שאיפות לחוד ומציאות לחוד: ניסיון ההנפקה היומרני של BOL התרסק על קרקע המציאות החדשה של מניות הקנאביס בקנדה

אכזבה קשה לחברת "שאיפה לחיים", שבה השקיעו עמיר שיווק וליאון קופלר: נאלצה לגנוז הנפקה שבה תמחרה עצמה בשווי של מאות מיליוני דולרים למרות מכירות זעומות והפסדים

שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock
שקילת קנאביס למכירה / אילוסטרציה: Shutterstock

מניית חברת עמיר שיווק  צנחה ב-18% ביום חמישי האחרון, לאחר שחברת הקנאביס הישראלית BOL ("שאיפה לחיים"), שבה היא משקיעה, הודיעה על דחיית הנפקתה המתוכננת בבורסה הראשית של קנדה. BOL החליטה לדחות\לבטל את ההנפקה כדי לא לפגוש את השוק בתקופה שבה סקטור הקנאביס סובל מחולשה, שנמשכת בחודשים האחרונים. גורמים בשוק טענו כי להנפקה לא ניתן היה למצוא מספיק קונים במחיר שביקשה BOL, ולכן הוחלט לדחותה. מהדיווח של עמיר שיווק לבורסה עולה כי בשל תנאי השוק, סביר להניח כי הנפקת BOL לא תתקיים לפני חודש ספטמבר 2019, אם בכלל.

BOL קיוותה לגייס 150 מיליון דולר קנדי לפי שווי של יותר ממיליארד דולר קנדי אחרי הכסף (כ-750 מיליון דולר אמריקאי) - מחיר שהיווה הפחתה לעומת כוונתה המקורית לגייס לפי שווי גבוה אף יותר. בתשקיף החברה נכתב, כי "אנחנו רוצים להיות חברת הקנאביס המובילה בעולם". "הם מאוד בטוחים בעצמם", אומר היום גורם בשוק, "אבל מסתבר שהביטחון היה מעט מוגזם". את מהלך ההנפקה של BOL הובילו BMO Nesbitt Burns ,Cowen&Co ו-Scotia Capital.

תקופת הקיץ נחשבת תקופה חלשה בתחום ההנפקות מעבר לים, ולכן דחייה עד ספטמבר לפחות היא הגיונית מבחינת BOL. בתור החברה הגדולה ביותר מבחינת שטחי גידול היום בישראל, ל-BOL היה יכול להיות יתרון של "דג גדול בבריכה קטנה" בבורסה בת"א, אם הייתה מכוונת נמוך יותר, אולם ככל הידוע היא אינה שוקלת חלופה כזו כרגע, אלא ממשיכה לכוון לבורסה בטורונטו.

ברבעון הראשון של 2019 רשמה BOL הכנסות של 1.1 מיליון דולר בלבד, צמיחה של 22% לעומת התקופה המקבילה, והפסידה בתקופה זו 13.6 מיליון דולר. ב-2018 כולה רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר, ההפסד הגולמי היה 2.2 מיליון דולר, וההפסד הנקי - 27 מיליון דולר. ההפסדים בשנה זו נבעו בעיקר מההשקעות בהקמת שטח גידול נרחב ומפעל גדול, שניהם על פי התקינה החדשה של משרד הבריאות לתחום הקנאביס.

בתשקיף טענה החברה, כי תוכל להגיע תוך מספר שנים לגידול קנאביס על פני 2,100 דונם (לעומת 35 היום) וכושר ייצור של 870 טונות קנאביס (לעומת 7 טונות היום). היא מעריכה כי תוכל ליצר 188 טונות קנאביס ב-2019 ו-328 טונות כבר ב-2020 (מהם 164 טונות בישראל והיתר בפורטוגל). עוד 508 טונות יגיעו לדברי החברה מקבלני משנה. היקף השוק הישראלי כולו הוא כיום כ-10 טונות קנאביס.

עמיר שיווק, שהיא איגוד שיתופי של משווקי תשומות לחקלאות, הובילה אשתקד השקעה של עד 30 מיליון דולר ב-BOL, שבה השתתף גם ליאון קופלר, בעל השליטה ברשת סופרפארם. לאחרונה הודיעה עמיר שיווק, כי היא בוחנת הקמה של פעילות עצמאית משלה בתחום הקנאביס, לצד ההשקעה ב-BOL. לאחר עלייה של יותר מ-20% במניה מתחילת השנה, נסחרת כיום עמיר שיווק לפי שווי של כ-430 מיליון שקל.

BOL נמצאת בבעלות חגי הלמן ותמיר גדו. במסגרת הסכם ההשקעה, הקימה עמיר שיווק חברה שבה היא מחזיקה 67% והיתרה בידי ליאון קופלר. החברה המשותפת העמידה עד היום ל-BOL הלוואות של 26.3 מיליון דולר (מהם חלקה של עמיר עמד על 17.3 מיליון דולר) הניתנות להמרה למניות חברת הקנאביס. לעמיר שיווק ולקופלר אופציה להשקעה נוספת בתנאים דומים, ובאופן שבו תוכל החברה המשותפת להגיע להחזקה של עד 31% ממניות BOL.