עושים בית ספר לבנייה הירוקה

האם מבנה ביה"ס של ילדיכם ישמור על בריאותם ויעלה את הריכוז שלהם? בבנייה ירוקה התשובה היא "כן"

בנייה ירוקה / שאטרסטוק
בנייה ירוקה / שאטרסטוק

בעוד ימים ספורים תיפתח שנת הלימודים בבתי הספר ובגנים. איך נראה מבנה בית הספר של ילדיכם? האם הוא בנוי בצורה ששומרת על בריאות התלמידים? שמעלה את הריכוז שלהם? אם הילדים שלכם לומדים בבית ספר שנבנה בבנייה ירוקה, התשובה לשאלות האלה היא "כן". אם הם לומדים בבית ספר בבנייה "רגילה", כנראה שהמבנה יהיה חשוך, המחייב חצי מהשנה לקרר אותו ובחצי השני לחמם.

תחום הבנייה הירוקה בישראל הולך ומתרחב בשנים האחרונות. אנו עדים לכך שיותר ויותר רשויות מקומיות בוחרות לבנות את מבני החינוך בשטחן בבנייה ירוקה, לאור היתרונות הרבים שיש בה. המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך משקיעים בתחום הבנייה הירוקה ביותר מ-30 בתי-ספר ברחבי הארץ, מצפון לדרום. מעבר לרווחת התלמידים וצוות ההוראה, הבנייה הירוקה חוסכת לרשות המקומית יותר מ-25% בהוצאות החשמל והמים בכל שנה.

ההעמדה המשופרת של מבנים בבנייה ירוקה מאפשרת לאור טבעי ורך להיכנס אל הכיתות. כשמשלבים גם בידוד תרמי - נוצר אקלים קריר ונוח במשך כל שעות היום ולתלמידים ולמורים מובטחת סביבת למידה משופרת, נוחה ושקטה, כשכל אלו תורמים לאקלים הבית הספרי להשתפר.

יתרון נוסף של בנייה ירוקה, שנוצר בזכות החצרות שבנויות בגישה אקולוגית, הוא חיזוק הקשר החיוני בין התלמיד לבין החי והצומח שבסביבתו, כך שנוכל למצוא לעתים קרובות בחצרות לצד המגרשים, גם גינות לימודיות ופינות חקר והעשרה, המאפשרות למידה בדרכים חלופיות. כאשר מכמתים את התועלות העקיפות החשובות של השיפור בציוני תלמידים ובאפקטיביות ההוראה - עולה התועלת באופן מובהק על ההשקעה.

התרחבות הבנייה הירוקה מביאה בהכרח להפחתת תוספת העלויות - התמקצעות, הוזלת חומרים וטכנולוגיות וידע - דבר שניכר גם בבנייה ירוקה למגורים, שם היא שכיחה יותר.

המשרד להגנת הסביבה פעל בשיתוף משרד החינוך לתקצב בשנים 2017-2018 תוספות בנייה ירוקה לרשויות מקומיות באשכולות בדירוג חברתי-כלכלי 1-5 בהיקף (ראשוני) של 15 מיליון שקל, ובנוסף תקצב המשרד את העיר החדשה חריש בהיקף של 9 מיליון שקל עבור בתי ספר חדשים בבנייה ירוקה.

בבחינה שביצע המשרד עולה, כי העלות התוספתית של בנייה ירוקה של בתי-ספר, עומדת על טווח שבין 2% ל-4.5%, והחזר ההשקעה לחיסכון בהוצאות ישירות על חשמל בלבד, עומד על כ-7 שנים. ממחקרים עולה כי לבתי ספר ירוקים עלויות הקמה מעט גבוהות יותר, אך עלויות תפעול נמוכות יותר מאשר בבתי ספר בבנייה "רגילה" המצביעים על הורדה של שליש בהוצאות המים והאנרגיה. בנוסף, נמדדים יתרונות משמעותיים בהיבטי ההון האנושי כמו צמצום תחלואת שפעת, אסטמה וצינון; צמצום חיסורים בקרב תלמידים וצוות; וצמצום תחלופת מורים. עוד נמצא כי ארבעת הגורמים המרכזיים המשפיעים על בריאות ופריון הם: שליטה על אוורור, טמפרטורה ותאורה, ותוספת תאורה טבעית; נושאי ליבה המטופלים לעומק בבנייה הירוקה של מוסדות חינוך.

כשמשקללים את ההשפעה על בריאות והגדלת יכולות הלמידה של התלמידים - התועלות משמעויות ביותר ובעלות ערך רב המתבטא בהישגי התלמידים וביכולות הריכוז בתהליך הלמידה.

אנחנו במשרד מעריכים, כי מרבית בתי הספר החדשים שייבנו בעשור הקרוב לא ייבנו באף צורה אחרת מאשר בנייה ירוקה. הדבר ישפיע באופן ישיר על בריאות והצלחת התלמידים וצוות המורים ויתרום לקידום החברה הכלכלה והסביבה בישראל בעשורים הבאים. 

הכותב הוא מנהל תחום בנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה