טבע | דעה

מי הזיז את הפנינה של טבע?

בסיטואציה המורכבת שנוצרה בטבע קשה לחזות מה צפוי. מה שבטוח - אין שם ממשל תאגידי תקין

 

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מי שהשקיעה בטבע משנת 2000 ועד יולי 2015 הפכה כל שקל לכ-8.4 שקלים. מי שהשקיעה בטבע מיולי 2015 ועד אוגוסט 2019 הפכה כל שקל לכ-12 אגורות. מרשים!

למי שלא זוכרת מה קרה ביולי 2015, נזכיר כי אז רכשה טבע את חטיבת התרופות הגנריות של אלרגן - עסקה המכונה "עסקת אקטביס" - תמורת 40.5 מיליארד דולר.

אומנם חוכמה בדיעבד היא לא חוכמה, ובכל זאת חשבתי שיש היגיון בפוסט-מורטם ובשאלה האם במסננת Environment Social Governance (ESG) היינו מקבלים אינדיקציות רלוונטיות לקבלת החלטות. הדוח הראשון שמצאתי הוא מ-2016 אבל מתייחס לשנת 2015. הנתון שקופץ לעין בדוח הוא התמרורים האדומים בשדות הממשל התאגידי המתייחסים לשוחד.

גם מי שאין לו גישה למאגרי מידע ייעודיים ויקרים, ומסתכל על ההיסטוריה של השתלשלות האירועים כפי שהיא מתוארת בוויקיפדיה, מבין את הבעייתיות שנוצרה בממשל התאגידי בטבע ב-2015. הפרספקטיבה ההיסטורית מרגישה כאילו שבמסע בזמן נעמדנו בפני דוכן ביריד בו להטוטן מערבב 3 צדפים, וההנהלה והדירקטוריון של טבע צריכים לנחש תחת איזה צדף חבויה הפנינה, כשההימור הוא על כספי המשקיעים והמשקיעות בחברה.

הנתונים להלן הם מוויקיפדיה, הערות הביניים הן מזיכרוני: בנובמבר 2012 מתחרה ותיקה של טבע בשם ווטסון רכשה חברה שבסיסה היה בשווייץ בשם אקטיביס תמורת 4.25 מיליארד פאונד. זה קרה בתקופה בה הצמיחה המהירה של השוק הגנרי האמריקאי הסתיימה, והיעד של החברות האמריקאיות הפך להיות העולם. ווטסון אימצה את המותג אקטיביס לפעילותה מחוץ לגבולות ארה"ב.

באוקטובר 2013 אקטיביס רכשה חברה אירית בשם וורנר תמורת כ-8.5 מיליארד דולר. כך נולד הרעיון (שסיבך את פריגו בהמשך) להעביר את מטה החברה לאירלנד, שם שיעור מס החברות עומד על 17% לעומת 35% בארה"ב. ביולי 2014 אקטיביס רכשה את חברת פורסט תמורת 25 מיליארד דולר. בנובמבר 2014 אקטיביס הודיעה על כוונתה לרכוש את אלרגן, במרץ 2015 הרכישה הזו הושלמה תמורת כ-70.5 מיליארד דולר, ואקטיביס שינתה את שמה לאלרגן. ביולי 2015 טבע רכשה את החטיבה הגנרית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר.

אז איפה הפנינה?

ייתכן שאתם עמדתם מול אותו דוכן ביריד וניחשתם, כמו המנהלים של טבע, שהפנינה חבויה תחת הצדף של אלרגן. רבים וטובים ניחשו כך. מה שברור בסיטואציה הוא שאין שם ולא יכול היה להיות שם ממשל תאגידי תקין.

במורכבות של חברות הפארמה, במורכבות של הפריסה הגלובלית על פני 100 מדינות, הכפילות במערכות פי 2, 3 ואולי 4 במתקני הייצור, במוצרים במכירות, בפיתוח ובאישור, צוותי המכירות, התרבות הארגונית, מוטת הניהול, שכבות על שכבות שקרני השמש מתקשות לחדור.

בתהליך מיזוג מזורז של 5 חברות בשלוש שנים, היכולת לעקוב אחרי הפנינה היא אפסית. בסיטואציה שנוצרה, לא בטוח שאפילו הלהטוטן זוכר תחת איזה צדף חבויה הפנינה. תוסיפו לכך שבאמצע המופע המהמר התחלף. הצוות הבכיר בטבע ב-2015 היה שונה בהרכבו מהצוות הבכיר בטבע ב-2012. מעטים מהאנשים שניחשו נכון היכן הפנינה בסבבים הקודמים, נשארו לצפות, להשתתף ולהשפיע על התוצאה במופע של 2015.

בסרגל הפיננסי טבע כיום זולה, הצוות הניהולי של טבע כיום הוא מהמובילים בתעשייה, יש לה מוצרים מבטיחים בפיתוח, אבל בסרגל ה-ESG הציון שהחברה מקבלת עדיין מטריד. מגפת האופיואידים, תביעות על תיאום מחירים, השיבוש המובנה בשוק האמריקאי, שוק היעד העיקרי של החברה - צריכים להטריד כל משקיע.

לדעתי, אם אתם מחפשים עיתוי כניסה נוח, אל תורידו את העיניים מהפיננסים, אבל חכו לראות שיפור משמעותי ב-ESG לפני שאתם נותנים את הפקודה.

הכותבת היא יו"רית IBI קרנות נאמנות