עיריית חדרה לבג"ץ: "שדה תעופה באזור יפגע בבריאות התושבים"

עיריית חדרה והמועצה האזורית מנשה עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה להקים שדה תעופה במזרח חדרה, כחלופה לשדה המתפנה בהרצליה • הסיבה: רעש המטוסים יפגע בבריאות התושבים, יגביל את גובה הבנייה, ימנע את התפתחות חדרה ויוריד את ערך הנכסים

אילן שדה וצביקה גנדלמן / צילום: מ.א. מנשה, תמר מצפי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
אילן שדה וצביקה גנדלמן / צילום: מ.א. מנשה, תמר מצפי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

הרשויות המקומיות חדרה והמועצה האזורית מנשה הגישו היום (ה') עתירות לבג"ץ נגד הקמת שדה תעופה בתחומן, כחלופה לשדה התעופה המתפנה בהרצליה. בין היתר טוענות הרשויות כי רעש המטוסים צפוי לפגוע בבריאותם של התושבים ובאיכות חייהם.

העתירה, שהגישו עיריית חדרה בראשות צביקה גנדלמן והוועדה המקומית לתכנון ובנייה נגד רשות שדות התעופה, הות"ל ושרי האוצר והתחבורה, מבקשת צו מניעה נגד קידום תכנון שדה התעופה החלופי לשדה המתפנה בהרצליה, בשטח הגובל בחדרה. עוד מבקשות העירייה והוועדה המקומית צו שיורה לות"ל לדון בכל החלופות להקמת שדה התעופה, לרבות חלופת אפס.

"שכונת מגורים ושדה תעופה אינם יכולים לדור בכפיפה אחת"

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עופר שפיר ואמיר ברינבוים ממשרד עופר שפיר, טוענות העירייה והוועדה המקומית כי רק ביולי 2018 דנה הות"ל בחלופת חדרה מזרח לשדה התעופה הרצליה, אז הוצגה לנציגי עיריית חדרה לראשונה התוכנית המוצעת, חודשים ספורים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. כמו כן החליטה הות"ל לפרסם סעיפים המגבילים הוצאת היתרי בנייה בתחום התוכנית. לטענת העותרות, תכנון שדה תעופה על-ידי הות"ל מהווה עקיפה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

"הקמתו של שדה תעופה בסמיכות לעיר חדרה יטיל מגבלות גובה על הבנייה המותרת, על בנייה ברדיוסים רחבים משדה התעופה ועל פיתוח שטחים סמוכים", טוענות העירייה והוועדה המקומית בעתירה, "זאת מעבר למטרדים הקשים לשימושים הקיימים. הלכה למעשה, החלטה על הקמת שדה תעופה בגבולה של עיר מתפתחת מחייב שינוי מהותי בכל התוכניות שאושרו עד כה לאותה עיר ובכלל זה תוכניות להקמתן של שכונות נוספות ואזורי תעסוקה".

על כן דורשות העותרות לקיים הליך של שיתוף נבחרי הציבור בעירייה ובוועדה המקומית, במסגרתו ישמיעו את עמדתן ויציגו נתונים על תוכניות מאושרות ומקודמות, להבנת המחיר התכנוני והציבורי שבו כרוכה הקמתו של שדה תעופה. "במקרה זה לא זו בלבד שלא נעשה הליך ראוי לשיתוף פרנסי העיר ונבחריה, אלא שכל התהליך שקדם לקבלת ההחלטה נעשה בהתעלמות מפרנסי העיר", נטען בעתירה.

כך, למשל, העירייה והוועדה המקומית טוענות כי תוכנית להקמת 6,000 יחידות דיור בשכונת בית אליעזר שאושרה במסגרת הותמ"ל לא תוכל להתממש, מאחר ששכונת מגורים לצד שדה תעופה "אינם יכולים לדור בכפיפה אחת". יתרה מכך, הן טוענות כי הקמת שדה תעופה תנציח את מצבה הירוד של השכונה.

עוד טוענת העירייה כי חדרה מונה כיום 102 אלף תושבים, ובהתאם לתוכנית המתאר לעיר שאושרה לה רק לאחרונה, צפויה העיר לגדול ללמעלה מ-200 אלף תושבים בשנת 2040 ולפתח בתחומה מוקדי תעסוקה, מסחר ותיירות. שכונות ותיקות רבות שכוללות בנייה נמוכה, מיועדות לעבור התחדשות עירונית שמחייבת בנייה לגובה. תושבי חדרה, מנשה ובקה אל-גרביה צפויים למצוא את עצמם חשופים לרעש מטוסים ברמות חריגות, שישפיע על בריאותם, על שנתם ועל רמות המתח והחרדה בהן הם מצויים. הרעש צפוי להביא גם לירידה בערך הנכסים בעיר ולחשוף את העירייה לתביעות פיצויים בגין התוכנית הפוגעת.

בנוסף טוענות העותרות כי השטח בין חדרה למועצה האזורית מנשה הוא בעל ערכי טבע גבוהים, שעלולים להיפגע כתוצאה מהקמת שדה התעופה.

"החלטה המשנה סדרי עולם"

עתירה דומה הגישה המועצה האזורית מנשה, בראשות אילן שדה, אשר גם במסגרתה מבוקש צו לביטול החלטת הות"ל לתכנון שדה התעופה בחלופת מזרח חדרה וצו המורה לה לדון בחלופות נוספות. "מדובר בהחלטה בעלת השלכות בלתי הפיכות המשנה סדרי עולם ופוגעת בעותרת ובתושביה, שמשמעותה העברת מפגע סביבתי מאזור מיושב ומבוסס אחד לאזור מיושב אחר, הסובל כבר היום מעודף תשתיות לאומיות".

עוד טוענת המועצה, באמצעות עורכי הדין גיל אוריון, מיכל סלע וגלית פרנק ממשרד פישר בכר חן וול אוריון, כי ניתן לפזר את הפעילות של שדה התעופה הרצליה בין שדות תעופה קיימים מבלי להזדקק לשדה תעופה חדש. וגם אם לא יהיה מנוס מלהקים שדה חדש, הוא אינו חייב להיות במרכז הארץ - שכן הפעילות העיקרית של שדה התעופה המתפנה בהרצליה היא לימודי טיסה הנמשכים כשנה, ואותם ניתן לקיים גם לא במרכז הארץ.

לטענת המועצה, 334 אלף בני אדם ייחשפו לרעש המטוסים עקב הקמת שדה התעופה במזרח חדרה, מתוכם 102 אלף תושבי חדרה עם תחזית לגידול ל-200 אלף תושבים, 20 אלף תושבי המועצה האזורית מנשה, 42 אלף תושבי המועצה האזורית עמק חפר 30 אלף תושבי בקה אל-גרביה, 40 אלף תושבי פרדס חנה-כרכור ו-4,000 תושבי אליכין. "שדה התעופה שיוקם עתיד לפגוע במאות אלפי תושבים ולהיטיב עם מאות טייסים", נטען בעתירה.

עוד טוענת המועצה כי הקמת השדה לא תביא לתרומה כלכלית כלשהי לאזור, אלא תפגע כלכלית במועצה בכל פרמטר אפשרי. בנוסף לכך תיגרם גם פגיעה סביבתית אקולוגית קשה בשטחים הפתוחים באזור, לרבות במיני בעלי חיים ובצמחים נדירים.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "סקר האתרים לבחינת מיקום להקמת שדה תעופה חלופי לשדה התעופה הרצליה בוצע על-פי הנחיית הות"ל בהליך מקצועי וסדור אשר כלל את שיתוף הציבור. ההליך הסתיים עת הודיעה הות"ל כי היא מאשרת את אתר חדרה מזרח כחלופה נבחרת על בסיס בחינה מקצועית, מורכבת ומעמיקה במספר שלבי בחינה".