ה-FDA נזף בג'ול על פרסום לא חוקי של סיגריות אלקטרוניות

לטענת ה-FDA, ג'ול מפרסמת את קפסולות הטבק שלה כאלטרנטיבה בטוחה לעישון סיגריות, ללא אישור הרשויות • במינהל המזון והתרופות האמריקאי מאיימים לקנוס ואף להחרים את מוצרי ג'ול אם החברה לא תתקן את פרסומיה

סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) שלח מכתב נזיפה לחברת הסיגריות האלקטרוניות ג'ול על כך שהיא מבצעת פרסום לא חוקי של מוצרי הטבק שלה. לטענת ה-FDA, ג'ול מפרסמת את קפסולות הטבק שלה כאלטרנטיבה בטוחה לעישון סיגריות, ובמינהל מאיימים שיקנסו ואף יחרימו את מוצרי החברה אם לא תתקן את הפרסומים שלה.  

ה-FDA שלח את מכתב הנזיפה לאחר שבחן עדויות שאסף הבית הלבן, שחקר גם הוא את התנהלות ג'ול. חוקרי ה-FDA מצאו כי החברה עברה על החוק על-ידי "מכירה או הפצת מוצריה כמוצרי טבק בעלי סיכון מופחת, מבלי שהיה להם צו בפועל של ה-FDA שמאפשר הפצה או מכירה". 

"ללא קשר למקום שבו סיגריות אלקרטוניות נמצאות ברצף הסיכון של מוצרי טבק, החוק מאוד ברור. לפני שמפרסמים מוצרי טבק כמוצרים עם סיכון מופחת, חברות חייבות להוכיח בעזרת ממצאים מדעיים כי המוצר הספציפי שלהן באמת בעל סיכון מופחת", אמר נורמן שרפלס, שעומד בראש ה-FDA, בהצהרה שפרסם. "ג'ול התעלמה מהחוק ואף הצהירה את ההצהרות האלה בבתי הספר לנוער שלנו". 

שרפלס ציין כי ב-FDA "מודאגים" מהפרסום של ג'ול, בעיקר בבתי הספר. הוא התייחס לעדות של תלמיד שסיפר כי נציגים מטעם ג'ול הגיעו לבית הספר שלו, הציגו את הסיגריה האלקטרונית כ"בטוחה בהרבה מסיגריות" ואמרו וכי "ה-FDA צפוי להודיע כי זה בטוח יותר מסיגריות ב-99%". 

לג'ול יש 15 ימים להגיב למכתב הנזיפה. החברה לא הגיבה לבקשת התגובה של CNBC. 

באוקטובר האחרון ערך ה-FDA ביקורת-פתע במטה חברת הסיגריות האלקטרוניות בסן פרנסיסקו ותפס "אלפי עמודים של מסמכים". בדיקת-הפתע נשענה על בקשת ה-FDA לחומרים של ג'ול שקשורים להפיכת המוצרים שלה למושכים לילדים. גם ועדת הסחר הפדרלית (FTC) פתחה בסוף אוגוסט בחקירה כדי לקבוע עם ג'ול משווקת לקטינים