בני גנץ בישיבה ראשונה: אקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית בראשותי

את הדברים אמר גנץ בישיבת הח"כים הראשונה של רשימת כחול לבן לאחר הבחירות לכנסת ה-22 • לפיד: "נתניהו לא מוכן לקבל את תוצאות הבחירות. בן אדם אחד מונע הקמת ממשלת אחדות ליברלית"

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

סיעת כחול לבן התכנסה היום (ה') לישיבת ח"כים ראשונה אחרי הבחירות לכנסת ה-22. יו"ר הרשימה בני גנץ אמר בפתח הישיבה: "הגעתי מאזכרתו של הנשיא שמעון פרס. הכרתי אותו באופן אישי וחשבתי שהוא תמיד חשב על טובת העם ועל הדורות הבאים. ראוי שכולנו נשים את טובת העם. אחרי מערכת בחירות שנכפתה על ישראל, העם בחר אחדות ולשים את ישראל לפני הכול. כחול לבן ניצחה את הבחירות - כחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר. על-פי נתוני ועדת הבחירות יש לנו 33 מנדטים, ולנתניהו אין גוש חוסם פוליטי אליו שאף ואשר בגינו גרר את כולנו לבחירות".

גנץ הוסיף בנוגע למגעים המתקדמים לממשלת אחדות, עם או ללא בנימין נתניהו והליכוד: "אזרחי רצו בממשלת אחדות אחרי הבחירות הקודמות, והם רצו אחדות גם היום. אני מתכוון להקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתביא לידי ביטוי את רצון העם ואת הבטחתנו לידי הציבור. נביא לשינוי בסדרי העדיפויות ונרפא את החברה על כלל חלקיה.

"מלאכת הרכבת הממשלה החלה, ואנחנו לא ניכנע לאף תכתיב. נקשיב קשב רב לכולם. המשא-ומתן יוכוון על-ידי, ינוהל בשיקול-דעת וידרוש אורך-רוח, נחישות ועמידה על עקרונותינו הידועים. אין ולא יהיו קיצורי דרך", כך דברי יו"ר כחול לבן.

גנץ גם שלח עקיצה לכיוון נתניהו: "כדי להקים מממשלת אחדות לא באים עם בלוקים וספינים, אלא באים מתוך ממלכתיות, אחריות ורצינות". הוא סיים את נאומו ברוח חיובית: "אני מתכון לנהוג ברוח הדברים האלה ומתכוון לפעול ברוח הפתק שהנחתי בין אבני הכותל - הבא שלום עלינו ועשה שלום בתוכנו".

אחריו דיבר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שאמר: "נתניהו מנסה לגרור את המדינה למערכת בחירות שלישית. הוא לא מוכן לקבל את תוצאות הבחירות. בן אדם אחד מונע כרגע הקמת ממשלת אחדות ליברלית. אדם אחד. בין מה שטוב למדינה למה שטוב לאדם אחד, המדינה קודמת".

לפיד הוסיף כי נתניהו מזיק לישראל ולהקמת הממשלה: "אם נתניהו יזוז הצידה, תהיה פה ממשלת אחדות. ממשלה עם כל מי שמאמין שצריך פה נישואים אזרחיים, ביטול חוק המרכולים, תחבורה בשבת. בלי כתבי אישום ובלי שחיתות. ולאור מה שקורה עכשיו, ממשלה שתשנה את חוק הבחירות, כדי שאי-אפשר יהיה לגרור אותנו לבחירות כל שלושה חודשים".

יו"ר יש עתיד התייחס לבלוק הטכני שנתניהו ניסה להקים החל מאתמול (ד'): "זו המטרה של בלוק הסחטנים והקיצונים שהוא הקים אתמול. זו מטרת כל הספינים שהוא זרק לאוויר בשעות האחרונות. העם לא נתן בו אמון - הוא מנסה להחליף את העם. כמו המפ"איניקים ב-1977. העם לא רוצה אותו, הוא רוצה להחליף את העם. אסור לתת לו לגרור אותנו לעוד מערכת בחירות".

גם לפיד חזר על מטרת ממשלת האחדות עם ליברמן ובלי הליכוד: "המטרה שלנו היא להקים ממשלת אחדות ליברלית. זו המטרה שלנו. על זה הלכנו לבחירות, כדי להקים ממשלת אחדות ליברלית - עם ליברמן, עם הליכוד בלי נתניהו. עם שותפים נוספים. אדם אחד נמצא בינינו לבין הממשלה הזו. זה מה שרוצים רוב אזרחי מדינת ישראל. זה מה שהם בחרו בקלפי. זו הסיבה שאנחנו המפלגה הגדולה בישראל".

אחרי לפיד עלה לדבר משה (בוגי) יעלון, שאמר: "כחול לבן היא מפלגת שלטון, איתנה, יציבה, ערכית ולוחמת. מי שרצו לשכנע את הציבור אחרת, קיבלו תשובה בקלפי. אנחנו כאן כדי להנהיג את מדינת ישראל. גם אחרי הבחירות נתניהו פועל משיקול אחד הגובר על כל השיקולים - הימלטותו האישית מספסל הנאשמים. בגלל זה הקדים את הבחירות אחרי פרסום החשדות על-ידי היועמ"ש על עבירות שוחד הפרת אמונים ומרמה, וזה בגלל מיצוי הפרשות האחרות. זו הסיבה שנתניהו בחר אחרי אפריל לפזר את הכנסת בניגוד לנוהג - יכולנו כבר אז להקים ממשלה רחבה לאומית".

משה בוגי יעלון / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 משה בוגי יעלון / צילום: שלומי יוסף, גלובס

יעלון פנה גם לחברי הליכוד וקרא להם להרחיק את נתניהו מהרשימה: "אזרחי ישראל שילמו מחיר כבד על השיתוק ועל אי-תפקוד של המדינה. נתניהו מוכן להקריב הכול, וגם אחרי הבחירות בהן הוא נכשל, הוא מעדיף להתבצר בבלפור, כי הוא רוצה לנהל משם את ענייניו הפנימיים. אני פונה לידידיי בליכוד ולמפלגות אחרות - איתו זה לא ילך. אחרי שלוש שנים של שיסוי ופגיעה בשלטון החוק, פגיעה בחופש העיתונות ופגיעה באינטרסים ביטחוניים למען עורו, הגיע הזמן שתתקנו ותגידו לו 'אתה מזיק לליכוד, מזיק למדינת ישראל. לך לטפל בענייניך, ואנחנו נמשיך מכאן'".

יעלון, שר הביטחון לשעבר, סיכם את דבריו בכך ש"מלאכת הרכבת הממשלה צריכה להיות מוטלת על גנץ, כי רק כחול לבן תקים ממשלה לאומית ליברלית רחבה כפי שעולה מתוצאות הבחירות". 

מטעם נתניהו נמסר בתגובה לדברי גנץ: "הופתעתי והתאכזבתי מכך שנכון לעכשיו בני גנץ עדיין מסרב להיענות לקריאתי להיפגש. הנשיא קרא לאחדות, ובלי פגישה בין שני ראשי המפלגות הגדולות אי-אפשר להקים ממשלת אחדות. מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה ככל האפשר - לא לבחירות חוזרות ובוודאי שלא לממשלה שנשענת על מפלגות אנטי-ציוניות. גנץ, הצעתי לפגישה בינינו בעינה עומדת. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו".