שוק הסלולר מסכם עוד רבעון חלש עם רווחים מצומקים והמשך מגמות שליליות בפעילות

פלאפון הציגה בשורה העליונה ירידה של כ-5%, ועברה להפסד תפעולי רבעוני של 8 מיליון שקל, למרות צמצום עלויות והמשך התייעלות, שסייעו לה להפחית הוצאות

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

תוצאותיה הכספיות של חברת פלאפון לרבעון השני של השנה, הנכללות בדוחות בזק , המחישו שוב את המצב המאתגר שבו נמצאות חברות הסלולר בישראל, על רקע המשך התחרות האגרסיבית בענף, המאתגרת את הרווחיות של אותן חברות.

בשורה התחתונה הציגה פלאפון רווח רבעוני מצומק של 2 מיליון שקל, תוך שהיא מדווחת על המשך המגמות השליליות בפעילות - שחיקת תעריפים, מעבר לקוחות לחבילות זולות יותר ופגיעה גם משינוי בתמהיל מכשירי הסלולר שנמכרו.

כיוון דומה בדוחות הציגו מוקדם יותר החודש פרטנר, שסיכמה את הרבעון השני עם רווח נקי מכווץ של כ-3 מיליון שקל, וסלקום  שבלטה לשלילה עם הפסד רבעוני משמעותי של כ-35 מיליון שקל.

יחד עם זאת, יש להדגיש כי רווחיהן של פרטנר וסלקום כוללים גם את פעילות הטלוויזיה ופעילות האינטרנט שהן מציעות, כך שאי אפשר לראות כמקשה אחת את השורה התחתונה בדוחות של שלוש החברות.

שלא כמו צמד מתחרותיה, פלאפון מחזיקה בבעלות מלאה ברשת סלולרית, לכן הרווחיות שלה היא נטו, ולא מושפעת מרשתות משותפות.

בשורה העליונה הציגה פלאפון ירידה של כ-5% בהכנסותיה הרבעוניות, ל-570 מיליון שקל, ולמרות צמצום עלויות, מכירת ציוד קצה והמשך התייעלות, שסייעו לה להפחית את הוצאות ההפעלה והכלליות שלה, היא עברה להפסד תפעולי רבעוני של 8 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בדרך לשורה התחתונה החיובית הרבעונית נהנתה פלאפון מהגדלת הכנסות המימון שלה, ואת מחצית השנה הראשונה היא סיכמה ברווח נקי של 4 מיליון שקל - נמוך ב-75% מרווחיה במחצית המקבילה אשתקד, אחרי שבפעילות השוטפת הציגה שחיקה של 6% בסך הכנסותיה, שהצטברו במחצית השנה ל-1.15 מיליארד שקל.

בדומה לכיוון בפלאפון, מוקדם יותר השבוע הציגה פרטנר הכנסות של 568 מיליון שקל, לעומת 611 בהכנסות פעילות הסלולר ברבעון המקביל, וירידה חדה של 21% בהכנסות מציוד, ל-139 מיליון שקל, קוזזה בעיקרה בשיפור של 4% בהכנסות משירותים, שהגיעו ל-642 מיליון שקל.

בדומה לפלאפון, גם פרטנר מציינת בדוחותיה "המשך של שחיקת מחירים של שירותי סלולר כתוצאה מהתחרות המתמשכת". 

סלקום הציגה הכנסות רבעוניות מסלולר של 582 מיליון שקל לעומת 591 ברבעון המקביל.

גם בסלקום מדווחים על "שחיקה מתמשכת" במחירי שירותי הסלולר שהיא מציעה, אולם החברה הצליחה לקזז שחיקה זו באופן חלקי, בזכות "עלייה בהכנסות כתוצאה מהסכמי שיתוף הרשתות", וזאת בעיקר מול גולן טלקום ואקספון.

יש לציין כי הכנסותיה של סלקום מושפעות כאמור בצורה ניכרת מגולן טלקום ומאקספון, ואילו פרטנר מתחלקת בעלויות שלה עם הוט מובייל ברשת המשותפת שלהן. לפלאפון לעומתן, יש כאמור רשת בבעלות מלאה, לכן הרווחיות שלה לא מושפעת מהרשתות המשותפות.