מלצר נתן אור ירוק ליוזמת חימי: לשכת עורכי הדין תגייס 700 עוה"ד שישמשו כמפקחים על טוהר הבחירות

יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, חנן מלצר, אישר את יוזמת ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, לגיוס עורכי דין שיסייעו לשמור על טוהר הבחירות וישמשו כמפקחים במהלך יום הבחירות • ביוזמה המקורית דובר תחילה על התנדבות, אך בוועדת הבחירות הבהירו: "הפעילות בתשלום"

מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, ויו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, ויו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

השופט חנן מלצר, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות לכנסת, אישר הבוקר (ב') את יוזמת ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, לפיה יגויסו עורכי דין לשמירה על טוהר הבחירות וישמשו כמפקחים במהלך יום הבחירות

בפגישה שקיימו היום (ב') מלצר, חימי ומנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, נתן מלצר אור ירוק למהלך במסגרתו אמורה לשכת עורכי הדין לפרסם בימים הקרובים קול קורא מיוחד לכ-70 אלף עורכי הדין בישראל ולבקש מהם לסייע בשמירה על טוהר הבחירות במסגרת פעילות ועדות הקלפי השונות. עורכי הדין שיירתמו למשימה, ישמשו בתפקיד "מפקח על טוהר הבחירות".

בשבוע שעבר הודיעה ועדת הבחירות המרכזית כי בכוונתה לגייס 3,000 מפקחים שתפקידם יהיה לסייע לשמור על טוהר הבחירות. 2,000 מאותם מפקחים יועסקו באמצעות חברת האבטחה "צוות שלוש", שתהיה אחראית על האופרציה של המפקחים, שינועם וציודם במצלמות.

ל"גלובס" נודע כי בוועדת הבחירות מצפים שבעקבות היוזמה של חימי, לשכת עורכי הדין תסייע בגיוסם של 700 עורכי דין שיירתמו לשמש כפקחים, בדרך להשלמת המכסה שנקבעה בהחלטתו של מלצר ועומדת כאמור על 3,000 פקחים.

בפנייתו למלצר לפני מספר ימים כתב חימי, בין היתר: "לאור האתגרים הרבים העומדים בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, לשכת עורכי הדין מבקשת לסייע לוועדת הבחירות בשמירה על טוהר הבחירות ולקיומו של הליך בחירות מפוקח, הוגן ותקין, שיזכה לאמונו של הציבור".

עוד ציין חימי במכתבו: "כמי שאמונים על שמירת החוק במסגרת תפקידם המקצועי דבר יום ביומו, מודעים עורכי הדין לחשיבות שיש להעניק להוראות החוק ולהקפדה על יישום התקנות הנוגעות לניהול הליך בחירות תקין. ביכולתם של עורכי הדין להוות כוח אפקטיבי ומשמעותי בשמירה על טוהר הבחירות".

משאושרה היוזמה וכפי שהתחייב במכתבו, צפוי חימי לצאת בימים הקרובים בקול קורא שיזמין את עורכי הדין, ולהפנות "משאבים לצורך ניהול מערך המפקחים, רישומם, הדרכתם, והצבתם בקלפיות השונות". 

את הטיפול ביוזמה והתיאום מול ועדת הבחירות ירכזו יושבי-ראש מחוזות לשכת עורכי הדין, חברת המועצה הארצית, עו"ד גליה שמילוביץ גרינגרד, ואליה יצטרפו חברי מועצה נוספים.

בפנייה ששלח חימי למלצר דובר תחילה על התנדבות של ציבור עורכי הדין, אך בוועדת הבחירות הבהירו במענה לפניית "גלובס" כי "הפעילות כמפקח טוהר הבחירות היא בתשלום".

בתוך כך, בסוף השבוע שעבר התארח השופט מלצר בכנס של ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין והתייחס גם לנושא טוהר הבחירות. מלצר הצהיר כי אינו יכול להתייחס להחלטתו האוסרת הצבת מצלמות בקלפיות, שעדיין תלויה בבג"ץ, אך אמר: "אנחנו עושים כל מאמץ כדי שהבחירות יהיו ישרות והוגנות. יש חריגות בשוליים, אנחנו מאוד מקפידים עליהם. אנחנו נותנים המלצות בסוף כל מערכת הבחירות, ואז זה עובר לדרג הפוליטי שאחראי ליישם את זה. לא תמיד זה קורה. אחת מההמלצות שבכוונתי לתת בסיום מערכת הבחירות, היא שתוקם ועדת אכיפה לוועדת הבחירות".

עוד אמר מלצר בהקשר זה: "בבחירות הקרובות, כל אחד שיראה משהו לא תקין, יהיה מספר ייעודי שהוא יוכל להתקשר אליו. ייתכן שנפעיל גם עורכי דין בהקשרים אלה. כל אחד צריך לראות עצמו כשליח של עם ישראל כדי למנוע זיופים ותקלות בבחירות".