מישהי לרוץ איתה: מניית נייקי נמצאת במחיר הזדמנות

חברת נייקי נישאת על גבי הטרנדים של הבריאות והגלובליזציה, מתחזקת בסין ובאינטרנט, ובהתאם הכנסותיה צמחו בשנה האחרונה ב-8%-9% • החברה בעיצומה של תוכנית BuyBack בהיקף של כ-15 מיליארד דולר, והיא כנראה לא טועה - המניה במחיר הזדמנות

זאיון ויליאמסון, בחירה 1 בדראפט 2019. מצטרף לספורטאים שמפרסמים את נייקי / צילום: USA TODAY USPW, רויטרס
זאיון ויליאמסון, בחירה 1 בדראפט 2019. מצטרף לספורטאים שמפרסמים את נייקי / צילום: USA TODAY USPW, רויטרס

חברת נייקי  (סימול: NKE) היא מובילה גלובלית של מוצרי ספורט, בעלת אחד מהמותגים החזקים והאהובים בקרב עשרות ומאות מיליוני צרכנים ברחבי העולם, ובעלת פריסה בינלאומית רחבה. החברה משווקת מגוון מותגי הנעלה והלבשה ספורטיבית, המיועדים הן לספורטאים ואתלטים מקצועיים והן לקהל הולך וגדל של חובבי אורך חיים בריא. החברה נוסדה ב-1964 על ידי פיל נייט, פעיל אתלטיקה באוניברסיטת אורגון, ורשמה צמיחה מואצת בזכות שיתופי פעולה וחסויות שסגרה עם הספורטאים המובילים בעולם בתחומי הכדורגל, הכדורסל (תחום חזק במיוחד, בו לנייקי נתח שוק של 80% בצפון אמריקה), האתלטיקה ועוד. בשנת 1980 הונפקה מניית נייקי בארה"ב, ומאז הניבה למשקיעים תשואה מרשימה של אלפי אחוזים, ונסקה לשווי שוק של למעלה מ-100 מיליארד דולר. בשנת 2013 הצטרפה מניית נייקי למדד הדאו היוקרתי של 30 מניות ה"בלו-צ׳יפ" האמריקאיות.

כ-64% מהכנסות נייקי מגיעות ממכירות מוצרי הנעלה, כ-28% ממכירות ביגוד ספורט, כ-3% ממכירות ציוד ספורט, ואילו כ-5% מהמכירות הנובעות ממותג Converse השייך למותגי החברה. במהלך שנת 2019 הפיסקלית שהסתיימה במאי האחרון, הציגה נייקי צמיחה דו-ספרתית הן בתחום ההנעלה והן בתחום הביגוד, על בסיס מנוטרל מטבע, כאשר גם לאחר השפעה שלילית של התחזקות הדולר האמריקאי רשמה צמיחה נאה של כ-8%-9% לעומת השנה הקודמת. מדובר בהאצה לעומת השנתיים הקודמות, בהן רשמה החברה צמיחה של כ-6% בהכנסות (ולעתים צמיחה נמוכה עוד יותר בנטרול מטבע), דבר הנובע מרענון מוצרי החברה והשקת מוצרים חדשים, זאת לצד השקעות גדולות בחדשנות טכנולוגית וברכישת חסויות חשובות בעולם הספורט.

פעילות נייקי נהנית ממספר מגמות חזקות בעולם הצריכה. הגורם המרכזי המשפיע חיובית על פעילות החברה הוא המודעות הגוברת לאורח חיים בריא ולפעילות ספורט, הפופולרית במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה, אך גם אינה פוסחת על שכבות גיל אחרות. במהלך פעילות ספורט רואים המתאמנים חשיבות רבה במותגים המזוהים עם הצלחה, ובכך הפעילות הענפה של נייקי בתחום חסויות מטעם דמויות מפתח של עולם הספורט מקנה לחברה יתרון בבחירת מותגיה על חשבון מותגים מתחרים, שברוב המקרים סובלים מחסרון לקוטן מבחינה שיווקית.

הגורם השני החשוב לצמיחה של נייקי הוא תהליך הגלובליזציה, המיטיב עם הביקושים למותג הפופולרי בשווקים גיאוגרפיים רבים, בהתאם לעלייה עקבית בהכנסה הפנויה של הצרכנים ברחבים העולם, עם נתח הולך וגדל של הוצאה על פעילות בידור וספורט. הכנסות החברה מחוץ לצפון אמריקה מהוות נתח של כ-60% מסך הכנסותיה, מצב המשקף אופי גלובלי של פעילותה. חשוב לציין כי פעילות נייקי מושפעת במידה פחותה יחסית מתנודות בשערי חליפין, בניגוד לחברות רב-לאומיות אחרות, דבר המוכיח את כוחה של נייקי לעומת ערוצי הפצה וצרכנים סופיים.

פגיעה ממלחמת הסחר?

תמהיל המכירות הגיאוגרפי של נייקי - השוק הסיני תופס מקום חשוב, עם נתח של כ-17% מהכנסות (לעומת 15% לפני שנה), עם צמיחה גבוהה של כ-16% (צמיחה של מעל 20% בשערי מטבע קבועים). הצמיחה הגבוהה בסין, שוק תחרותי במיוחד גם בפלח מוצרי הספורט, מוכיחה את חשיבות המותג החזק והנחשק של נייקי, אך החשיפה לסין מהווה גם גורם סיכון בתקופת מלחמות הסחר, והובילה לדשדוש במניית נייקי בחודשים האחרונים, על אף הפתעה חיובית בתוצאותיה. נציין כי לאחרונה חלה תפנית חיובית במלחמות הסחר, כאשר מועד הטלת תעריפי יבוא גבוהים על הסחורות מסין נדחה מ-1 בספטמבר עד סוף השנה. נציין כי עלויות ייצור של נעלי ובגדי נייקי מהוות נתח שולי במבנה המחיר הסופי, אך עדיין החברה נתפסת בתור אחת מהנפגעות הפוטנציאליות ממלחמת הסחר, ובכך כל שיפור במצב השיח בין ארה"ב לסין אמור להטיב עם מניית נייקי.

מגמה חשובה נוספת המשפיעה לטובת החברה, במיוחד בשנים האחרונות, היא עלייה מואצת במכירות ישירות לצרכן - DTC (ראשי תיבות של direct to consumer), באמצעות חנויות מיתוג של נייקי וכן במכירה ישירה באמצעות האינטרנט. נתח המכירות הישירות עלה ברבעון האחרון לכ-30% מסך הכנסות החברה, כמחציתן בגין המכירות בערוצי האינטרנט שהציגו צמיחה שנתית גבוהה במיוחד של 35%. פעילות האינטרנט לבדה צפויה להגיע, להערכת הנהלת החברה, לכ-30% מסך ההכנסות בשנים הקרובות, ובכך להוביל לשיפור ניכר בשיעורי הרווחיות. נציין כי שיעורי הרווחיות של נייקי עומדים כבר עכשיו ברף הגבוה בענף, רווח גולמי של 45% ורווח תפעולי של 12%, לאור יתרונות משמעותיים לגודל ושליטה בערוצי הפצה, כגון רשתות מוצרי ספורט ורשתות הנעלה.

אנו צופים המשך צמיחה נאה בפעילות נייקי, עם צפי להכנסות של 42 מיליארד דולר ב-2020 הפיסקאלית (שהחלה ברבעון הנוכחי), צמיחה של 8% במונחים דולריים ושל 9% בשערי מטבע קבועים. אנו סבורים כי הצמיחה בהכנסות תפצה על הגידול בהשקעות החברה בעידוד צמיחה ובמעבר לערוצי הפצה דיגיטליים, וצופים צמיחה של 13% ברווח תפעולי ונקי ושל 16% ברווח למניה. החברה מציגה רווח נקי של כ-4 מיליארד דולר בשנה, ומשתמשת בו לרכישת מניותיה, כאשר במהלך השנה האחרונה רכשה כ-54 מיליון מניות תמורת 4.3 מיליארד דולר, במסגרת תוכנית BuyBack כוללת של כ-15 מיליארד דולר.

מניית נייקי נסחרת כעת במכפיל רווח של 24 לתחזית 2021 הפיסקלית (המסתיימת במאי 2022), תמחור דומה למתחרותיה האירופאיות אדידס ופומה ודיסקאונט לתמחור חברות מותגי הספורט האמריקאיות Under Armor ו-Lululemon. אנו מדרגים את מניית נייקי בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 100 דולר, גבוה בכ-20% ממחירה הנוכחי, בהתבסס על מכפיל 29 לתחזית 2019, ומעריכים כי המשך השיפור בקצב הצמיחה וברווחיות של נייקי מספק מקום להפתעה חיובית לתחזיותינו. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם