טרה | בלעדי

הקרב על החלב: למה רשת יוחננוף הסירה ממדפיה את המוצרים של מחלבת טרה?

רשת הקמעונאות של איתן יוחננוף הסירה ממדפיה את המוצרים בשל מחלוקת על גובה ההנחות שניתנות לרשת • כרגע יתר המוצרים של החברה המרכזית שמחזיקה בטרה ממשיכים להימכר כרגיל • רשת יוחננוף: "אכן התגלעו חילוקי דעות"

סניף של רשת יוחננוף בחולון / צילום: איל יצהר
סניף של רשת יוחננוף בחולון / צילום: איל יצהר

רשת הקמעונאות יוחננוף הפסיקה לרכוש סחורה של מחלבת טרה - כך נודע ל"גלובס". התוצאה היא שלקוחות שהגיעו בימים האחרונים לרשת לא מצאו את הסחורה של המחלבה על המדפים.
יוחננוף, בניהול ובבעלות איתן יוחננוף, הפסיקה בשבוע האחרון לקבל סחורה מהמחלבה שבבעלות החברה המרכזית (קבוצת קוקה קולה ישראל).

ככל הידוע, בין השתיים נוצר קרע בשל פערים הנוגעים למחירים שגובה החברה המרכזית עבור מוצרי טרה. יוחננוף מבקשת לקבל הנחות ולגלגל אותן ללקוחותיה דרך מבצעים, אך הצדדים לא מגיעים לעמק השווה.
המוצר היחידי של טרה שבינתיים לא הוסר מהמדפים הוא חלב טרי מפוקח. לפי שעה, הפסקת אספקת הסחורה כוללת רק את מוצרי המחלבה ולא את יתר המוצרים של קבוצת קוקה קולה ישראל לרבות משקאות קלים, מים ומשקאות אלכוהוליים.

לפני כשנתיים נרשם סכסוך מסחרי בין יוחננוף לבין מחלבה אחרת - תנובה. המחלוקת הביאה את יוחננוף להפסיק לרכוש חלק מהסחורה של המחלבה. אז, נטען בסביבת תנובה כי המחלוקת נוצרה על רקע דרישת רשת המזון להרחיב את מסגרת האשראי שלה מול תנובה. גורמים בסביבת יוחננוף טענו אז כי מדובר בוויכוח מסחרי, ואישרו כי הועבר מסמך פנימי לצמצום הפעילות עם תנובה, שהוגדר כדבר שבשגרה כשאין הסכמה הדדית עם ספקים.

ביוחננוף בוחנים הנפקה

בימים אלה בוחנים ביוחננוף אפשרות להנפיק את הרשת בבורסה בתל אביב, וככל הידוע עורכת החברה תשקיף לקראת הנפקה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל. לשם כך, היא שכרה את שירותיו של משרד עורכי הדין המבורגר-עברון. השאלה אם הפעם זה יקרה, הרי כבר לפני שנתיים וחצי דווח על הנפקה אפשרית של הרשת בעקבות פגישות של איתן יוחננוף עם חתמים, אך המהלך לא יצא לפועל.

הרשת שמונה כיום 26 סניפים בשטחים גדולים בפריסה ארצית, החלה את דרכה כחברה סיטונאית בשנות ה-70. ב-1992 נכנסה החברה לפעילות קמעונאית מורחבת, והיא מנוהלת כיום על ידי האחים והאחיות למשפחת יוחננוף, בהובלת איתן יוחננוף.

פעילות טרה בשחיקה

לאחרונה פרש מנכ"ל מחלבת טרה טל רבן אחרי תקופה של שלוש וחצי שנים במחלבה, ועבר לנהל את קימברלי קלארק. במקומו מונה יהודה פורטה, מי ששימש קודם לכן כמנכ"ל יצרנית האריזות אמרז ובעבר מנכ"ל נביעות, מותג נוסף של הקבוצה.

בשנתיים האחרונות סובלת המחלבה משחיקה מתמשכת בפעילות, שהתגברה ביתר שאת בחודשים האחרונים. כמו כן, בדומה לתנובה, היא נדרשה להתמודד עם סירובו של שר האוצר משה כחלון לממש את המלצת ועדת המחירים ולייקר את מוצרי החלב המפוקחים.

על רקע זה, עתרו שתי המחלבות לפני כשנה לבג"ץ - ולאחרונה ניצחו. לפני כחודש וחצי נכנס הייקור לתוקף, והצטרף לעליית מחירים נוספת שביצעו טרה ותנובה בקיץ שעבר.

טרה, המחלבה השלישית בגודלה בישראל, סיימה את 2018 עם צמיחה במכירות של כ-1%, שהסתכמו בכ-990 מיליון שקל. עם זאת, היא רשמה ירידה כמותית במכירות של קצת יותר מחצי אחוז. מגמת הירידה נמשכה גם במהלך 2019 במגוון קטגוריות.

מרשת יוחננוף נמסר בתגובה כי "אכן התגלעו חילוקי דעות עסקיים". מטעמה של טרה מקבוצת החברה המרכזית נמסר "ככלל, אנחנו לא מתייחסים לנושאים מסחריים בתקשורת".