ליברמן: לא סגרתי עם גנץ, נדע להסתדר גם באופוזיציה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מכחיש סיכום או סגירה עם כחול לבן על שיתוף פוליטי לקראת ההתייעצויות אצל הנשיא והודיע שלא ידבר עם גנץ או עם נתניהו לפחות עד ישיבת הסיעה ביום ראשון

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מכחיש סיכום או סגירה עם כחול לבן על שיתוף פוליטי לקראת ההתייעצויות אצל הנשיא והודיע שלא ידבר עם גנץ או עם נתניהו לפחות עד ישיבת הסיעה ביום ראשון.

בפוסט בדף הפייסבוק שלו כתב ליברמן: " שמעתי בתקשורת ש"כחול לבן" הודיעה שסיכמה עם "ישראל ביתנו" שלא תוקם ממשלה בלעדינו. דבר ראשון, סיכום מן הסוג הזה לא קיים. דבר שני, תודה על הדאגה, אין צורך בכך אנחנו יודעים להסתדר גם בקואליציה וגם באופוזיציה. לכל המתעניינים, לא שוחחתי לא עם נתניהו ולא עם גנץ ואני גם לא מתכוון לשוחח עם אף אחד מהם עד אחרי ישיבת הסיעה ביום ראשון".

ועם זה אי אפשר להתעלם מכך שהתנאי שהציב ליברמן לכחול לבן, תנאי שפורסם אתמול ב"גלובס", הצהרה פומבית על כוונתה להקים ממשלה חילונית, קיבל תשובה כאשר בנאומיהם של ארבעת ראשי כחול לבן כולם חזרו על המנטרה, "ממשלה ליברלית" - מעט מתון יותר מ"ממשלה חילונית" שהרגיזה את החרדים במהלך הבחירות, אבל עדיין הכיוון הנכון. לפיד הוסיף את עקרונות הממשלה הזו, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת וביטול חוק המרכולים. הוא אף ציין במפורש את שמו של ליברמן כשותף לממשלה כזו.

ליברמן התייחס גם לאפשרות של הפשרה מול המפלגות החרדיות שמיתנו את ההתבטאויות נגדו ובירך על כך, אבל הציב את רשימת הדרישות שלו בסוגיות דת ומדינה: " בימים האחרונים אני שומע לפתע נימות חדשות מצד מנהיגי המפלגות החרדיות. אין יותר כינויים כגון עמלק והיטלר וקיימת קריאה להפסיק את שיח השנאה. אני מברך על כך מכל הלב. מבחינתנו, וכבר הבהרתי בעבר, המפלגות החרדיות הן לא אויב, אלא יריב פוליטי. אנחנו דוגלים בגישות שונות. הם בבית שמאי ואנחנו בבית הלל.

"בסוגיות דת ומדינה הגענו לפרשת דרכים המחייבת הכרעה בין שתי הגישות. לא פשרה, אלא הכרעה. חשוב להבהיר פעם נוספת מהו סף המינימום מבחינתנו בנושא דת ומדינה: חוק הגיוס ככתבו וכלשונו, נישואים אזרחיים, גיור על ידי רבני עיר, אישרור מחדש של מתווה הכותל, לימודי ליבה במוסדות החינוך החרדיים, תחבורה ציבורית ופתיחת מרכולים בשבת. שני הנושאים האחרונים יהיו בסמכות השלטון המקומי בהתאם לאופי הקהילה בכל ישוב. לא נסכים לפחות מזה, גם במחיר של ישיבה באופוזיציה".

ליברמן עקץ את ראש הממשלה נתניהו שלדבריו הוא האחראי העיקרי לעליה בכוחה של הרשימה המשותפת: "ההישג של הרשימה המשותפת רשום על שמו של נתניהו, ואני מציע לאיימן עודה לשלוח לו זר פרחים גדול לקראת שבת. 13 המנדטים הם בזכות הגרסה החדשה של קמפיין "הערבים נוהרים לקלפיות". זעקות השבר של נתניהו בנושא המצלמות והזיופים בקלפיות ביישובים ערביים עשו את שלהם. הציבור הערבי התלכד סביב הרשימה המשותפת והצביע באחוזים גבוהים."

ליברמן יתבטא פומבית בישיבת הסיעה ביום ראשון על האפשרויות הקיימות, וביום שני יגיע לנשיא להתייעצויות לקראת הקמת הממשלה. ההערכה המבוססת היא כי ימליץ על גנץ כמועמדו להקמת הממשלה, ובלבד שתהיה זו ממשלת אחדות ללא מפלגות מגזריות.