האם התמריצים למתמחים בפריפריה נולדו בימי לפיד ומתו בתקופת כחלון?

יאיר לפיד ניצל את המשבר במערכת הבריאות כדי לתקוף את הממשלה, והעלה טיעון מעניין: "כשר אוצר נתתי מענקים למתמחים בפריפריה, כדי שישפרו את המצב שם. הם ביטלו את המענקים האלה" • הפרשה מעט מסובכת, אז עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

ח"כ יאיר לפיד תקף בגלי צה"ל את אוזלת-היד של הממשלה בתחום הבריאות. "המשבר ברור כבר שלוש או ארבע שנים, והממשלה הזאת לא עשתה כלום". והוא הדגים: "כשר אוצר נתתי מענקים למתמחים בפריפריה, כדי שישפרו את המצב שם. הם ביטלו את המענקים האלה, כי הם צריכים את הכסף למפלגות ולסקטורים".

לפיד מספר סיפור פשוט על פרשה די מסובכת. אם תרצו להתעמק בכל נפתוליה, תמצאו אותם בתחקיר השלם שלנו באתר "גלובס". הנה ראשי הפרקים. התמריצים למתמחים בפריפריה נולדו ב-2011, כשבאוצר ישב השר יובל שטייניץ, בעקבות מאבק שכר של הרופאים. אחרי ארבעה חודשי שביתה נחתם באוגוסט הסכם קיבוצי בין ההסתדרות הרפואית (הר"י) למדינה ולמעסיקים. המדינה התחייבה לתת תמריצים כדי לפתור שתי בעיות: מצוקת רופאים בפריפריה, ומחסור ברופאים בכמה תחומי התמחות. המענקים הסתכמו במאות אלפי שקלים לרופא או מתמחה.

הממשלה שריינה לכך 750 מיליון שקל, שנועדו להספיק לעשור. אבל הצלחת התוכנית הייתה בעוכריה: "רופאים רבים, מעל ומעבר לציפיות האופטימיות ביותר, הצטרפו למהלך", כתב יו"ר הר"י לאוניד אידלמן. ההוצאה השנתית הייתה כפולה מהציפיות, והר"י נאלצה להסכים להקשחת התנאים למענק. בסוף 2013, כחצי שנה אחרי שלפיד נכנס לאוצר, התפרסמו דיווחים שהתשלום ל-120 מתמחים הופסק. לפיד התערב והודיע שהמתמחים יקבלו את המענק לפי הקריטריונים המקוריים.

ב-2014 הכסף נגמר. כדי שהתמריצים יימשכו החלו משרדי האוצר והבריאות לממן אותם מתקציביהם, אף שלא היו מחויבים לכך בהסכם הקיבוצי. מעתה, הסבירו לנו במשרד הבריאות, ועדה בין-משרדית קובעת בכל שנה את הרכב התמריצים, לא לפי המתווה מ-2011 אלא לפי הצרכים. לדוגמה, בתקציב 2015 שתכנן לפיד (ולא אושר) נקבע שמענקים למתמחים בפריפריה יינתנו רק ב"מקצועות במצוקה".

ההסדר הזה נמשך גם אחרי שלפיד פוטר בדצמבר 2014. מתמחים בפריפריה היו אחת הקבוצות שזכו למענקים גם בתקציב הדו-שנתי שהעביר משה כחלון בסוף 2015. אבל המענקים נעלמו מן התקציב הדו שנתי הבא, ומימון (מופחת) לשנת 2017 ניתן רק אחרי מחאה של הר"י והתעקשות של חברי כנסת, בין השאר חבריו של לפיד ביש עתיד. מתמחים שהחלו לעבוד בפריפריה במהלך 2018 נשארו מיותמים ממענקים. לפני שנה בדיוק שוב הובטח מימון, עד סוף 2019, אם כי המתמחים האלה כבר לא זכאים לו.

מטעמו של לפיד נמסר: "צריך להפריד בין הרופאים לבין המתמחים. אנחנו נלחמנו על מענק למתמחים, על הקיצוצים בסעיף התקציבי הזה והמאבק מצדנו על התוספות. בתחילת הקדנציה הם לא בוטלו, אלא קוצצו, ואנחנו נאבקנו בקיצוץ".

■ בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. התמריצים למתמחים בפריפריה הובטחו בהסכם כשנה וחצי לפני כניסתו לאוצר. לפיד פעל למצוא להם מימון כשהתקציב אזל, אבל כך עשתה גם הממשלה שבאה אחריו.