בחירות 2019 – נקמת "האחרים"

היום לא רק העולים מבריה"מ מחפשים נקמה בקלפי - אלא גם ילדיהם שנולדו בארץ

אביגדור ליברמן בכנס ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס
אביגדור ליברמן בכנס ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס

כ-5.8 מיליון בעלי זכות בחירה חיים כיום בישראל ויוכלו להצביע בבחירות לכנסת שיתקיימו בעוד כמה ימים. לפי האומדן, 79% מבעלי זכות הבחירה הם יהודים, 16% הם ערבים (מוסלמים, נוצרים ודרוזים) ו-5% הם "אחרים": תושבים ללא סיווג דת, כמעט כולם עלו מברית-המועצות לשעבר יחד עם בני משפחתם והם שווים יותר משבע מנדטים.

ההיקף העצום של גל העלייה מברית-המועצות לשעבר, ובמקביל רמת נישואי התערובת במדינה זו, הביאו למספר שיא של עולים לא-יהודים: קרוב ל-350 אלף. הבעיות שהם נתקלים בהם בראש וראשונה, במישור האישי: שאלות של נישואים, קבורה, הכרה ביהדותם של הילדים, הניתוק מבני משפחה שאינם זכאי עלייה, והעוינות של חלקים בחברה הישראלית כלפי עולים אלה.

בשנות ה-90 היו התקפות בלתי פוסקות כלפי העולים, לדוגמה פרופ' ישעיהו ליבוביץ' אמר שהעולים מברית-המועצות הם "יהודים למחצה, משומדים וסתם גויים". התקפות אליהם נמשכות עד עכשיו אבל במינון יותר קטן. הם נקלטו והפכו לישראלים לכל דבר - אבל לא שכחו את העלבונות שספגו בדרך.

פוליטיקאים כמעט מכול המפלגות פונים ל"אחרים" בכל מערכת בחירות ומבטיחים הכול ומבקשים תמורת הכול רק דבר אחד קטן: להצביע עבורם. מי לא זוכר את הבחירות ב-1999? בזכות הסיסמה "מהפכה אזרחית" אהוד ברק הפך לראש הממשלה ולמחרת שכח את כל המהפכה. גם "ישראל בעלייה", בזכות הסיסמה "מ.וו.ד. פאד ש"ס קונטרול - ניאט. מ.וו.ד. פאד נאש קונטרול" קבלה 6 מנדטים, ונתן שרנסקי הפך לשר הפנים. אבל גם הפעם העולים לא הרגישו שום שינוי במשרד הפנים. באותה שנה "ישראל ביתנו" נכנסה לכנסת בפעם הראשונה ובמשך 20 שנה מבטיחה שיפור מצבם.

מאז ועד היום דברים לא השתנו. אם ב-1990 רק 270 זוגות נאלצו להתחתן בחו"ל, היום מדובר באלפים. כול שנה מאות יהודים הופכים ל"אחרים" בגלל בדיקות ליהדות שזוגות לפני נישואים חייבים לעבור, בעיות קבורה, איחוד משפחות וכן האלה... מי אשמים בכך, החרדים? בכנסת לש"ס ואגודת ישראל יש יחד רק 16 מנדטים.

במשך שלושים שנה פונים אלי עולים שנמצאים במצוקה. במשך שלושים שנה סיפורים הופכים לכותרות בעיתונות בארץ ובחו"ל. כמה דוגמאות: ב-1998 התפרסם "בדיקה גנטית ליהדות", דבר שלאחר  חצי שנה נוצל בקמפיין של "ישראל בעלייה" ובבחירות של אפריל 2019 הוחזר בגדול לכותרות ע"י ליברמן ודרעי; סיפור נוסף הוא סיפור "מקבל דירה ציבורית ממשרד השיכון? חתום על התחייבות לשמירת שבת ומועדי ישראל" כאשר גם חילוני וגם לא יהודי היו חייבים לחתום על התחייבות הזאת. אחרי שהתחילה סערה פוליטית והתקפות אל חרדים התברר שסעיף הזה הוכנס לחוזה שכירות של עמידר, עמיגור, שכמונה ופרזות ע"י שר השיכון ממפלגה חילונית.

כאשר המדינה פוגעת בזכותו הבסיסית של אזרח בלי שהאזרח עשה מעשה שיצדיק את פגיעה, חובתה של המדינה לפצות את האזרח על פגיעה. זהו כלל מקובל והגיוני, השואב הן מעקרונות הצדק הטבעי והן מעיקרון נזיקין. מדינת ישראל מנעה מקבוצה גדולה שמשרתת בצה"ל ומשלמת מיסים שוויון מלא רק בגלל שהם "אחרים": לא יהודים לפי ההלכה. היום לא רק עולים מחפשים נקמה בקלפי - אלא גם ילדיהם שנולדו בארץ. בזכותם, ליברמן בבחירות באפריל הצליח לעבור את אחוז החסימה וללא אלטרנטיבה, "ישראל ביתנו" ממשיכה להתחזק גם היום בזכות "האחרים". 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים