"תוך שנה נשיק קופקסון גנרי, טבע התעלמה מאיתנו לאורך כל הדרך"

מאפי פארמה מפתחת קופקסון בשחרור מושהה יחד עם מיילן, שיגיע לשוק תוך 2.5-3 שנים • כעת חושף המייסד והמנכ"ל אהוד מרום כי בכוונתו להתחרות גם בטבע וגם במיילן עם קופקסון גנרי עוד לפני כן: "בקופקסון יש היום שלושה מתחרים שמכניסים כל אחד מיליארד דולר ולי מספיקים כרגע 20 מיליון"

ד”ר אהוד מרום/  צילום: יוסי אלוני
ד”ר אהוד מרום/ צילום: יוסי אלוני

חברת מאפי פארמה שהקים ומנהל אהוד מרום, לשעבר מבכירי צוות הפיתוח של הקופקסון בטבע, הודיעה אתמול כי שכרה את המפעל שהיה בבעלות חברת אומריקס שסגרה את רוב פעילותה בישראל. המפעל הוא בשטח של 46 אלף מ"ר. אומריקס השקיעה בו כ-100 מיליון דולר. מאפי תשקיע כ-10 מיליון דולר נוספים כדי להתאים את המפעל לצרכיה. לפני כמה חודשים הודיעה חברת איגרוס האוסטרלית כי תשכור את השטח, אולם העסקה לא יצאה לפועל.

מאפי תייצר במפעל קופקסון בשחרור מושהה למתן פעמיים בחודש, לעומת פעמיים בשבוע בגרסה הנוכחית. סביב מוצר זה כבר נחתמה עסקה עם חברת התרופות מיילן, המתחרה בטבע שפיתחה לראשונה את הקופקסון, באמצעות גרסה גנרית של המוצר. מיילן השקיעה 20 מיליון דולר במאפי, תשקיע סכום דומה בדרך של רכישת הסחורה מראש וכן תעניק למאפי נתח מהכנסותיה מן המוצר.

המוצר אמור להיכנס בעוד כחודש לניסוי שלב III שעשוי להיות האחרון לפני שיווק, לאחר שעבר בהצלחה את ניסוי שלב II. לדברי מרום, התוצאות בשלב II היו טובות מאלה של הקופקסון המקורי. ההשקה צפויה בעוד כ-2.5-3 שנים, אם הכל יילך כהלכה.

רכישת המפעל: ייצור לקראת ההשקה

אז למה מפעל עכשיו? לדברי מרום, "היום כדי לקבל אישור FDA למוצר, צריך להראות שמוכנים להשקה זמן קצר לאחר קבלת האישור. לכן מיילן חייבת שתהיה לה כמות גדולה של החומר כבר עכשיו. אנחנו מתחילים לייצר את החומר, ומיילן תרכוש אותו מאיתנו, ובעצם תעביר את הסכום מראש והוא יממן לנו את ההשקעה במפעל והיצור עצמו".

רשות החדשנות תומכת במפעל בכ-20% מהתקציב. בנוסף למפעל בהר חוצבים, שמייצר את התרופה הסופית, יש למאפי גם מפעל בנאות חובב שמייצר את החומר הפעיל. במפעל בנאות חובב כבר הושקעו 8 מיליון דולר ויושקעו עוד 6 מיליון.

כמו כן בכוונת מאפי להשתמש בכושר הייצור העודף של המפעל כדי לפתח גרסה גנרית משלה לקופקסון, שתתחרה גם בזו של טבע וגם בזו של מיילן, השותפה. "נהיה בשוק בעוד שנה וקצת", אומר מרום. 

בשביל מה לך להיכנס עכשיו לשוק הקופקסון הגנרי התחרותי, שאתה מעוניין בעצמך לחסל עם הקופקסון בשחרור מושהה בעוד כמה שנים?

"לרוב כדאי להשיק תרופה גנרית אם יש עד חמישה מתחרים בשוק, ובקופקסון יש היום שלושה. הם מכניסים כל אחד מיליארד דולר ולי מספיקים כרגע 20 מיליון. האחרון להיכנס הוא זה שקובע את תנאי השוק. טבע התעלמה מאיתנו לכל אורך הדרך. מיילן היא שותפה, אבל זה בסדר שיראו שיש עוד שחקן בשוק הזה".

עד היום גייסה מאפי 130 מיליון דולר, כאשר מיילן היא המשקיעה המובילה, ולצידה גם קרן aMoon וחברת הפארמה הסינית Zhejiang Jingxin. בעבר יצאה החברה להנפקה בנאסד"ק, אך לא קיבלה את השווי שביקשה.