שיעור הפחת שיוצר את העיוות המתגלגל בציי הרכב

שוק הרכב בישראל השתנה, ומכוניות מאבדות מערכן במהירות רבה בהרבה מבעבר, אלא ששיעור הפחת הנהוג נותר מאחור ולא תואם את המציאות • בחברות ציבוריות גדולות עיוות בערך ציי הרכב, בהיקף של מיליוני שקלים לחברה, עלול להיות מתורגם לעיוות בשווי המניות שלהן

חניון רכבים / צילום :איל יצהר
חניון רכבים / צילום :איל יצהר

שוק הרכב בישראל עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. מבחר הדגמים הזולים שמוצעים לצרכן הישראלי גדל משמעותית, והוביל נהגים רבים להעדיף קניית רכב חדש פעם בשלוש-ארבע שנים על פני האופציה של רכישת רכב משומש. התוצאה: אם פעם היה אפשר למכור בקלות רכב בן שש, שבע או שמונה ומכוניות היו עוברות במהלך חייהן שניים, שלושה או ארבעה בעלים - היום הרבה יותר מסובך "להיפטר" מהרכב הישן, ומחירי המכוניות המשומשות צנחו.

המציאות הזו, המוכרת היטב למרבית בעלי המכוניות בישראל, עדיין לא באה לידי ביטוי בדוחות החברות הציבוריות העוסקות בתחום. חברות המחזיקות בציי רכב גדולים, לרוב בחכירה (ליסינג), נדרשות להפחית את שווי כלי הרכב בספריהן בהדרגה. נכון להיום, שיעור הפחת על ציי הרכב של החברות עומד על כ-15% בשנה, הפחתה שמשקפת לרכב חיי מדף של שש-שבע שנים. יוצאים מהכלל הם כלי הרכב ההיברידיים, שם שיעור הפחת לצורכי מס הכנסה עומד על 25% בשנה.

להערכתנו, במצב השוק הנוכחי, כלי הרכב שאינם היברידיים מאבדים מערכם יותר מ-15% בשנה, ומגמה זו צפויה אף להחריף בשנים הקרובות. על פי הערכות, בשלוש עד חמש השנים הקרובות צפויה לחול ירידה של כ-50% בתוחלת החיים הממוצעת של כלי הרכב, והיא צפויה להסתכם בכשלוש-ארבע שנים. לא מן הנמנע, כי כבר בשנים הקרובות רשות המסים תעדכן את שיעור הפחת שעשוי לעלות ל-20% ובעתיד אף להגיע ל-25% כמו כלי הרכב ההיברידיים.

ובינתיים, החשש הוא כי כבר כעת נוצר עיוות בתמחור ציי הרכב של חלק מהחברות בבורסה. בחברות בעלות ציי רכב גדולים המונים אלפי כלי רכב, הפער יכול להגיע למאות אלפי שקלים ואף למיליוני שקלים בשנה. ציי רכב גדולים עשויים להימצא, בין היתר, בחברות במגזרי הפיננסים, ההייטק והקמעונות.

בדרך להפסד הון בציי הרכב

כך, לצורך הדוגמה בלבד, אם נעיין בדוחות הכספיים של חברת שופרסל שבה יש מאות כלי רכב, עולה כי עלות כלי רכב במאזן עומדת על 95 מיליון שקל והוצאות הפחת השנתיות על 12 מיליון שקל - כלומר 12.63% בממוצע. על בסיס הערכותינו את שוק כלי הרכב ותוחלת החיים, שיעור הפחת אמור לייצג תוחלת של ארבע שנים - קרי 25%. מה שאומר שהוצאות הפחת השנתיות אמורות להיות מוכפלות (ביחס להוצאה הנוכחית), לכ-24 מיליון שקל. הפער יצטמצם עם מימוש כלי הרכב (שיהיה הרבה יותר נמוך מהשווי בספרים), ויבוא לידי ביטוי בהפסדי הון. כדי להמחיש את המשמעות המעשית של עיוות זה בדוחות, אם לצורך הדוגמה שופרסל מחליפה את צי כלי הרכב שלה כל שלוש שנים, אזי "העיוות" בפחת יהיה של 36 מיליון שקל (12 מיליון בכל שנה). אותם 36 מיליון יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים, בהפסד הון, בשנת המימוש, בפעם אחת.

גם אם נתבונן בעיון בדוחות הכספיים של חברות הטכנולוגיה השונות אשר חוכרות בדרך כלל אלפי כלי רכב, נגלה עיוות שאינו משתקף באופן מיידי בדוחות. כך לדוגמה, חברת חילן חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 30 מיליון שקל. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות, כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה החוכרת אלפי כלי רכב כמו, חילן, בכ-4.5 מיליון שקל. גם בחברות בהן עלות חכירת כלי הרכב נמוכה יותר, עדיין העיוות עשוי להסתכם במאות אלפי שקלים. כך לדוגמה, חברת נייס חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 2.4 מיליון דולר. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה כמו נייס בכ-400 אלף דולר.

המשקיעים מתמחרים נכון את המניות?

החשש הוא שפער זה אינו נלקח בחשבון על ידי המשקיעים ולכן אינו בא לידי ביטוי בתמחור המניות של אותן חברות. התוצאה עלולה להיות, שהעיוות בדוחות לא יבוא לידי ביטוי בהדרגה לאורך השנים אלא בבת אחת, בתום שלוש השנים הראשונות של התשלום על רכבי הליסינג (בדרך של רישום הפסדי הון שלא ניתן לקזזם מהרווחים השוטפים), ישפיע בצורה חדה יותר על שורת הרווח ויוביל להתאמה חדשה של שווי המניה, במקום שהדבר יקרה באופן איטי ומדורג.

חשוב להדגיש כי לא כל החברות בעלות ציי הרכב הגדולים מושפעות במידה שווה. ככל ששיעור כלי הרכב ההיברידיים בצי הרכב של החברה גבוה יותר - ההשפעה מתונה יותר, בין היתר הודות לקיזוז בעלויות של צריכת דלק וכן בגלל עלויות מימון נמוכות הנובעות מסביבת ריבית נמוכה.

אז מה הפתרון? לאורך זמן, הפיכת צי הרכב כולו לירוק - דהיינו, מעבר לכלי רכב היברידיים, דבר שגם יתרום לסביבה וגם ייצר איזון בדוחות בין ההפסד הצפוי מהפחת בשווי הרכב לבין האפשרות להקטין הוצאות על החזקת הרכב, במיוחד הוצאות הדלק וההחזרים המיסויים הנגזרים מהחזקה של רכב היברידי. ובינתיים, מומלץ למשקיעים לבחון היטב את הסעיפים הנוגעים לצי הרכב בדוחות החברה - המופיעים בסעיף הרכוש, להעריך את השווי האמיתי של ציי הרכב ולתמחר זאת בהתאם במחיר המניה.  

הכותב הוא שותף במשרד ליאון-אורליצקי ושות' - מור&סטפנס ישראל. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק