בחמאס דוחפים להסלמה כדי לאלץ את נתניהו לוויתורים טרם הבחירות

לפי גורם ישראלי, בחמאס יש ויכוח לגבי התועלת בהפגנות על הגדר, אך יש גורמים בהנהגה שדוחפים להסלמה לפני הבחירות • עם זאת, כנראה לא מדובר בהסלמת ירי הרקטות • "גם חמאס לא מוכן עדיין לעימות אמיתי, והוא מבקש לדחות עימות כזה ככל שניתן"

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה / צילום: רויטרס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה / צילום: רויטרס

אם לא יהיה עיכוב של הרגע האחרון אמור השליח הקטארי מוחמד אל-עימאדי להגיע היום או מחר לרצועת עזה ובמהלך סוף השבוע לדאוג להעברת אותם כספים שנועדו בעיקר למשפחות נזקקות, 100 דולר למשפחה. לפי מקורות פלסטינים, בניגוד למה שהתרחש בחודשים האחרונים, חמאס דורש כי הכסף ישמש גם למשכורות פקידי הממשלה האזרחית, שקוצצו בין השאר בשל עצירת הכספים מהרשות הפלסטינית ברמאללה. אחד מהאמצעים ללחוץ לאישור ישראלי להעברה הזו הוא האיום בחידוש ההפגנות האלימות ביום שישי. בג'יהאד האסלאמי ובחמאס כבר קראו להשתתפות בהיקף נרחב בהפגנות אלה.

עיתון חמאס א-רסאלה הוסיף איומים משלו ודיווח על כוונה של הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועה להחריף את השימוש בבלוני תבערה ונפץ. בעיתון נאמר כי העילה היא העיכובים בהתקדמות בהסדרה, שבמסגרתה אמורות להיות הקלות כלכליות רבות לתושבי הרצועה. הסימנים מעידים אם כן כי מחר (יום ו') תהיה הסלמה, ועל רקע ניסיונות הפיגוע וירי הרקטות הספורדי, ההחרפה לא תהיה רק בהפגנות בגבול.

לפי גורם הערכה ישראלי, גם להתקרבות הבחירות בישראל יש קשר להסלמה אפשרית. לדבריו, גם בתוך הנהגת חמאס יש ויכוח לגבי התועלת בהפגנות על הגדר לנוכח המחיר הכבד בהרוגים ופצועים, והזעם הגובר ברצועה כלפי הנהגת חמאס. עם זאת, יש בהנהגה הזו מי שדוחף להסלמה בשבועות הקרובים כדי לאלץ את נתניהו לוויתורים כדי לשמור על השקט לפני הבחירות. הגורם הוסיף כי לא נראה שהכוונה היא להסלמה רבתי, קרי ירי משמעותי של רקטות. "גם חמאס לא מוכן עדיין לעימות אמיתי, והוא מבקש לדחות עימות כזה ככל שניתן".

ברמאללה בוטל כינוס בהשתתפות נציגי הקונסוליה האמריקאית שנועד להפגיש פלסטינים בוגרי קורסים של משרד החוץ האמריקאי מעזה ומהגדה, וזאת בעקבות לחצים ואיומים שלא לקיים את האירוע. הכינוס אמור היה להתקיים היום במלון גרנד פארק ברמאללה. גם לבית המלון הגיעו איומים בימים האחרונים, והוא נאלץ להודיע כי לא יוכל לארח את האירוע, וגם הפלסטינים שהוזמנו להשתתף בו נרתעו בשל גל הביקורת בתקשורת הפלסטינית. חבר הנהגת הפת"ח ג'בריל רג'וב הגדיר השבוע את הכינוס המתוכנן שיא החוצפה ואמר כי שום פלסטיני לא ישתתף בו.