מרצ משיקה קמפיין חדש על רקע סכסוכים במפלגה; זנדברג: "ניסיון לתקוע סכין"

אנשיה של תמר זנדברג מאשימים את המחנה היריב במפלגה כי הוא מנסה לדחוק אותה ואת אנשיה מחוץ למקומות הריאליים • מנגד, טוענים במחנה של אילן גילאון ומיכל רוזין כי "זנדברג תיבחר במקום גבוה ברשימה. הקמפיין הזה מלכלך את הבחירות" • בתוך כך, ניצן הורוביץ משיק קמפיין ובו נושא המדינה הפלסטינית תופס מקום שולי

תמר זנדברג וניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס
תמר זנדברג וניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

מריבות במרצ: אנשיה של תמר זנדברג, היו"ר הקודמת, מאשימים את המחנה היריב במפלגה, מחנם של אילן גילאון ומיכל רוזין, כי הוא מפיץ "רשימות חיסול" - קרי רשימות מומלצים לבחירה בוועדה - שבהם זנדברג אינה מופיעה.

ברשימות הללו המומלצים למקומות הריאליים, מלבד גילאון ורוזן, הם עלי סלאלחה נציג הדרוזים, ובאופן מעט מפתיע יריב אופנהיימר, שרץ בעבר הן במרצ והן במפלגת העבודה ומוכר בעיקר בזכות מאבקו נגד ההתנחלויות.

לטענת אנשי זנדברג, כוונת רוזין וגילאון היא לדחוק את מי שהייתה יו"ר המפלגה למקום לא ריאלי כדי לפנות מקום לאנשיהם, ולחזק את השינוי בכיוון שאליו נוטה מרצ: פחות מדינה פלסטינית ויותר מאבקי דת ומדינה ושוויון. זנדברג אמרה כי מדובר ב"ניסיון לתקוע סכין ולסובב אותו".

גם עיסאווי פריג', שתמך בזנדברג בבחירות לראשות המפלגה, לא מופיע ברשימות הללו והוא מביע חשש כי דחיקתו תפגע ביכולת המפלגה לגייס את הציבור הערבי להצביע עבורה - יותר מארבעים אלף קולות קיבלה מרץ ברחוב הערבי, קולות שסייעו לה לעבור את אחוז החסימה. לדבריו, קולות אלה הגיעו בגלל ההבנה כי הערבים שותפים אמיתיים בהנהגת מרצ ובעלי יכולת השפעה - משמע דחיקתו ממקום ריאלי עשויה להביא לנפילה של ממש בהצבעה עבור מרצ בחברה הערבית.

אנשי המחנה הנגדי רוזין-גילאון דוחים את הטענות ואומרים כי זנדברג מנהלת קמפיין גוואעלד מיותר ומגוחך בעוד היא עצמה קוראת לאנשיה לתמוך במחנה שלה הכולל את פריג' ואת נציג הקיבוצים יניב שגיא. "זנדברג תיבחר במקום גבוה ברשימה, ראשון או שני, אבל הקמפיין הזה מלכלך את הבחירות וחבל".

וכמו כדי להוכיח את טענת זנדברג, לאחר מסיבת העיתונאים היום העלו אנשי הורוביץ לערוץ היוטיוב של המפלגה קטע וידאו ובו כל הנאומים זולת נאומה של היו"ר לשעבר. תומכי זנדברג מחו ולאחר זמן מה הסרטון הוסר, אבל זה לא מרגיע את אנשיה ששבים וטוענים כי יש התנכלות מכוונת וניסיון לדחוק אותה מהרשימה.

הבחירות יתקיימו מחר כאשר מעט יותר מאלף חברי הוועידה ירכיבו את הרשימה לכנסת.

בתוך כך, מרצ השיקה הבוקר (ד') את קמפיין הבחירות שלה. לדברי ניצן הורוביץ, היו"ר הטרי, הקמפיין ידגיש את הערכים של מרצ ויתרכז בחתירה לחופש ולשוויון בין האוכלוסיות והקבוצות השונות בישראל והובלת המאבק בכפייה הדתית. הקמפיין יוצא נגד מה שהוגדר: הפערים הכלכליים, הדרת הנשים, אפליית אזרחי ישראל הערבים והפגיעה בזכויות הלהט"בים. "החתירה לסיום הכיבוש, לפתרון מדיני ולשלום" מופיעה אמנם - אבל רק בסוף הרשימה, אות לשינוי הכיוון שמוביל הורוביץ.

ניצן הורוביץ אמר: "הציבור התפכח מאשליות הבחירות הקודמות, השמאל התעורר, מתחזק וחוזר הביתה. יש ציבור שלם שמרגיש שהחיים שלו והערכים שלו תחת מתקפה, הוא מצפה לאמירה ברורה, חדה וערכית, ומחפש מי שיבטא את קולו. אנחנו היחידים שעושים את זה בשמאל. אנחנו היחידים שאפשר לסמוך עליהם, שיעמדו על הערכים האלה. מרצ היא מפלגה שורשית, אידאולוגית, עם תפישת עולם ברורה. לא מפלגת אווירה. מרצ נאמנה למצביעיה ומייצגת אותם בלי להתחנף ובלי להתקרנף".

הורוביץ אמר במסיבת העיתונאים כי הוא מנהל שיחות עם כולם, עם עמיר פרץ ומפלגת העבודה, וגם עם גורמים נוספים, כולל אהוד ברק - והמגעים האלה לדבריו יימשכו.

"אני הראשון שתמך בריצה משותפת, אבל האחריות שלי כלפי הבוחרים שלנו וכלפי מחנה השמאל היא קודם כל להיות קול ברור שמביע את הערכים והרצונות והשאיפות שלהם שנמצאים בנפשם. נבחן כל שותפות פוליטית על פי הדרך שבה היא תשפיע על החיים האמיתיים, של אנשים בשר ודם, ולא רק על משחק הכיסאות".

חברת הכנסת תמר זנדברג, היו"ר לשעבר, אמרה כי למרצ יש שני נכסים אידאולוגיים ואלקטורליים. היותה מפלגת השמאל האמיתית וגם השותפות היהודית-ערבית, "יש לנו את כל הסיבות לאופטימיות עם נכסים שיש רק לנו ואנו היחידים שמייצגים את הציבור בנושאים האלה".

לא ברורה הסיבה להחלטתו של הורוביץ לקיים את מסיבת העיתונאים יום לפני ההצבעה בוועידה על הרכב הרשימה לכנסת. אפשרות אחת היא הבעת תמיכה במי שכבר נבחר - שכן המוזמנים לשבת לצידו במסיבות העיתונאים היו חברי הכנסת המכהנים, לרבות זנדברג ושותפה הפוליטי עיסאווי פריג'.