טהרן מתכוננת לעימות הבא: מסיכול פיגוע הרחפנים, דרך הפיגוע בבנימין ועד ההתחממות בעזה

סיכול פיגוע הרחפנים הוא מכה קשה לכוחות קודס האיראנים, שמנסים לאיים מכל כיוון על מה שהם תופסים כחוליה החלשה: העורף הישראלי • רצף האירועים של הימים האחרונים: התקיפה הישראלית בעיראק ובסוריה, הפיגוע בבנימין והתחממות הגדר בעזה - כולם קשורים לניסיונות של איראן להשפיע על האזור • בעולם הערבי דווקא מפרגנים לישראל • ניתוח "גלובס"

מהומות על הגדר בעזה / צילום: רויטרס
מהומות על הגדר בעזה / צילום: רויטרס

רצף האירועים הביטחוניים של הימים האחרונים: התקיפה של בסיסי המיליציות בעיראק המיוחסת לישראל; הפיגוע ביום שישי בבנימין, שבו נרצחה רינה שנרב בת ה-17; ההתחממות בשבוע שעבר בגבול רצועת עזה; והתקיפה אמש בסוריה של מחסנים שבהם אוחסנו רחפנים חמושים של כוחות קודס כדי לסכל פיגוע מתוכנן - הם המחשה למצב הביטחוני המורכב ומרובה החזיתות של ישראל.

את הפעילות הישראלית בכל גזרה יש לבחון בהתאם להשלכותיה על הגזרות האחרות. האירועים מרובי הגזרות גם ממחישים את היכולות הישראליות המגוונות להתמודד עם ריבוי האיומים, הזוכות להאדרה ולשבחים במדינות ערב המתונות. השבחים מגיעים ממצרים, מסעודיה וממדינות המפרץ בעיקר, אבל גם בירדן, בעיראק ובלבנון יש קולות המצדדים בישראל בעימותים אלה.

כלי התקשורת באותן מדינות מדווחים על התקיפה בהרחבה, וגם לא משמיטים את הדיווחים שלפיהם פנה נשיא סוריה בשאר אסד לרוסיה בבקשה לרסן את הפעילות האיראנית בשטחו. אפילו ברשתות החברתיות התקיפות זוכות לשבחים רבים. איראן מוצגת כמושפלת באמצעות "ממים" המלגלגים על האייתוללות, והמגן דוד, שבעבר הורגלנו לקבלו כסממן נגטיבי וכמעט אנטישמי בערוצי התקשורת הערביים, מופיע כעת בהקשר חיובי.

מיפוי הגזרות מוביל לאיראן כגורם המרכזי, הפועל הן באופן ישיר באמצעות כוח קודס והמיליציות שלו בעיראק ובסוריה, והן באופן עקיף דרך חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי, המקבלים ממנו סיוע בכסף ובאמצעים ומתאמים עמו את פעילותם. איראן כמטרה אסטרטגית, מבקשת להקיף את ישראל מכמעט כל עבריה בגורמים מאיימים ותוקפניים בעלי יכולות פגיעה באזרחים ובתשתיות, מתוך כוונה להפעיל את כולן בעימות הכולל הבא.

לפי גורמי הערכה ישראלים, אחת המטרות המרכזיות של איראן היא יצירת ציר יבשתי להעברת אמל"ח מאיראן אל קרוב לגבול הישראלי, ומשם לסוריה וללבנון - לידי חיזבאללה. המטרה הזו נקבעה בין השאר לאחר שורת התקיפות הישראליות על שדות תעופה ששימשו להטסת אמל"ח מאיראן, לרבות רקטות וציוד אחר ומחסנים שבהם אוחסנו.

