גלובל כנפיים מחכירה לתומאס קוק שקרסה מטוס; יתרת דמי החכירה - יותר מ-9 מיליון דולר

מדובר בסכום אחרי ניכוי הבטוחות שיש בידיה של גלובל כנפיים - המחזיקה בזכויות בגוף המטוס, יחד עם שותף המחזיק בזכויות במנועים • בחברה ציינו כי אין לה חוב לגורם מממן בגין המטוס • קבוצת התיירות הבריטית הגישה לביהמ"ש בבריטניה בקשה לפשיטת רגל לפעילותה, וזה נענה ומינה לה מנהל מיוחד

גלי ההדף מקריסת קבוצת התיירות הבריטית הוותיקה תומאס קוק, המחזיקה בין היתר גם בחברת תעופה, הגיעו לבורסה בת"א. חברת גלובל כנפיים , העוסקת ברכישה, החכרה ומכירת מטוסים, עדכנה כי היא מחכירה לתומאס קוק מטוס מדגם איירבוס 330-300, בהסכם שתוקפו עד לרבעון השלישי של שנת 2025, ואשר יתרת דמי החכירה העתידיים להם היא זכאית ממנו, עומדת על יותר מ-9 מיליון דולר.

מדובר בסכום אחרי ניכוי פיקדונות שיש בידיה של גלובל כנפיים המוחזקים כבטוחה, ובחלקה של גלובל כנפיים בהסכם החכירה, שהוא יחד עם שותף נוסף המחזיק בזכויות במנועי המטוס, וזכויותיה של גלובל כנפיים הן בגוף המטוס. לפי הנתונים שהציגה גלובל כנפיים, יתרת עלותו המופחתת של גוף המטוס המדובר עומדת על כ-9 מיליון דולר, ובחברה ציינו כי אין לה חוב לגורם מממן בגין המטוס.

מניית גלובל כנפיים הגיבה לעדכון שפורסם בשעות הצהריים בירידות של עד 5% במחזור מסחר קטן, שקיזזו את הקפיצה שלה מתחילת השנה לכ-33%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-220 מיליון שקל. למרות השנה החיובית שלה ב-2019, בסך הכול מאז הנפקתה לפני קצת יותר משנתיים, ביולי 2017, נחלשה המניה בקרוב ל-40%. בשליטה בגלובל כנפיים מחזיקים בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' באמצעות חברת כנפיים, המחזיקה גם בשליטה בחברת התעופה אל על.

כאמור, העדכון של גלובל כנפיים בנושא הגיע לאחר שנודע כי קבוצת תומאס קוק הגישה לביהמ"ש בבריטניה בקשה לפשיטת רגל לפעילותה, וביהמ"ש נענה לבקשתה ומינה לה מנהל מיוחד.

לפי גלובל כנפיים, הבקשה שהגישה תומאס קוק נעשתה "לאחר שמגעים שניהלה עם בעלי מניותיה ובעלי החוב העיקריים שלה, לשינוי מבנה ההון, נכשלו". בגלובל כנפיים הדגישו כי "נכון למועד זה מוקדם לקבוע מה תהיינה השלכות הליכי פשיטת הרגל על פעילות החוכר" וכי היא בוחנת יחד עם השותף שלה במטוס "את ההליכים ואת האפשרויות העומדות בפניה".

בסיכום מחצית השנה הראשונה ירדו דמי החכירה של גלובל כנפיים בעיקר בהשפעת עסקות למכירת כמה מטוסי בואינג ואיירבוס במהלך 2018 ותחילת 2019, כך שהכנסותיה לתקופה זו נשחקו ב-33% ל-14.5 מיליון דולר. אולם, החברה צמצמה את הוצאות ההפעלה שלה באופן ניכר וכן נהנתה מרווח חד פעמי בגין המכירה שביצעה בתחילת השנה ומירידה בהוצאות המימון, כך שהרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-26% לכ-5.5 מיליון דולר.

בימים האחרונים עדכנה גלובל כנפיים על פירעון מוקדם מלא של יתרת הלוואה בהיקף של כ-33 מיליון דולר שנלקחה מבנק ישראלי למימון רכישת מטוס דומה לזה שמוחכר לתומאס קוק (איירבוס 330-300), שיבוצע בתחילת חודש אוקטובר.