זאב קלימי מואשם בשימוש במידע פנים בעסקת נסטלה-אסם

לפי כתב האישום, בינואר 2016 עשה קלימי שימוש במידע פנים שהגיע אליו מאיש פנים באסם אודות עסקת מיזוג בין נסטלה לאסם, כשבוע לפני פרסום הדיווח המיידי בעניין • טרם פרסום הדיווח רכש קלימי מניות אסם בסך של כ-250 אלף שקל ואף מסר את המידע לחבריו בעז דקל ושלמה ברק • קלימי מכחיש

זאב קלימי / צילום: איל יצהר
זאב קלימי / צילום: איל יצהר

זאב קלימי - לשעבר מנכ"ל טרה, מנכ"ל גלידות נסטלה (שהייתה בבעלות מלאה של אסם) וכן מנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה בע"מ (עד אוקטובר האחרון) - מואשם בשימוש במידע פנים בעסקת מיזוג בין חברת נסטלה לאסם, כשבוע לפני פרסום הדיווח המיידי בעניין העסקה.

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד זאב קלימי, בעז דקל, שלמה ברק וחברת פי.אם.איי סחר וייזום בע"מ בגין עבירות של שימוש במידע פנים.

לפי כתב האישום, במהלך חודש ינואר 2016 עשה קלימי שימוש במידע פנים שהגיע אליו מאיש פנים בחברת אסם אודות עסקת מיזוג בין חברת נסטלה לאסם, כשבוע לפני פרסום הדיווח המיידי בעניין עסקה זו. טרם פרסום הדוח המיידי רכש קלימי מניות אסם בסך של כ-250 אלף שקל ומסר את המידע לחבריו בעז דקל ושלמה ברק, שרכשו אף הם מניות אסם לפני הדיווח בסך של כ-700 אלף שקל כל אחד.

כשבוע לאחר הרכישות דיווחה אסם על העסקה הצפויה, ושער מניית אסם עלה בלמעלה מ-30%.

על-פי כתב האישום, הנאשמים מכרו את המניות שרכשו במועדים שונים לאחר הדיווח. קלימי מכר את המניות ברווח של למעלה מ-60 אלף שקל, ודקל וברק הרוויחו כתוצאה מהמכירה סכומים של כ-170 אלף שקל כל אחד.

התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, וכתב האישום הוגש על-ידי עו"ד שירי גפני ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

בכתב האישום מפורטים המהלכים שעומדים בבסיס האישום. במועדים הרלוונטיים לאישום נסחרו מניותיה של אסם בבורסה לניירות ערך עד להפסקת המסחר במניה באפריל 2016. באותה תקופה, חברת Nestle S.A (נסטלה) הייתה בעלת השליטה באסם והחזיקה ב-63.68% ממניות החברה. מניות החברה הנותרות הוחזקו על-ידי בעלי מניות מייסדים (24.76%) ועל-ידי שאר הציבור (11.56%). החל מאפריל 2016, עם השלמת המיזוג של אסם ונסטלה, החזיקה נסטלה בלמעלה מ-99% מההון המונפק והנפרע של החברה.

האישום סובב סביב האירועים שהתרחשו החל משנת 2015 - בחודש אוקטובר 2015 או בסמוך לכך - ועד לחודש אפריל 2016, אז ביצעה נסטלה את המהלכים לרכישת כלל מניות אסם לשם הפיכת אסם לחברה פרטית ומחיקתה מהמסחר בבורסה לניירות ערך.

על-פי כתב האישום, ביום 26 באוקטובר 2015 התקיימה ישיבת דירקטוריון בחברת אסם, אשר במסגרתה התקיים דיון ביחס למהלך להפיכת חברת אסם לחברה פרטית באמצעות רכישת מניות החברה שהוחזקו בידי הציבור על-ידי נסטלה. הדיון בנושא הוגדר כרגיש וחשאי, והחלטות שנתקבלו בישיבה בעניין זה לא דווחו לציבור באותה עת.

בישיבה הוחלט לדחות כל דיווח ביחס לעסקת אודיסייה, נוכח העובדה שהעסקה מצויה בשלבים מקדמיים ונוכח ההשפעה האפשרית של הדיווח על מניות החברה. במסגרת ישיבה זו הוחלט להקים ועדה מיוחדת בלתי תלויה של דירקטוריון אסם, שהוסמכה בין השאר לבחון את כל הנושאים הקשורים להפיכת אסם לחברה פרטית ולקיים משא-ומתן עם נסטלה ביחס לכך.

העברת מידע פנים בין חברים

באותה תקופה כיהן אברהם פינקלשטיין - הקשור בקשרי נישואים לאחת ממשפחות המייסדים של אסם וכיהן בעבר בתפקידים שונים באסם ובכלל זאת כסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה - כדירקטור בחברה וכן החזיק עם אשתו ב-1.86% ממניות החברה ובסך של כ-7.46% ממניות החברה עם כלל בני משפחתו. בהתאם מוגדר פינקלשטיין בכתב האישום כאיש פנים באסם.

פינקלשטיין השתתף בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה ביום 26.10.15 וכן ניהל משא-ומתן למכירת מניות החברה שהוחזקו בידיו ובידי בני משפחתו. במסגרת זו נפגש פינקלשטיין עם גורמים שונים מחברת נסטלה ומחברת אסם ונחשף לפרטים שונים ביחס לעסקת המיזוג בין אסם ונסטלה.

באישום נטען כי פינקלשטיין וקלימי היו חברים והשקיעו במשותף במספר פרויקטים עסקיים. "טיב היחסים ביניהם היה קרוב ותכוף", נכתב באישום. בעז דקל שימש בתקופה הרלוונטית לכתב האישום כבעלים של חברת פי.אם.איי סחר וייזום בע"מ, וקלימי ודקל היו ביחסי חברות קרובים ולעתים ביצעו פעילות עסקית משותפת. "הם שוחחו ונפגשו לעתים קרובות", נכתב.

הנאשם הנוסף באישום, שלמה ברק, שימש בעת הרלוונטית לכתב האישום כדירקטור בחברת דואר ישראל, כבעלים של חברה פרטית בשם "של בר", כיו"ר אגודה חקלאית שיתופית בע"מ "בני דרום" וכיו"ר חברת "מטעמי איכות תפן בע"מ". במשך כ-15 שנים ועד לשנת 2012 שמש ברק בתפקידים שונים בחברת אסם ובכלל זאת כמנכ"ל החברות בונז'ור ועוף טוב, שהיו חברות-בת של אסם.

החברה הנאשמת, חברת פי.אם.איי סחר וייזום בע"מ, היא חברה פרטית בבעלותו של דקל, העוסקת בייצור, שיווק והפצה של מוצרים וצעצועים לילדים.

על-פי האישום, פינקלשטיין, שהחזיק במידע פנים ביחס לעסקת אודיסייה, ובכלל זאת מידע אודות התפתחויות בעסקה, שלבי אישורה וטווח המחירים בו תרכוש נסטלה את מניות הציבור, מסר את המידע לקלימי במסגרת התייעצות, בשיחות שונות ומפגשים שקיימו השניים בתקופה הרלוונטית ועד סמוך ליום 27.1.16.

"מידע הפנים שנמסר לקלימי כלל מידע אודות שלבים שונים והתפתחויות בעסקת המיזוג וכן מידע אודות טווח המחירים של העסקה", נכתב באישום, וצוין כי "מדובר על התפתחות באסם, על שינוי במצבה, על התפתחות או שינוי צפויים או מידע אחר על החברה, אשר לא היה ידוע לציבור, ואשר אילו נודע לציבור, היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר נייר הערך של אסם".

באישום נטען כי ביום 27.1.16, ועוד בטרם פרסמה החברה דיווח מיידי אודות אישור עסקת אודיסייה בדירקטוריון, כשבידו מידע הפנים שמסר לו פינקלשטיין, רכש קלימי 4,000 מניות אסם תמורת 251,691 שקל, בשער רכישה ממוצע של כ-63 שקל. המניות נרכשו לחשבון על-שם קלימי שרה וזאב בבנק לאומי. קלימי רכש את מניות אסם דקות ספורות לאחר שמימש בהפסד את מניות טבע שהיו ברשותו.

עוד נטען כי בסמוך ליום 27.1.16, כשבידו מידע הפנים, מסר קלימי לחבריו שלמה ברק ובעז דקל כי עומדת להתבצע עסקה בין אסם לנסטלה בטווח זמן קרוב, וזאת תוך שהוא יודע או שיש לו יסוד סביר להניח כי הם יעשו שימוש במידע הפנים. 

עורכי הדין גיורא אדרת, יפעת מנור נהרי ואלון קליין, באי-כוחו של זאב קלימי, מסרו בתגובה: "זאב קלימי לא עשה מעולם שימוש במידע פנים. פעילותו במניות אסם בתחילת 2016 נעשתה לאור היכרותו הקרובה עם תחום המזון בישראל ולאור הערכות - שהתבססה על נתונים אובייקטיביים ופומביים - לפיה נסטלה עומדת להשתלט על אסם. אנו מאמנים שבית המשפט ישתכנע שקלימי פעל כדין ויזכה אותו".

בא-כוחו של בעז דקל, עו"ד אילן סופר, שותף במשרד אילן סופר ושות', מסר בתגובה: "לעניות דעתנו, חומר הראיות איננו מלמד על אחריות כלשהי של בעז דקל, והכללתו בכתב האישום נעשתה באופן מלאכותי בכדי לבסס אישומים נגד אחרים". 

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה. ההליך בעניינם נמצא בראשיתו, והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.