מעלימים מס? פייסבוק ואינסטגרם עלולות להסגיר אתכם

אם אתם מנסים להעלים מס, אז כנראה שלא כדאי שתפרסמו את המכירות שלכם ברשתות החברתיות: במבצע שערכה רשות המסים התגלו ארבע מכירות של שמלות כלה שלא נרשמו בספרים, לאחר שבעלי העסקים פרסמו את מכירת השמלות בפוסטים באינטרנט

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם אתם מכירים את כל החברים שלכם בפייסבוק ויודעים מי עוקב אחריכם שם ובאינסטגרם? יכול להיות שאחד העוקבים שלכם היא לא אחרת מרשות המסים; ואם אתם מנסים להעלים מס, אז כנראה שלא כדאי שתפרסמו את המכירות שלכם ברשתות החברתיות.

את הלקח הזה גילו לאחרונה כמה עסקים ש"נתפסו" בהעלמות מס בעקבות פוסטים שעלו ברשתות החברתיות, שלא ממש תאמו את הדיווחים שלהם לרשות המסים. זאת, במסגרת במבצע ביקורות שערך פקיד שומה תל-אביב 3 בעסקים בענפי המסחר ומתן השירותים בתל-אביב-יפו.

לקראת המבצע, איתרה מנהלת מחלקת ניהול ספרים תל-אביב 3 פוסטים של מכירת שמלות בפייסבוק ובאינסטגרם של חנות למכירת שמלות כלה. כאשר הגיעו המבקרים לחנות, הם בדקו בספרי העסק ומצאו כי ארבע מכירות שונות של שמלות כלה לא נרשמו בספרים. לשאלת מבקרי המס מדוע לא נרשמו מכירות אלה, ענה בעל העסק: "היה לי הרבה לחץ, ולא יכולתי גם לעצב, גם לתפור וגם לרשום".

"מעקבים" בפייסבוק, בוואטסאפ, בטלגרם והצלבות מתוחכמות

במסגרת המבצע נמצא כי מתוך 70 בתי עסק שנבדקו רק 6 לא רשמו הכנסות כדין. למבצע קדמו גם תצפיות וקניות ביקורת סמויות - אך גם, כאמור, גלישה של עובדי רשות המסים ברשתות החברתיות ואיתור פוסטים של מכירות.

הרשות מגלה יצירתיות רבה בדרכים שלה להגיע למעלימי המס, ובמלחמה לחשוף את ההון השחור כל האמצעים והדרכים כשרות, ובין היתר הרשות פעילה - במסווה - בקבוצות פייסבוק, קבוצות וואטסאפ וטלגרם, שבהן מתקיימת פעילות של קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים. הרבה נתונים חשופים שם.

בנוסף, הרשות מבצעת הצלבות מידע מתוחכמות בין מידע שמגיע אליה מהדיווחים של הנישומים וממקורות שונים, במקביל לפוסטים שעולים ברשתות החברתיות, וכך מאתרת פעמים רבות מעלימי מס.

מוסכניק שלא רשם הכנסה: "פאשלה שלנו"

עוד במהלך המבצע, בזירה המסורתית שלא כוללת גלישה באינטרנט, ערכה רשות המסים ביקורת במוסך, במהלכה עלה כי טיפול ברכב בסכום של 3,070 שקל הסתיים אך לא נרשם בספרי העסק כנדרש. לשאלת המבקרים מדוע לא נרשמה ההכנסה בגין תיקון הרכב, ענה בעל המוסך כי "זו פאשלה שלנו, לא יודע אם שילמו לי".

בנוסף, במהלך קניית ביקורת מקדימה בחנות כלי בית עלה כי בעל העסק לא רשם את הקנייה בספרים. כאשר נשאל על כך, ענה: "התכוונו לרשום פשוט לא הספקתי".

בקניית ביקורת נוספת בחנות ביגוד עלה כי גם שם הקנייה לא נרשמה, כאשר העובד הסביר כי "באותו יום לא הייתי, הייתה עובדת מתלמדת, והיא כנראה לא רשמה".

מרשות המסים נמסר כי "מבצע הביקורת נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ולשימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים".