קולו סוגרת את פרויקט הבלוקצ'יין וקונה בחזרה את מטבעות הקריפטו שהנפיקה

הסטארט-אפ הישראלי הודיע כי הוא מפסיק להפעיל את פלטפורמת המטבעות הדיגיטליים CLN, שבהנפקתם גייס לפני כשנה וחצי 19 מיליון דולר • לאחר הרכישה החוזרת, קולו "תשרוף" את כל מטבעות ה-CLN שתרכוש, כך שהם יהפכו לחסרי ערך • המטבע, שאיבד 68% ממחירו מאז ההנפקה, זינק היום בכ-120%

עמוס מאירי, שותף מייסד ומנכ"ל קולו / צילום :איל יצהר
עמוס מאירי, שותף מייסד ומנכ"ל קולו / צילום :איל יצהר

שנה וחצי אחרי שגייסה כ-19 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) לציבור, מודיעה חברת הסטארט-אפ הישראלית Colu כי היא סוגרת את פרויקט הבלוקצ'יין שלה ומציעה לרכוש בחזרה את המטבעות שהנפיקה, המכונים CLN. לדברי קולו, הרכישה החוזרת של מטבעות ה-CLN תתחיל באוקטובר ותימשך 90 יום.

קולו, הפועלת בישראל, בבריטניה ובגיברלטר, מציינת בהודעתה כי היא תתמקד כעת בפעילות של "מטבעות עירוניים" שאינה מבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין. אפליקציית התשלומים של קולו פעלה עד לאחרונה בארבע ערים בעולם: תל אביב, חיפה, לונדון וליברפול. לפני כמה חודשים הודיעה החברה כי התחילה לפעול גם בעיר בלפסט, בירת צפון אירלנד. המשתמשים באפליקציה יכולים להטעין את החשבון שלהם בה באמצעות כרטיס אשראי במטבעות מקומיים (שקל בישראל או ליש"ט בבריטניה) ולשלם באמצעותה על מוצרים או שירותים בבתי העסק שעובדים עם קולו באזורי פעילותה.

קולו, שנוסדה בדצמבר 2014 על ידי היזמים דיויד רינג, מארק סמרגון ועמוס מאירי, המכהן כמנכ"ל החברה, גייסה בארבע וחצי שנות פעילותה כ-40 מיליון דולר ממשקיעים. בפברואר 2018 השלימה קולו סבב גיוס של 27.5 מיליון דולר, שכלל השקעה של 14.5 מיליון דולר מאי.די.בי פתוח, חברת ההחזקות שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין. אי.די.בי השקיעה 7 מיליון דולר במכירה מוקדמת (PreSale) של מטבעות CLN ועוד 7.5 מיליון דולר ברכישת אופציות על 10% ממניות קולו.

כמו רוב המטבעות הדיגיטליים שהונפקו ב-ICO, גם ערכם של מטבעות CLN נשחק והלך בעקביות מאז הנפקתם. נכון להיום, מחירם הדולרי של מטבעות CLN נמוך בכ-68% מהמחיר בהנפקתם בפברואר 2018. מחירו הנוכחי של CLN, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, הוא כ-3 סנט ליחידה, ואילו מחירו של המטבע בהנפקה היה 9.5 סנט ליחידה. על רקע הודעתה של קולו, נרשמה היום (ב') בבורסות הקריפטו עלייה בביקוש למטבעות CLN, ומחיר המטבע זינק ב-123% ביממה האחרונה.

קולו מציינת היום בהודעתה כי היא מבקשת לרכוש את כל המטבעות שהונפקו ב-ICO שלה ב-2018 או שנרכשו בשוק המשני, הכוללים בסך הכל כ-54 מיליון מטבעות. החברה מציינת כי היא תשלם על המטבעות באמצעות את'ר (ETH), המטבע הדיגיטלי של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. המחיר שקולו מציעה לרכישה החוזרת של מטבעותיה הוא המחיר המקורי של ה-CLN באת'ר כפי שנקבע ביום ההנפקה - הגבוה מהמחיר שבו נסחר ה-CLN כיום בבורסות הקריפטו. לדברי החברה, לאחר השלמת תהליך הרכישה החוזרת, קולו "תשרוף" את כל מטבעות ה-CLN שתרכוש, כך שהם יהפכו לחסרי ערך.

"אחריות מוסרית כלפי השותפים"

על פי ההודעה שמסרה היום החברה, "קולו מציעה באופן וולונטרי לרכוש בחזרה את מטבעות CLN מרוכשי המטבעות ב-ICO שנערך בשנה שעברה ומשאר מחזיקי המטבעות". קולו מציינת כי היא "חשה אחריות כלפי מחזיקי המטבעות, כולל אלה שהשתתפו במכירת המטבעות". לדבריה, "בחודשים האחרונים ראה קבוצת קולו צמיחה נרחבת בעבודתה עם עיריות ברחבי העולם, כולל הזדמנויות משמעותיות שהיא מעוניינת לנצל. עם זאת, פלטפורמת CLN שפותחה ונתמכה על ידי קולו, מציבה בפני עבודה זו אתגרים רגולטוריים וטכניים כאחד. קולו החליטה לסדר את פעילויותיה בהתאם".

לדברי מאירי, "חסרונם של קווים מנחים רגולטוריים ברורים באזורים בעולם שבהם קולו מעוניינת לפעול, הופך כיום את השימוש במטבעות קריפטוגרפיים למכשול בפני עבודה עם עיריות ועם שותפים אחרים, שנעשו למוקד העיקרי של עבודתנו. קולו מפתחת ומפעילה ארנקים אלקטרוניים שאינם קריפטו, הכוללים תוכנית מענקים בתוך האפליקציה. מערכת המענקים הזאת, המרוכזת סביב מטבע עירוני, מסייעת להשיג מטרות עירוניות כלכליות, חברתיות וסביבתיות".

מאירי הוסיף כי "מחזיקי מטבעות CLN נתנו בנו את אמונם והפכו לשותפים בבניית פלטפורמת בלוקצ'יין. כעת, כשאנו לא ממשיכים עוד עם הפלטפורמה, אני מאמין שיש לנו אחריות מוסרית כלפי אותם שותפים. לכן החלטנו להציע לרכוש בחזרה את מטבעות ה-CLN מכל המחזיקים בתנאים עדיפים בהשוואה לשווי השוק הנוכחי של המטבעות". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.