חומר אש: שתילי הקנאביס שנשרפו לחברת קאנומד במושב משואה כילו 30% מערך המניה

השריפה בחוות הגידול של החברה במושב בבקעת הירדן, שנגרמה ככל הנראה מקצר חשמלי במתקן הגידול, השמידה את 180 צמחי הקנאביס הרפואי שנשתלו במקום

חווה לגידול קנאביס / צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס / צילום: רויטרס

שריפה פרצה אתמול (שבת) בחוות גידול הקנאביס של חברת קאנומד  במושב משואה בבקעת הירדן, והשמידה את 180 צמחי הקנאביס הרפואי שנשתלו במקום, כך דיווחה החברה לבורסה. מהדיווח עולה, כי מבדיקה ראשונית של מכבי האש, השריפה נגרמה בשל קצר חשמלי בחדר הבקרה שבמתקן הגידול. מניית קאנומד, הנסחרת בבורסת תל-אביב, צללה בשעות הבוקר ב-30% כמעט למחיר של 81 אגורות, המשקף לחברה שווי של כ-22 מיליון שקל בלבד.

קאנומד דיווחה כי חלקים מהחממה שבמתקן הגידול נפגעו גם הם, וכי נוסף על תיקון נזקי השריפה היא תפעל באופן מיידי לשתילת 180 שתילי קנאביס רפואי חלופיים בחלקות שלא נפגעו בשריפה, שגם הן עומדות בתקנים הנדרשים לגידול קנאביס. על פי הוראות היק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות), חברות חדשות בתחום הקנאביס צריכות לשתול 180 שתילים שיעברו בקרת איכות, ורק אם יעמדו בדרישות, יחל שיווק הקנאביס באופן מסחרי.

החברה דיווחה כי היא צופה שהמחזור המסחרי, שעליו דיווחה באמצע יוני, שהיה צפוי להתחיל ברבעון הרביעי לשנת 2019, יידחה לחודש ינואר לשנת 2020. כחלק מן ההיערכות לכניסה לשוק, חתמה קאנומד על הסכם מסחרי עם "אגרוקאן טבע אדיר", שבמסגרתו תנחה אגרוקאן את קאנומד מקצועית, ואחר כך תרכוש ממנה את מלוא התוצרת באופן בלעדי עד סוף 2021, במחיר של 4-4.15 שקלים לגרם. קאנומד מסרה, כי היקף ההכנסות השנתי הצפוי לחברה במסגרת ההסכם הוא בטווח שבין 12 מיליון שקל ל-15 מיליון שקל לשנה.

השריפה ממשיכה את סדרת הזעזועים הפוקדת את חברת הקנאביס, בהמשך להתפטרותו בשבוע שעבר של יו"ר קאנומד, גיא רוזן, לאחר ארבעה חודשים בלבד. רוזן התפטר יומיים לאחר הודעה על ביטול הסכם עם חברת טומהוק פארמה של צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב מגה אור.

לפי ההסכם, שנחתם לפני כחודשיים, נחמיאס היה אמור לרכוש 51% ממניות קאנומד תמורת 25 מיליון שקל בדרך של הקצאה, במחיר של 0.85 שקל למניה - דיסקאונט של 15% על מחיר המניה לפני ההודעה על חתימת ההסכם (וגבוה מהמחיר שאליו נפלה המניה היום). ההסכם עם נחמיאס הגיע אחרי התפוצצות עסקת השקעה קודמת בקאנומד, שבה היה אמור רן בלינקיס, ממייסדי רשת המרכולים AM:PM, להשקיע 18 מיליון שקל בחברה תמורת 43% ממנה.

בשבוע שעבר הודיעה קאנומד עוד, כי "תמשיך לפעול להשלמת גיוס ההון בהיקף של כ-20 מיליון שקל, מתוך כוונה, בין היתר, להחזיר את מניות החברה להיסחר ברשימה הראשית של הבורסה". עוד הודיעה, כי קיבלה הצעות בלתי חוזרות ממספר משקיעים מוסדיים להשקעה בחברה כנגד הקצאת מניות "בהיקף של כ-19.4 מיליון שקל, במחיר 0.8 שקל למניה".

קאנומד, שמוזגה לשלד הוותיק פרוטאולוג'יקס, שעבר מספר ידיים בשנים האחרונות, נמצאת בשליטת יוסי אקב (שהעביר את מניותיו לאשתו רויטל אקב לאחר שעלה ספק בנוגע לכשירותו המשפטית להחזיק במניות חברת קנאביס). החברה מנוהלת על-ידי אילן היידן, עורך דין בינלאומי, אשר לדברי החברה הוא בעל ניסיון בהקמה של מיזמים חקלאיים.