הצרה החדשה של קניון TLV: פוקס תובעת עשרות מיליוני שקלים

לטענת קבוצת פוקס, חברת הקניון מפרה את הסכמי השכירות עמה, מכוחם עליה להעניק לחברות בקבוצה השוכרות שטחים בקניון תנאים מסחריים מיטיבים, ובהם הנחה בדמי ניהול בשיעור זהה להנחה הכי גבוהה שהיא מעניקה לשוכרים אחרים בקניון • TLV בתגובה: "התביעה שקרית מיסודה"

קניון TLV / צילום: auev fvi
קניון TLV / צילום: auev fvi

הצרות של חברת קניון האופנה TLV לא עוצרות בהפסדים ובהפחתת השווי של הקניון שנרשמה לאחרונה, ועוברות כעת לזירה המשפטית: קבוצת פוקס הגישה היום (ג') תביעה בסך מעל 40 מיליון שקל נגד חברת קניון העיר תל-אביב, המפעילה את הקניון TLV Fashion mall, בטענה כי חברת הקניון גובה ממנה גבייה עודפת (כפולה) של דמי ניהול בגין החנויות מקבוצת פוקס.

לטענת פוקס, בכך מפרה חברת הקניון את ההתחייבויות הקבועות בהסכמי השכירות והניהול שנכרתו בינה לבין קבוצת פוקס, מכוחם עליה להעניק לחברות בקבוצת פוקס - בהן פוקס-ויזל, בילי האוס, ללין ואחרות - השוכרות שטחים בקניון, תנאים מסחריים מיטיבים, ובהם הנחה בדמי ניהול בשיעור זהה להנחה הכי גבוהה שהיא מעניקה לשוכרים אחרים בקניון.

גורר הפסדי שיערוך גדולים

קניון האופנה גינדי TLV מוחזק תחת חברת קניון העיר תל-אביב, שבבעלות רבוע כחול נדל"ן (50%), גינדי השקעות (25%) ומשה ויגאל גינדי (25%).

אין זה סוד שהקניון לא מצליח להתרומם, ונערכו בתמהיל שלו כמה שינויים. הקניון - שנפתח לפני פחות משלוש שנים, כשהתהדר ברשתות האופנה היוקרתיות במדינה ורצה ליצור לעצמו תדמית של מתחם נחשק - איבד לאורך תקופת פעילותו עוד ועוד גובה ונאלץ לבצע התאמות לנוכח המציאות שטופחת על פניו.

מאז השקתו נרשמו לקניון הפסדים, והוא גורר הפסדי שיערוך גדולים (מחיקות ערך). הערכת השווי של הקניון, שצורפה לדוחות המחצית של רבוע כחול, נוקבת בשווי של 1.62 מיליארד שקל לנכס, לעומת שווי של 1.65 מיליארד שקל בסוף שנת 2018 - ומשקפת ירידה של כ-31 מיליון שקל בשוויו.

בתביעת פוקס, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עופר צור, שחר אייזנר ועומר גולדנברג ממשרד גורניצקי ושות', נטען כי החל ממועד פתיחת הקניון, קבוצת פוקס חויבה בדמי ניהול בסך של כ-95 שקל למטר רבוע, בתוספת הפרשי הצמדה - סכום אשר למיטב ידיעתה נגבה גם מכל יתר שוכרי החנויות בקניון. ואולם, נטען, התברר כי הצהרה זו שנמסרה לפוקס לא הייתה נכונה.

"קבוצת פוקס לא העלתה על דעתה כי ישנן בקניון חנויות ששטחן קטן יחסית, שמקבלות הנחות משמעותיות בדמי הניהול בניגוד להתחייבות שנמסרה לה, ומבלי שהנתבעת מבצעת את ההתאמה הנדרשת גם בדמי הניהול המשולמים על-ידי התובעות (רשתות מקבוצת פוקס להן חנויות בקניון, א' ל"ו ו-ש' מ'), כך שההנחה תחול גם עליהן", נכתב בתביעה.

הקניון איים בתביעה נגד פוקס

בפועל, נטען, התברר לקבוצת פוקס כי קיים שוכר חנות (לפחות אחד) המקבל הנחה של 50% בדמי הניהול, אולי העניין הוסתר על-ידי חברת הקניון מקבוצת פוקס. "כך יצא שבמשך שנים גובה הנתבעת שלא כדין מהחברות בקבוצת פוקס - ומתכוונת להמשיך לגבות מהן שלא כדין - דמי ניהול ביתר ובשיעור כפול (לפחות) מהמוסכם בין הצדדים, בגין החנויות שקבוצת פוקס שכרה בקניון", נכתב בתביעה.

בתביעת פוקס נטען כי הקבוצה התריעה בפני חברת הקניון שאסור לה לבצע גבייה פסולה ביתר, וכי הדבר עומד (גם) בניגוד לדין ובניגוד להתחייבות וההסכמות בין הצדדים; "אולם הנתבעת לא תיקנה דרכיה והמשיכה בשלה, תוך שהיא מאיימת (כך!) על קבוצת פוקס שאם זו תעז להפסיק את התשלומים העודפים (בהם הנתבעת מחייבת אותה), היא תגיש נגדה תביעת עתק".

לטענת פוקס, עד היום נטלה חברת הקניון לכיסה שלא כדין דמי ניהול ביתק בהיקף מיליוני שקלים, ועד לתום תקופת השכירות היא עתידה לגבות עוד מיליוני שקלים נוספים. לטענת פוקס, מדובר בגבייה ביתר בסך מצטבר כולל של מעל 38 מיליון שקל.

עוד נטען כי חברת הקניון מפרה גם התחייבויותיה כלפי החברות מקבוצת פוקס לשלם להן דמי השתתפות בגין ביצוע עבודות התאמה בחנויות המושכרות ונזקים נוספים ובגין התחייבות לשלם עלויות של ריטיילורס מקבוצת פוקס לצורך קיום פעילות בקניון בקשר עם "מרתון תל-אביב" שהתקיים בפברואר השנה. 

מקניון TLV נמסר בתגובה: "אנו מצרים על הגשת התביעה. לעצם העניין, התביעה שקרית מיסודה ומנוגדת להסכמים החתומים בין הצדדים. אנו נוכיח את הדברים בבית המשפט".