לאיראן מאחזי שליטה בעיראק, שהנהגתה חלשה ותלויה באיראן, בין השאר באספקת חשמל. היא מחזיקה בעיראק מיליציות נאמנות לה - אלה שבסיסיהן הותקפו בשבוע שעבר פעמיים לפחות - תקיפות שיוחסו לישראל. הבסיסים הללו לפי החשד שימשו תחנת מעבר בתוך הציר היבשתי בדרך אל סוריה. הצהרות נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ בדבר הסגת הכוחות האמריקאיים מהאזור, קרי מצפון מערב עיראק ומסוריה, סמוך לציר המתוכנן, שימשה זרז לכוונות לחיזוק הבסיסים כתחנת מעבר, אבל בין היתר בשל פניות ישראליות הסגת הכוחות הללו עוכבה.

היעד האסטרטגי האיראני בסוריה הוא יצירת עוד חזית אל מול ישראל, ברמת הגולן, כדי שישראל תהיה טרודה מצפון לא רק מול חיזבאללה בלבנון, המחזיקה באלפי רקטות בטווחים שונים - חלקן יכולות להגיע עד דרום הארץ - אלא גם מול המיליציות האיראניות החמושות גם הן ברקטות ובנשק אחר בסוריה.

את החזית המזרחית בגדה מפעילים ארגוני הטרור החמאס והג'יהאד האסלמי באמצעות פיגועים, כמו זה שהיה בשישי בבנימין. גל ברגר דיווח ברשת ב' כי חמאס מנסה לחדש את רשת פיגועי התופת באמצעות הכשרת מהנדסי מטענים בגדה, ולפי הגורם הביטחוני איראן מעניקה לחמאס את הסיוע הלוגיסטי הנדרש בחו"ל, קרי דרכונים, דירות מסתור והכשרה במדינות באזור.

בדרום עומדת ישראל בפני שתי חזיתות: רצועת עזה וגבול סיני. ברצועה ישנו האיום הרקטי של חמאס והארגונים האחרים, ולפי גורם ביטחוני, לולא המעורבות האיראנית המדרבנת להסלמה ולהטרדה ניתן היה לקדם יותר בקלות את ההבנות עם חמאס להקלות כלכליות. השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, העומד במרכז המאמצים להשגת רגיעה בין הצדדים, נתן לכך בשבת אישוש כשהצהיר: "שני הצדדים מחויבים להשגת ההסדרה ואין להם אינטרס למלחמה". אנשיו טוענים כי רק חילוקי דעות קטנים מונעים עוד התקדמות בשיחות על ההסדרה ומותחים ביקורת על חמאס והארגונים האחרים שגורמים לעיכובים באמצעות ההפגנות על הגדר וירי ספורדי של רקטות.

לאיראן קשר גם לארגוני הטרור בסיני, שכבר ירו מספר פעמים רקטות אל עבר אילת. ואם מוסיפים את הבסיסים בעיראק הנה נוספה לנו חזית מזרחית נוספת, גם אם בטווח ארוך.

ישראל מותקפת מכל החזיות
 ישראל מותקפת מכל החזיות

איראן מזהה את העורף כחוליה החלשה

כלי אסטרטגי עיקרי של האיראנים הוא הרקטות לסוגיהן. כל ארגוני הטרור והמיליציות שבשליטתה צוידו בסוגים שונים של רקטות, מתוך הכרה כי זהו האיום העיקרי שעמו תתקשה ישראל להתמודד, בכמות גדולה ובכמה חזיתות. מערכת כיפת ברזל יעילה מאוד, אך מוגבלת בהתמודדות מול ירי מסיבי בגזרות שונות. החלום הרטוב של מפקד כוחות קודס קאסם סולימני בהתאם לתפיסה האיראנית של מלחמה בישראל, דרך ארגוני פרוקסי*, הוא עימות רקטי רב חזיתי, שבמהלכו העורף הישראלי, החוליה החלשה לגרסת האיראנים בעוצמתה של ישראל, יספוג אבידות כבדות, לרבות מתקנים אסטרטגיים, תחנות כוח, שדות תעופה ומתקנים צבאיים.

קודס, הכולל את המיליציות הפועלות מחוץ לאיראן ואת זרועות הטרור האחראיות להוצאת פיגועים, ספג עוד מכה קשה כשסוכל הניסיון הזה שלו לפגוע בישראל באמצעות פיגוע הרחפנים, לאחר שישראל תקפה אתמול את המחסנים שבהם אוחסנו הרחפנים החמושים ואת הבסיסים בעיראק. המכה הזו מסייעת ליריביו של סולימני בצמרת באיראן לדרוש עוד קיצוץ בתקציבי הענק של כוח קודס, על רקע המשבר הכלכלי האיראני הנובע בעיקרו מהעיצומים הבינלאומיים. משבר זה אילץ את ההנהגה באיראן להוריד ארבעה אפסים מהמטבע המקומי כדי לנסות ולהתמודד עם האינפלציה הגואה והפיחות מול הדולר. 

לעזרתו של סולימאני בא חיזבאללה, שפרסם הבוקר כי ישראל תקפה את משרדיו בביירות, דיווח שאמינותו יותר ממוטלת בספק. בדיווח נמסר בתחילה כי שני כטב"מים ישראלים התרסקו. אחר כך כשלא היו סימוכין לכך, דווח על כטב"ם ממולכד שהתפוצץ, אחר כך שונה הדיווח לרחפן, כלי שאין לו טווח הגעה מישראל לביירות, ובתמונות שהפיץ חיזבאללה נראה משרד עם שולחנות הפוכים ללא נזק אמיתי. מטרת הדיווחים האלה, הסטת תשומת הלב מהדיווחים המביכים מסוריה.

ישראל מתמקדת בסיכול החזית הסורית

ישראל מתמודדת עם ריבוי הגזרות באמצעות התמקדות במניעת יצירת החזית הנוספת בסוריה, ובזה מושקעים מאמצים מודיעיניים, מבצעיים ומדיניים רבים. הדבר מסביר את הפגישות והדיונים הרבים של נתניהו, בעיקר עם פוטין וטראמפ, כולל הפגישה המשולשת בחודש שעבר בישראל בהשתתפות בכירים ביטחוניים מרוסיה מארה"ב.

לדידה של ישראל, רוסיה היא מדינת מפתח, המשמרת קשר הדוק הן בדרגי השטח והן בדרג המדיני. ביום שישי קיים נתניהו שיחת טלפון עם נשיא רוסיה פוטין "בנושאים בטחוניים", ולא מן הנמנע שהרוסים קיבלו מידע מוקדם על התקיפה, כדי למנוע פגיעה באנשיהם הנמצאים בסוריה. נתניהו מציג לרוסים את המידע המודיעיני המפליל כלפי כוונותיה של איראן ופעילותה בסוריה, ובכלל זה את המידע על הכוונה האיראנית לבצע פיגוע בישראל באמצעות כטב"מים, הפיגוע שנמנע במתקפה אמש.

מול חיזבאללה עומד מאזן אימה של הרס אזרחי עצום שבו מאיימת ישראל על לבנון אם חיזבאללה יחדש את ירי הרקטות. ההסכם ממלחמת לבנון השנייה עדיין תקף.

השר צחי הנגבי אומר כי התקיפות הישראליות מסייעות מאוד במאבק הפנימי באיראן נדד המדיניות שמקדם סולימני, שעלותה גבוה מאוד. לדבריו, המדיניות הישראלית זוכה להערכה ולגיבוי רב באזור ובעולם. לגבי גזרת רצועת עזה הוא אומר כי יש לבחון אותה במבט אסטרטגי ולהבין שישראל פועלת במדיניות כוללת, תוך בחינת ניצול הזדמנויות ותזמון נכון. כל האפשרויות על השולחן. הוסיף.

מה צפוי בקרוב? סולימני לא מפסיק לבחון דרכים להגיב לפגיעות הישראליות, אבל לא ברור אם עוד אירוע צפוי בקרוב או שהוא ימתין לשעת כושר אחרת ויתכנן בגזרה אחרת, אולי אף דרך פיגועים נגד ישראלים בחו"ל. חמאס ינסה לנצל את התקרבות הבחירות הן לחימום בדרום והן לפיגועים בגדה.