דיווח: חברת פרדו פארמה הגיעה להסדר בפרשת האופיואדים

לפי דיווח "וושינגטון פוסט", פרדו הגיעה להסכם פשרה טנטטיבי עם 22 מהתובעות בכ-2,000 תביעות שהוגשו נגדה • החברה צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל כחלק מההסכם ולשלם קנס של כ-12 מיליארד דולר

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

חברת פרדו פארמה ובעליה, משפחת סאקלר, הגיעו להסדר פשרה טנטטיבי ב-2,000 תביעות לגבי אחריותם בפרשת משככי הכאבים (אופיואידים). כך לפני דיווחים בארה"ב.

לפי דיווח של "וושינגטון פוסט", פרדו פארמה, שמייצרת את תרופת האוקסיקודון (OxyContin), תשלם בין 10-12 מיליארד דולר, כאשר 3 מיליארד דולר מתוכם יגיעו ממשפחת סאקלר. החברה צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל כחלק מההסכם. 

חברת פרדו פארמה הואשמה כמעט על ידי כל המדינות בארה"ב בפרשה, אך לפי "וושינגטון פוסט", הסכם הפשרה נחתם רק מול 22 מהתובעות. התובע הכללי באריזונה ציין כי הסכם הפשרה מכסה מחצית מהתובעים נגדה, ולא כולל כמה מהתובעות הגדולות כמו קונטיקט ומסצ'וסטס.

החברה, בעלי השליטה בה והפרקליטים מטעם מדינות ארה"ב ניהלו את המו"מ לגבי הפשרה בחודשים האחרונים כדי להימנע מהגעה למשפט, שאמור להיפתח באוקטובר. גם טבע הישראלית מואשמת בפרשה. 

התובעים טוענים כי שיטות השיווק של החברה עודדו רופאים לרשום מינונים גבוהים יותר של משכך הכאבים הממכר ובכך החברה הייתה בין הגורמים שהביאו למגפת ההתמכרויות, ממנה מתים בממוצע 130 איש מדי יום. 

אוקסיקודון היא תרופה במרשם לשיכוך כאבים בינוניים עד חמורים במבוגרים. בין 1999 ל-2017 כמעט 218 אלף איש מתו בארה"ב ממנת יתר בשל תרופות אופיואידיות, לפי המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (CDC). אוקסיקודון יצאה לראשונה לשוק ב-1996.