"ביצועים תפעוליים חלשים": גדל הסיכוי להורדת דירוג נוספת לאג"ח אורון אחזקות

מניית חברת התשתיות והנדל"ן איבדה כמחצית מערכה בשנה האחרונה • S&P מעלות: "כתוצאה מהביצועים החלשים חלה ירידה חדה ב-EBITDA" • לאורון סדרת אג"ח אחת בהיקף של כ-80 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-3.5%

הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות / צילום: אוסנת רום
הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות / צילום: אוסנת רום

שנה לאחר שחברת S&P מעלות הורידה את דירוג החוב של חברת התשתיות והנדל"ן אורון אחזקות מ-A מינוס ל-BBB פלוס בתחזית יציבה, מגיע עדכון שלילי נוסף בדמות הורדת תחזית הדירוג שלה לשלילית - החלטה שמגדילה את הסיכוי להורדת דירוגה של אורון במהלך השנה הקרובה.

ברקע להחלטת S&P מעלות עומדים "ביצועים תפעוליים חלשים מהצפי" של אורון  בשנה שעברה, "וזאת בהמשך לשחיקה ברווחיות החברה בשנת 2017", וכן חולשה שנרשמה גם ברבעון הראשון של 2019.

במעלות מציינים כי "כתוצאה מהביצועים החלשים חלה ירידה חדה ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות; א"ל) של החברה", המשקפת, לפי חברת הדירוג, "בסיס פעילות קטן ותנודתי". במעלות מוסיפים כי שינוי תחזית הדירוג משקף "את הסיכונים הקשורים ליכולת החברה להציג ביצועים תפעוליים הולמים ויציבים, בעיקר לנוכח היקף הפעילות הנמוך". 

לאורון סדרת אורון אגח א  אחת בהיקף של כ-80 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-3.5%.

"ריכוזיות בדרום המאופיין בתחרות גבוהה"

בעניין הפרופיל הפיננסי של אורון מציינים במעלות כי הערכתם לפרמטר זה מוגבלת, "בשל היקף פעילות מצומצם יחסית, שמגביר את התלות של החברה במספר פרויקטים בודדים המהווים חלק ניכר מצבר ההזמנות". תלות זו, לפי חברת הדירוג, "חושפת את הרווחיות ואת תזרימי המזומנים לתנודתיות גבוהה כתוצאה משינויים בסביבה העסקית (כגון עלייה במחירי התשומות), מחריגה מהתקציב, מחשיפה ללקוח או פרויקט מהותי ועוד".

גורם נוסף שמציינים במעלות כגורם שמגביל את הפרופיל הפיננסי של אורון, הוא "היעדר הפיזור הגיאוגרפי בתחום התעשייה, עם ריכוזיות באזור הדרום, המאופיין ברמת תחרות גבוהה יחסית".

אורון, הנמצאת בשליטת האחים יואל וגיל עזריה, העומדים בראשה, עוסקת בישראל בביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית בתחום התשתיות והמבנים, ייצור ושיווק חומרי תעשייה לתחומי הבניה וסלילת כבישים, ובתחום הנדל"ן היזמי למגורים.

על רקע התוצאות הכספיות המאכזבות, מניית אורון צנחה בשנה האחרונה קרוב ל-50%, והיא מציגה ירידה דומה מאז שהתחילה להיסחר לפני ארבע שנים (יוני 2015), ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-140 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הראשון של 2019, למרות קפיצה של 41% בהכנסותיה, שהגיעו ל-190 מיליון שקל, ומעבר לשורה תפעולית חיובית, הציגה אורון שורה תחתונה שלילית, עם הפסד רבעוני של כ-2.5 מיליון שקל. זאת, אחרי שאת שנת 2018 כולה סיכמה החברה ברווח נקי של כ-3.5 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני נהנתה אורון משיפור בהכנסות וברווח הגולמי בפעילות המרכזית שלה, בתחום התשתיות, וממגמה דומה במגזר הנדל"ן היזמי, מול מגמה שלילית בפעילות התעשייה, שם היא סבלה מהחורף הסוער, שלפי החברה, הפחית את מספר ימי העבודה הרבעוניים. עוד נפגעה אורון בסיכום רבעוני מעלייה בהוצאות המימון שלה, המיוחסת בעיקר למימון פרויקטים הנמצאים בשלב התחלתי, במסגרת פעילות הנדל"ן היזמי שלה.

בצד החיובי של העדכון שהגיע ממעלות, חברת הדירוג מציינת, בין השאר, כי "חל גידול משמעותי בצבר ההזמנות של החברה לכ-1 מיליארד שקל נכון למארס 2019, ושיפור מתון בפיזור הפרויקטים". עוד מציינים במעלות בעניין זה כי "לדברי ההנהלה, הצבר הנוכחי הוא בתחומים שבהם יש לחברה יכולת ביצועית מוכחת עם רמות תימחור ובקרה גבוהות יותר".