיציה להדיח ראש ממשלה שנבחר בבחירות דמוקרטיות, באין לה יכולת להביס אותו בקלפיות.

"זה נהדר ש-30 שנה אחרי מהפכת הקטיפה, אנשים יכולים להפגין את דעתם בצורה חופשית", אמרה דוברת הממשלה, יאנה אדמקובה. "זו דוגמה מושלמת לעובדה שהחופש והדמוקרטיה בארצנו אינם בסכנה".

באביס עלה לשלטון במסגרת גל של הישגים אלקטורליים ללאומנים הפופוליסטים במרכז ומזרח אירופה, ששינו את המפה הפוליטית באזור זה, והעלו חלופה לממסד הליברלי-שמרני בדרך-כלל, ששלט ביבשת מאז סוף המלחמה הקרה.

מתחת לזה, זרם נגדי תת-קרקעי נוסף של מחאה נגד השחיתות עלה על פני השטח באזור, ומכרסם במעמד הלאומי והבינלאומי של אותן ממשלות.

ברומניה, שנים של הפגנות ענק - כולל ההפגנה הגדולה ביותר במדינה זו מאז הסרת מסך הברזל - החלישו את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגת השלטון שהפכה ללאומנית יותר ויותר. בחודש שעבר אישר בית המשפט העליון גזר דין שלא עלה בעבר על הדעת, שלוש שנות מאסר, לליביו דרגנאה, מנהיג מפלגת השלטון שהיה במשך שנים הפוליטיקאי החזק ביותר במדינה.

בסלובקיה, מחאות דומות, גם הן הרחבות ביותר מאז קריסת הקומוניזם, פרצו בשנה שעברה אחרי שעיתונאי שתיחקר שחיתות ממשלתית נרצח יחד עם חברתו. המפגינים אילצו את ראש הממשלה רוברט פיקו, שלא חשוד בקשר לרצח, להתפטר. במארס בחרו הסלובקים נשיאה חדשה, עורכת דין לענייני סביבה בת 45 שמיקדה את הקמפיין שלה בשחיתות.

המחאות בצ'כיה נבנו במשך כמה שבועות. ב-3 ביוני צעדו כ-90,000 מפגינים במרכז פראג, לפי המשטרה. אתמול התקיימו גם עצרות מחאה קטנות יותר בערי שדה ובעיירות במדינה.

המפגינים טוענים שבאביס - האיש השני בעושרו במדינה - הוא הבעלים של הכול, ממאפיית הלחם שלהם עד העיתונים שהם קוראים, יחד עם כ-1% משטח המדינה. כמה צרכנים בחנויות מכולת משתמשים ביישומי טלפון מיוחדים כדי לקנות מצרכים שאינם קשורים לעסקיו של באביס.

באביס לא צפוי לאבד את השלטון בקרוב. "מפלגת הפעולה של אזרחים לא מרוצים", שהוא הקים, מממן ומנהיג, נשארה הפופולרית ביותר במדינה, בייחוד בקרב מצביעים מבוגרים ופחות עירוניים. בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר, המפלגה הזו גברה על כל יתר המפלגות האחרות בצ'כיה. לאופוזיציה יש די מושבים בפרלמנט לכפות הצבעת אי אמון, שצפויה בספטמבר, אך אין לה די קולות כדי לנצח אותה.