טסים יותר, קונים יותר, מגהצים יותר: כמה מוציאים הישראלים בחו"ל?

מנתונים שהועברו ל"גלובס" מחברת האשראי max עולה כי הישראלים משאירים בחו"ל כ-8.4 מיליארד שקל בשנה בכרטיס אשראי בלבד • סכום העסקה הממוצעת לנוסע נכון לחודשי הקיץ עמדה על כ-360 שקל • בנוסף, מגמת הפסקת נשיאת המזומן בחו"ל נמשכת

שימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

נוסעים ומגהצים: 8.5 מיליון ישראלים יצאו לחו"ל ב-2018, עלייה של 12% לעומת 2017. מתחילת השנה ועד לסוף אוגוסט נרשמו 6.2 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים, עלייה של 6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ככל שמספר הישראלים שיוצאים לחו"ל גדל - גדלה גם ההוצאה הכספית, כלומר הכסף שהתיירים הישראלים משאירים במדינות זרות: מנתונים שהועברו ל"גלובס" מחברת כרטיסי האשראי max (לשעבר לאומי קארד) עולה כי הישראלים משאירים בחו"ל היקף של כ-8.4 מיליארד שקל בשנה בכרטיס אשראי בלבד.

כדי לסבר את האוזן, מדובר בכמעט פי 3 מהיקפי הקניות של ישראלים באתרים אינטרנט בינלאומיים, היקף שלפי הערכות מסתכם ב-3 מיליארד שקל בשנה (בצמיחה שנתית של 20%). ההוצאה המוערכת לפי max כוללת את כל התשלומים המשולמים בכרטיס אשראי במהלך השהייה בחו"ל, כלומר לא כולל טיסות ולא כולל סידורי לינה ששולמו מראש. ההערכות של max הן כי נכון לסוף אוגוסט 2019 היקף ההוצאות של ישראלים בחו"ל הגיע ל-5.6 מיליארד שקל.

יצוין כי היקף השימושים בכרטיס אשראי כאמצעי תשלום בחו"ל נמצא במגמת עלייה: בעבר נוסעים רבים הצטיידו במט"ח במזומן, כיום רבים מעדיפים שלא לשאת על עצמם מזומנים ולהשתמש בכרטיס אשראי. לפי נתוני max, בין השנים 2016 ל-2018 חל גידול של 24% במספר הנוסעים שעשו שימוש באשראי, ומנתוני יולי-אוגוסט ב-2019 ניתן לראות גידול של 36% במספר המשתמשים באשראי לעומת התקופה המקבילה ב-2016.

סכום העסקה הממוצעת בחו"ל נכון לחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) עמדה על כ-360 שקל, והיקף ההוצאה הממוצעת לנוסע במהלך השהות בחו"ל בכרטיס אשראי בחודשים יולי-אוגוסט עמדה על 2,800 שקל. לפי max, הישראלים מוציאים באשראי בחו"ל כ-4,700 שקל בשנה.

שימוש באשראי גם בעסקאות קטנות

מגמה אחרת שמזהים ב-max היא של שימוש בכרטיסי אשראי גם לטובת עסקאות בהיקף כספי קטן יחסית. לפי ירון טיקטין, סמנכ"ל לקוחות פרטיים ואשראי בחברה, "מגמת צמצום השימוש במזומן המוכרת לנו מניהול ההוצאות בארץ, חודרת גם לחו"ל. השימוש בכרטיס האשראי גם בעסקאות קטנות של 5 דולר ומטה, מביא לירידה בסכום העסקה הממוצעת מחד, ולעלייה משמעותית בהיקף העסקאות הכולל מאידך".

חברות האשראי נהנות מהעלייה במספר הנוסעים הישראלים לחו"ל בשנים האחרונות. גל נוסף של יוצאים לחו"ל נמצא מעבר לאופק: בחגי תשרי מעריכים ברשות שדות התעופה כי ייצאו לחו"ל כ-1.2 מיליון ישראלים - כל גיהוץ של כל אחד מהתיירים הללו מניב לחברות האשראי הכנסה בדמות עמלה: בישראכרט, למשל, על כל עסקה באירו/דולר נגבית תוספת של 2.7%; בכאל התוספת לעסקה היא 2.8%; וב-max מדובר ב-3%.

עדיף לשלם במטבע מקומי

לטובת היוצאים לחו"ל נזכיר כי אם במעמד התשלום מציעים בבתי העסק בחו"ל לשלם במטבע שקלי, לרוב תיגבה בעסקה כזו עמלה גבוהה מזו של חברות האשראי, ולכן עדיף לשלם במטבע מקומי (אירו/דולר). עוד נזכיר כי בבתי עסק רבים יש להקליד את הקוד הסודי במעמד התשלום.

נתון נוסף שמספקת max מצייר את מפת התיירות של הנוסע הישראלי לפי הקניות שאנחנו עורכים בחו"ל. בראש הרשימה ניצבת ארה"ב, אחריה יוון. מדינות אירופה הקלאסית נמצאות גם הן בראש הרשימה דוגמת איטליה, אנגליה, ספרד והולנד. ב-2019, אחרי שנים של היעדרות, מתברגת לעשירייה הראשונה גם טורקיה, לצד רוסיה שנמצאת בעשירייה הפותחת עוד מ-2018.